GroenLinks en D66 willen snorfietsers naar rijbaan

GroenLinks en D66 vinden dat snorfietsers niet meer op het fietspad, maar op de rijbaan moeten rijden. Volgens de partijen zijn de scooters erg ongezond en onveilig voor de fietsers. Er wordt al sinds 2013 aan dit plan gewerkt. In Amsterdam zijn snorfietsers pas sinds zondag verplaatst naar de rijbaan. Dat komt doordat het een grote wijziging in de regelgeving is. Volgens GroenLinks en D66 is het zaak dat Groningen zo snel mogelijk volgt. “Je ziet dat het aantal scooters in de afgelopen tien jaar is verdubbeld, dus dit is wel een probleem wat om politieke actie vraagt.”, aldus Tom Rustebiel van D66.

Benni Leemhuis van GroenLinks sluit zich daarbij aan: “Ik denk dat er heel veel mensen zijn die vinden dat scooters op het fietspad te veel ruimte innemen, verkeersonveiligheid veroorzaken en gezondheidsschade toebrengen.”

Het kost enige voorbereiding om de snorfietsers op de rijbaan te krijgen. D66 hoopt dat de fietsers ergens volgend jaar ‘schoon’ door Groningen kunnen fietsen.

 

 

Deel dit artikel:

  1. Als snorfietsen naar de rijbaan moeten, dan electrische fietsen ook… die hardrijdende 60+-ers zijn levensgevaarlijk!

  2. Of het daadwerkelijk een goed idee is moeten we nog zien, ik verwacht een stijging van ongelukken op de autorijbaan bij deze optie.
    Dus mocht deze regel door gaan direct een meting instellen voor een jaar, ik zeg dat er doden gaan vallen gezien de stuurman/vrouw kunsten van vele scooter/brom/snor fietsrijders tussen het autoverkeer.

    1. Dat dachten ze destijds ook, toen de brommers naar de rijbaan moesten. Blijkt niet uit gekomen te zijn. Aangezien de meeste snorfietsen net zo snel rijden als brommers, zal dat ook nu waarschijnlijk niet gebeuren.

      1. Snelheidsverschil:

        Volgens de SWOV levert het snelheidsverschil tussen snorfietsen en ander verkeer op de rijbaan risico’s op. Beter is het volgens de organisatie fietspaden obstakel-vrij te maken en maatregelen te nemen die snorfietsen beter zichtbaar maken op kruispunten.

        RAI Vereniging ziet niets in het verbannen van de snorfiets naar de rijbaan, omdat de organisatie vreest dat veel snorfietsers weer in de auto stappen. “Met een dergelijke maatregel raken steden nog veel sneller verstopt en komen we van de regen in de drup. Op de korte termijn ligt een deel van de oplossing om fietspaden veiliger te maken vooral in meer handhaving op overtredingen, maar de lange termijn vereist een meer integrale aanpak,” aldus voorzitter Steven van Eijck in een reactie op het onderzoek. (dus de luchtkwaliteit verbetering gaat niet op, we krijgen dus meer fijn-stof in de lucht, maar dat zullen de hypocrieten van Groen Links toch nooit toegeven aangezien zij aan een chronische tunnelvisie leiden)

      2. Een complot van de GroenSlinkse kerk dus, ik zei het toch :p
        Hoewel… GroenLinks? GrijsMidden natuurlijk.

      3. Hey SWOV redeneert vanuit de theorie dat snorfietsen 25km/u mogen rijden, en dat ook doen. In de praktijk rijden die dingen bijna allemaal net zo snel als auto’s (binnen de bebouwde kom). Dit is dus een puur theoretisch verhaal dat niet strookt met de werkelijkheid.

  3. Tussen scooters en snorbrommers is er m.i.j een duidelijk verschil. De vaak oogevoerde scooters zijn breder en knallen in de regel als waanzinnig over de fietspaden. Snorbrommers zijn daarentegen smaller en doen het meestal wat rustiger aan en worden vaak door ouderen gebruikt en zouden daarom prima op het fietspad kunnen blijven rijden, ook uit oogpunt van veiligheid en het voorkomen van verkeershinder.

    1. Wat stel je nu eigenlijk voor; 2 verschillende klassen snorfietsen maken, met verschillende regels? Nogal een wild plan.
      We zouden ook eindelijk kunnen gaan handhaven en de te hard rijdende exemplaren eruit halen. Maar handhaving kost geld, dat is daarom (op alle fronten) al jaren geleden op een laag pitje gezet in het kader van het neoliberale beleid.

  4. Mijns inziens zullen mensen met een snor scooter en mass overstappen op brommers met een hogere snelheid, aangezien ze t.z.t. sowieso een helm op moeten met de helmplicht die eraan komt. Ik voorzie een toename van ongevallen door het ingezette beleid qua helmplicht en rijden op de rijbaan tussen alle vrachtwagens bussen en auto’s. Het zal een chaos worden.

    1. Ik denk dat ouderen vooral zullen overstappen op de elektrische fiets. Aangezien een bepaalde krant al reclame heeft lopen maken voor het opvoeren (chip aanpassen zodat de trapondersteuning niet stopt boven de 25kmpu) van elektrische fietsen zullen de scooterracertjes dat binnenkort ook wel gaan ontdekken. Ik voorzie een markt voor gepimpte elektrische fietsen met zo groot mogelijke accu’s waarbij de beentjes alleen voor de vorm nog ronddraaien.

  5. levens gevaarlijk voor de snor rijders daar komen doden van! lekker met 25 km tussen 50 km auto’s! in! ik ga mijn snor op voeren en om laten keuren naar brommer probleem opgelost!

  6. Aan alle elektrische fietsen zijwielen monteren. Op de fietspaden is dan geen ruimte meer om te passeren en gaat het (zij het gedwongen) met elkaar in een gezapig tempo voorwaarts.
    Iedereen gelukkig !?

  7. Waar gaat dit land toch heen ? Met hun regeltjes het word met de dag gekker hier zo,n klein land en oor dom moeten eerst weer dooien vallen en dan roepen was een slecht idee

    1. Stelling: “onderbuikretoriek resulteert in minder interpunctie” :-)
      U wordt hierbij van harte uitgenodigd om uw stem uit te brengen.
      (eens / oneens / weet niet of geen mening)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *