Tweede Kamer wil onderzoek naar Nedersaksenlijn

nieuws
Foto Andor Heij. Bestaand deel van de Nedersaksenlijn tussen Coevorden en Gramsbergen.

Er komt een haalbaarheidsonderzoek naar een directe spoorverbinding tussen Groningen en Twente, de Nedersaksenlijn. De hele Tweede Kamer steunde dinsdag een motie van het Groningse ChristenUnie Kamerlid Stieneke van der Graaf.

In 2024 moet er een verbinding zijn tussen Veendam en Stadskanaal. Vervolgens zou er dan een spoorlijn aangelegd kunnen worden naar Emmen. Die gaat ongeveer 250 miljoen euro kosten. Vanaf Emmen ligt bestaand spoor in de richtingen Zwolle en Enschede. Nu moet er van en naar Twente via Zwolle worden gereisd. De tijdwinst via de Nedersaksenlijn zou 20 minuten bedragen.

“De Nedersaksenlijn staat nu echt op de agenda in Den Haag”, aldus Van der Graaf. “Het haalbaarheidsonderzoek is een belangrijke stap. De Nedersaksenlijn is van belang voor een goede verbinding in de regio voor reizigers maar ook voor het goederenvervoer”.

De spoorlijn zou een impuls geven aan de economie in het (noord) oosten. Daarnaast verhoogt de Nedersaksenlijn de kans voor het heractiveren van het personenvervoer naar Duitsland vanaf Coevorden over de Bentheimer Eisenbahn. Sinds deze zomer rijden over een deel van deze lijn weer personentreinen.

Deel dit artikel:

  1. Weer dezelfde mensen die geen flauw benul hebben van kosten.Het alternatief Dalen Hoogeveen is 30 km kosten 180 miljoen en ook nog eens 55 min reistijd verkorting

  2. Er staat me bij dat de provincie Overijssel ooit eens uitgezocht én gepleit voor Hoogeveen-Hardenberg en dat dit eigenlijk het enige rendabele alternatief is of zou zijn.

  3. Fijn! Die lijn lijkt mij namelijk wél haalbaar, in tegenstelling tot de Lelylijn.
    Maar Noorder parlementen, let op uw zaak. Ik vrees dat het Rijk maar mondjesmaat zal bijdragen, tenzij u plotseling met een wereldlobby komt.

  4. Evenals de Lelylijn een fantastisch idee! Er kunnen niet genoeg spoorlijnen worden aangelegd. De meest efficiënte en schone manier van reizen: de TREIN en de TRAM. En kostendekkend? Welke OV verbinding is dat wel? Is de HSL kostendekkend? Neen hoor!

  5. John voor Twente zou je gelijk hebben maar niet voor de inwoners van Emmen/Dalen/Coevorden/Hardenberg naar Groningen of Leeuwarden. Daarom heb ik met de politiek gekozen voor Dalen Hoogeveen want voor Twente maakt dat qua reistijd niets uit. voor Emmen maakt het 55 minuten uit

  6. Goed dat er een onderzoek komt, maar de uitkomst is vrij voorspelbaar: te duur, niet rendabel, te weinig reizigers, etc. Want niet alleen moeten er nog stukken ontbrekend spoor worden aangelegd, ook het gedeelte van Almelo naar Mariënberg zal moeten worden geëlektrificeerd en tussen Gramsbergen en Emmen zal er spoor moeten worden verdubbeld om de vele treinen elkaar te kunnen laten passeren. Bij Coevorden moet een nieuwe spoorbrug worden aangelegd voor de trein richting Duitsland, want de huidige is oud en te smal voor de scheepvaart. En dan is het nog maar de vraag wie er vanuit Groningen naar Enschede wil (of omgekeerd)……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *