“Haren krijgt een compact station wat alles heeft”

nieuws
Foto Andor Heij Station Haren

Sinds ruim anderhalf jaar wordt er gewerkt aan het station in Haren. Het station ondergaat een metamorfose, waarbij onder andere de perronwanden en de parkeerplaats gemoderniseerd zijn. De meest in het oog springende verandering is de aanleg van een tunnel onder de sporen, welke gaat dienen als opgang naar de perrons en fiets- en voetgangerstunnel tussen de wijk Oosterhaar en het centrum van Haren. Het eerste deel van de tunnel gaat komende week open.

In het programma Haren Doet op OOG Radio vertelde bouwmanager Gerrit Geertjes van ProRail trots over het project, wat het motto ‘Station Haren verbindt’ kent. “Wij zijn inmiddels bijna anderhalf jaar bezig met de aanleg van de nieuwe tunnel onder vier verschillende sporen door. Deze worden geleid over drie losse dekken. Met de buitendienststelling van het treinverkeer deze week worden de spoorwegovergang van spoor 1 naar spoor 2 verwijderd en gaan de trappen erin, welke worden voorzien van een natuurstenen bekleding. Ook de liften worden in gebruik genomen. Na de buitendienststelling donderdagochtend wordt het eerste deel van de tunnel in gebruik genomen aan de centrumzijde.”

Volgens Geertjes heeft het nieuwe uiterlijk van het station wel iets weg van Station Groningen Europapark. “We willen een uniforme uitstraling die voor mensen herkenbaar is, zodat ze weten waar ze moeten zijn en dat de looproutes duidelijk zijn.”

De spoorwegovergang op het station werd gezien als een onveilig punt. Reizigers probeerden soms hun trein op het laatste nippertje te halen en doken daarbij onder de slagbomen door. Tijdens de werkzaamheden ging dit ook nog mis. “We hebben tijdens de bouwperiode nog een vervelend ongeluk meegemaakt, waarbij iemand onder de spoorbomen van de oude overweg doorkroop om de trein te halen. Dat dat dan misgaat, is uitermate vervelend. Zometeen hoeft dat niet meer en kunnen we gewoon door de tunnel heen, met de trap naar boven en vervolgens de trein instappen”, aldus Geertjes.

Luister hier het hele interview met Gerrit Geertjes terug:

Als de werkzaamheden volgens planning verlopen kan het eerste tunneldeel donderdag open. De rest van de tunnel moet in september volgen. Dan gaat het fiets- en voetgangersgedeelte ook open.

Deel dit artikel:

  1. Wat een stommelingen !!
    Kunnen geen cm nadenken !
    Als je door een tunnel en een trap naar
    een trein moet, hoe moet iemand in een
    rolstoel dan bij een trein kunnen komen ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *