Groningers de dupe van vermindering maximumsnelheid

Vooral Groningers zullen last gaan hebben van de vermindering van de maximumsnelheid op alle Nederlandse snelwegen naar 100 kilometer per uur, volgens hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard. Het kabinet kondigde deze nieuwe regeling aan om de stikstofuitstoot te verminderen. 

De voordelen die het met zich mee brengt zijn op de lange termijn merkbaar voor de automobilist, noemt meneer de Waard. Zo is het veiliger, is de kans op files minder groot, en zorgt het voor zuiniger rijden. Uiteindelijk kost dezelfde rit dan ook minder benzine.

De negatieve gevolgen zullen vooral voor degenen zijn die langere afstanden afleggen. Bewoners van het Noorden en het Zuiden van het land zijn hier de dupe van.

Deel dit artikel:

  1. Probeer tijdens 7.00 en 9.00 en van 16.00 en 18.00 maar eens 130 te rijden van en naar Heerenveen op de A7.
    Gaat je niet lukken this dan net of ieder dan massaal op de linkerbaan wil blijven en in elkaars kofferbak wil kruipen.
    Dus ik zie het probleem niet om 100 te rijden scheelt hoog uit 5 minuten.

  2. In de spits de snelheid verlagen naar 90 zodat je geen vrachtwagens meer hoeft in te halen zou ook goed helpen. met 100 een vrachtwagen inhalen die 95 rijdt gaat ook niet heel snel.

  3. Vraag een vrachtwagenchauffeur eens waar deze een gruwelijke hekel aan hebben. Antwoord: juist die chauffuers welke tussen de 80 en 90 km/uur rijden, net te snel om ingehaald te worden door een vrachtwagen, net te langzaam om als chauffeur door te kunnen rijden.
    Waarom denk je dat men tegenwoordig 90km/uur mag rijden met een aanhanger of caravan? Maar ga dan ook 90km/uur rijden (94 op de gemiddelde snelheidsmeter) en geen 85km/uur of nog minder.

    Als je `s morgens na 7.00 uur maar voor 7.30 uur uit Groningen vertrekt kun je het best 110km/uur gaan rijden, 9 van de 10 keer kun je dan gewoon lekker ontspannen rijden.

    Ik rij gelukkig niet zo veel meer, denk nog hooguit 40.000 km per jaar, vertrek altijd vroeg in de ochtend om zo de file ellende voor te zijn. Doe dit nu een jaar of 20 en bevalt prima. Prive rij ik dan wel zo`n volgens jullie verkeerde auto, zakelijk rij ik dan weer sociaal wenselijk in een electrische Amerikaan, al zal de volgende wel een electrisch aangedreven Duits merk gaan worden ( en ja electrisch vanwege het klimaat, het fiscale klimaat wel te verstaan)

  4. Ach Anton, waarschijnlijk enige jare niet meer in een auto gereden? 9 van de 10 vrachtwagens rijden 87km/uur gelijk ook het maximale wat zij kunnen bereiken door de begrenzer.

  5. Blijkt ook hier maar weer eens overduidelijk, theorie en praktijk, spijtig genoeg zijn het altijd weer de theoretici welke het beleid willen bepalen, terwijl deze totaal geen praktijkervaring hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *