Opnieuw RUG-onderzoekers naar noordpool voor klimaatonderzoek

nieuws
Foto: Screencap van de Live Webcam op het poolstation op Spitsbergen

Vijf jaar na de laatste SEES-poolexpeditie leiden RUG-onderzoekers dr. Maarten Loonen, Frits Steenhuisen en dr. Annette Scheepstra in augustus volgend jaar weer een groot onderzoek op Spitsbergen om klimaatverandering in het poolgebied in kaart te brengen.

SEES 2020 vindt plaats van 3 tot 12 augustus 2020. Het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen is initiatiefnemer van de expeditie. Maarten Loonen is trots: “We gaan het weer doen: de grootste Nederlandse poolexpeditie ooit in de herhaling. Nieuw is dat we deze keer ook veel ruimte bieden aan jonge onderzoekers; promovendi en postdocs kunnen een onderzoeksplan indienen.”

De belangrijkste doelstelling van het onderzoek is om veel gegevens te verzamelen over de ecologische consequenties van klimaatverandering. Ook willen de onderzoekers, door middel van dit onderzoek, de kennis van het Nederlandse publiek over de gevolgen van klimaatverandering vergroten.

Deel dit artikel:

  1. De gevolgen in Nederland worden pas echt goed merkbaar als de Groenlandse ijskap smelt. Als ie helemaal zou smelten stijgt het zeeniveau met 7,2 meter (en dan laten we de zuidpool nog even buiten beschouwing). Het moment waarop ze natte voeten krijgen is waarschijnlijk pas het moment dat sommigen de klimaatverandering zullen erkennen (en dan krijgt de politiek uiteraard de schuld dat er niet goed genoeg gewaarschuwd is en de dijken niet hoog genoeg zijn).

  2. “de kennis van het Nederlandse publiek over de gevolgen van klimaatverandering vergroten” Maw voor propagandadoeleinden een reisje naar Spitsbergen? (Het warmste deel van de Noordpool) Is dit in de tijd van satellieten wetenschappelijk gezien nog wel nodig? Laat dat de wetenschappers die in de buurt wonen opknappen! Is het nou juist niet deze ‘groene’ elite die eens wat minder op luxe reisjes moet gaan om zo bij te dragen aan het verminderen van de CO2 uitstoot?
    Dat is wat mij het meeste stoort… dat het aanpakken van de klimaatproblemen een marketing/propagande verhaal gemaakt wordt. De elite suggereert handig dat het toch vooral de anderen zijn die hun gedrag aan moeten passen. Hoe je het draait of keert … het zijn juist deze mensen met een aanzienlijk inkomen die het meeste consumeren… Het lafjes ‘green washen’ van hun eigen consumptie veranderd dat maar zelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *