Gemeente: fietsenstalling in oude pand V&D

Het stadsbestuur stelt voor, de kelder van de voormalige V&D om te bouwen tot fietsenstalling. De locatie is gunstig, aldus de gemeente. In de stalling is plaats voor zo’n 1500 fietsen.

Er is nu een voorlopig ontwerp, dat de komende periode verder wordt uitgewerkt. Daarna volgt de aanbesteding, rond de jaarwisseling. De gemeente stelt voor, een voorbereidingskrediet van 200 duizend euro vast te stellen.

Naar verwachting is de fietsenstalling in het derde kwartaal van 2020 gereed.

Deel dit artikel:

  1. Heel goed idee, zeker als er rekening met de pickup-fiets (pakkejesdrager voorop ).
    aparte vakken bv omdat de fiets met voorop een pakjesdrager moeilijk in een stallinggleuf past.

  2. En dan met je fiets de roltrap af zeker.
    Maar het lijkt me een prima idee. Combineer het met een fietsenmaker op de eerste verdieping en een tegoedbon voor la place en het word een succes!

  3. Gezellig, zo’n fietsenstalling. Dat is in de ogen van de Gemeente een goede invulling van dat markante pand? Zielig.
    Daar hoort gewoon een warenhuis in, zoals Kaufhof of Karstadt of Inno of iets wat bij een grote stad hoort en niet in elk winkelcentrum te vinden is. De gemeente zou moeten lobbyen, om de Bijenkorf weer terug te krijgen. Waarom wel in Maastricht en Eindhoven en niet in Groningen?

  4. Het stadsbestuur is al een decennium bezig met de buitenlandse student, versus de Hanze en de RuG. Vanmiddag een raadsvergadering over, zoals ze zeggen ‘het nijpend tekort’ aan financiële middelen. Nu dus weer 200 000 euro. Het stadsbestuur moet dan ook leren om dit te verhalen op de RuG en de Hanze.

    En van welk budget is de piekopvang bekostigd voor de Hanze en de RuG ? https://www.oogtv.nl/2019/07/piekopvang-300-bedden-voor-nieuwe-internationale-studenten/

    Ook het verbouwen van de infrastructuur voor de Hanze en de RuG kost en enorme duit. Want we leiden studenten op voor elders in het land en het buitenland.

    En zal vanmiddag aanwezig bij de raadsvergadering. Want er klopt niets van dit stadsbestuur en zijn voorgaanden. Door het nijpend te kort, zoals ze zeggen af te wimpelen op geheel andere zaken!

  5. Prima plan!
    Wat mij betreft wordt op termijn ook verboden om fietsen op een andere plek te stallen dan in een beugel of in een stalling. Geen los gestalde fietsen meer op straat. Nu is het soms geen doorkomen aan.
    Parkeergarage Haddingestraat kun je prima sluiten voor auto’s en een groot fietsparkeerflat van maken.
    Fietsstewards zijn maar een druppel op de gloeiende plaat.

  6. Een Euro per fiets, per uur aan parkeerkosten zal het kostendekkend gaan maken en als gemeente zelfs geld op gaan leveren, lijkt mij fair genoeg, immers de automobilist betaald ook voor een parkeerplaats in een garage of op straat.

  7. Fietsen in het onder V&D gebouw?
    En alweer 200.000,= aan gort.

    Alsof Groningen mooier en leuker wordt.

    Graaf B&W en de Groninger Gemeenteraad daar dan eerst een fietsenkelder?

    De fietsenkelder van de Zinkende Bunker (Groninger Forum) heeft problemen door het te weinig aantal ingangen.

    Zal de door mij daar geredde Rode Beuk op het terras van het Feithhuis – daar wel mogen blijven staan.
    Of zagen ze haar binnenkort ook om…?
    Als omdat er te veel blaadjes in de nieuwe fietsenkelderingang vallen…
    Waardoor de toekomstige elektrische rolpaden verstoord worden…..
    Zou het Feithhuis daar inmiddels iets van af weten?

    Mevrouw Kiki

  8. Wat een dom plan. Lekker wachten tot dat ontiegelijk lelijke pand zolang leegstaat en nooit wordt verhuurd dat het tegen de grond kan voor een schappelijke prijs. Ook al moeten we daar tot de volgende crisis opwachten. Maar dan wel in originele stijl terugbrengen. Dan hebben we dus ook een ander gemeentebestuur nodig, anders verklooien ze die wand net zoals de oostwand.

  9. @Middenweg.
    Moeten we het verschil tussen een auto en een fiets uitleggen, of…?
    Kom toch eindelijk eens uit je hummerbak, werkt heel verfrissend.

  10. Dat lijkt mij een uitstekend plan. Inpandige fietsenberging, ik zie alleen maar voordelen.
    Gratis, gecombineerd met een fietsparkeerverbod buiten parkeerrekken en -beugels, lijkt het mij een effectieve aanpak. Moet op meer plekken in de Stad gebeuren, vlakbij de fietsroutes natuurlijk.

  11. Aan de voet van de Martinitoren…

    Wat veel stadjers niet weten, is dat in de grote kelder van het gebouw van de dienst DIA een grote parkeergarage voor auto’s van ambtenaren is. De dienst DIA van onze gemeente is gevestigd aan de voet van onze Martinitoren. Dat is een prima plek voor een nieuwe fietsenstalling voor alle stadjers. Onze ambtenaren van de dienst DIA kunnen, net als de stadjers, gebruik maken van de fiets, de bus en de trein.

    De grote parkeerkelder van onze dienst DIA kan goedkoop en eenvoudig veranderd worden in een fietsenstalling voor alle stadjers. Dat is een klein dagje werk. Waarom maakt ons gemeentebestuur niet die meer voor de hand liggende keuze?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *