Provincie wil CO-2 uitstoot verder omlaag hebben

nieuws
De nieuwe elektrische bus. Foto: Rob Willems

De provincie Groningen sluit zich aan bij een groep grote Nederlandse werkgevers die de CO-2 uitstoot omlaag wil krijgen.

Zij stimuleren hun werknemers om met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te gaan.

Bij de Provincie reist al 85 procent met de fiets of het openbaar vervoer, maar de Provincie denkt dat het nog beter kan.

Zo kunnen er meer elektrische bedrijfswagens komen en medewerkers zouden bijvoorbeeld meer via skype kunnen vergaderen, zodat ze niet hoeven te reizen.

Deel dit artikel:

  1. Beperk de fiscale aftrekbaarheid van het gebruik en de aanschafsprijs van leaseauto`s, hoe moeilijk kan het zijn. Het is zoals boven ook staat geschreven, met de moderne communicatiemiddelen toch allang overbodig om wekelijks vanaf Groningen naar een kantoor in bvb Amsterdam te rijden om daar te vergaderen, waar dit ook middels een conference call kan geschieden?

    Beperk de aftrek van leaseauto`s welke een bepaalde hoeveelheid CO2 uitstoten, welke een bepaald bedrag te boven gaan, immers je kunt tegenwoordig toch ook comfortabel in een auto uit het kleine segment rijden?

    Ik zie ook veel bedrijfsbussen en auto`s mee nar huis genomen worden waar veelal mensen in rijden welke wonen en werken in de stad. Verplicht je werknemers om de auto `s avonds na werktijd op de zaak te stallen. Ga je zien dat velen weer gewoon op de fiets naar het werk komen, zoals dit tot een jaar of 15-20 geleden ook de normaalste zaak van de wereld werd gevonden.

  2. Allemaal schone schijn: diezelfde provincie moedigt nieuw autoverkeer aan met miljoenen aan investeringen in nieuwe autoinfrastructuur, terwijl er geen geld beschikbaar is voor fietsinfra. De zogenaamde fietssnelwegen in de stad worden bijvoorbeeld regelmatig onderbroken door stromen gemotoriseerd verkeer, die toch echt een stukje meer voorrang hebben dan de fietsers op hun fietssnelwegen. Ongelijkvloerse overgangen zijn blijkbaar geen optie, maar de hele stad slopen voor een nieuwe rondweg is geen probleem. En dan het personeel vragen met de fiets te komen? Allemaal praatjes voor de bühne. En maar doorgaan met bomen kappen….

    1. Betse Appie,

      De door jou aangehaalde autoinfrastructuur wordt volledig door diezelfde automobilst betaald, sterker nog, het overschot, meer dan 16 miljard verdwijnt in de bodemloze put algemene middelen. Dat er geen geld voor fietsinfrastructuur beschikbaar is, moet je dus niet op het bord van de automobilist/autoinfrastructuur/provincie neerleggen, wellicht een idee om dit aan het nieuw te vormen college voor te leggen? Geen tram maar fietspaden?

      Dat gemotoriseerd verkeer een in jou woorden gesproken “stukje meer voorrang hebben” ontgaat 80-90% van de fietsers, althans zo maak ik het dagelijks mee en ik denk hierin niet alleen te staan. O ja, als jij toch je leven wilt gaan beteren, ga dan ook deugdelijke verlichting op je fiets voeren, daar schijnt het volgens de ANWB, bij 80% van de fietsen aan te ontbreken.

      1. Tsja, en alle automobilisten zitten bellend achter het stuur. Zo ken ik er nog wel een paar. En je kunt klagen over dat automobilisten veel moeten betalen, maar als ik de dagelijkse hoeveelheid filekilometers zie dan lijkt het er eerder op dat autorijden veel te goedkoop is. Maar goed, ik merk dat jij de wereld door de voorruit bekijkt, en zou willen zeggen: stap eens een keertje op de fiets, dan weet je waar ik over praat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *