Proef met waterstoftrein mogelijk later dan gepland

nieuws
Foto: WikiMedia Commons

Of er begin 2020 al met de waterstoftrein getest kan worden, op het traject Groningen-Leeuwarden, is nog niet zeker. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft, zo meldt OV-Magazine, nog geen vergunningsaanvraag ontvangen voor de proefritten.

De provincie wil begin 2020 tarten met de proef, maar het nog maar de vraag of dit haalbaar is.Volgens de ILT is het nog niet duidelijk hoe lang het duurt voordat de aanvraag wordt goedgekeurd: “Dat kan pas als het plan is ingediend. We hebben momenteel nog geen aanvraag ontvangen”, zo vertelt een woordvoerder aan OV-magazine.

Voor de nieuwe trein zijn waarschijnlijk één of meerdere ontheffingen nodig, zo stelt de ILT. Daarvoor moet de aanvrager onder andere duidelijk maken welke maatregelen genomen worden ten behoeve van de veiligheid.

Arriva, ProRail en Alstom willen begin 2020 al gaan proefrijden met de Coradia iLint39. Dat werd bekend tijdens de Klimaattop Noord van afgelopen vrijdag. Het doel van de proef is om te onderzoeken of waterstoftreinen een geschikte oplossing zijn voor de verduurzaming van het treinvervoer in Groningen.

Deel dit artikel:

  1. Waarom die geldverslindende proeven met waterstof en accu’s e.d. ?
    Waarom niet gewoon dat stukje ELEKTRIFICEREN? Een beproefd systeem en heeft als voordeel ook nog, dat bij verstoringen de Intercities uit Groningen en Leeuwarden dan om kunnen rijden.
    Of is men weer net zo kortzichtig, als bij het bouwen van de ENKELsporige brug over het van Starkenborghkanaal? Een blunder van de eerste orde. Had natuurlijk een dubbelsporige brug moeten zijn. Typisch Nederlands. Gierig zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *