Werkzaamheden spoor Zuidhorn door de ogen van de machinist

nieuws

Niet drie maar vier treinen per uur die vanaf 2020 tussen Groningen en Leeuwarden gaan rijden. Om die dienstregeling mogelijk te maken wordt er de komende twee jaar hard gewerkt op en rondom de spoorlijn.

In de huidige dienstregeling rijden er twee stoptreinen en een sneltrein tussen de beide provinciehoofdsteden. Vanwege de enorme reizigersgroei die de lijn doormaakt komt daar straks een tweede sneltrein bij. Om die te kunnen laten rijden zijn flink wat aanpassingen nodig. In Friesland worden diverse perrons verlengt, wordt bij Hurdegaryp een spoorwegovergang vervangen door een onderdoorgang en worden aanpassingen aan het spoor gedaan zodat de snelheid tussen Feanwâlden en Leeuwarden verhoogd kan worden.

Met de machinist langs de werkzaamheden
De meest ingrijpende werkzaamheden vinden plaats in Groningen en in het Westerkwartier. Op verschillende locaties wordt al enige maanden gewerkt. “De spoorwegovergang Paterswoldseweg wordt vervangen door een onderdoorgang”, vertelt machinist Martin in een video die hij zondagavond op YouTube plaatste. In de video laat de Arriva-machinist kijkers meerijden vanaf het Hoofdstation naar de Bert Swart-brug in Zuidhorn en weer terug. Via tekstbalkjes vertelt de treinbestuurder over de werkzaamheden in Hoogkerk, de verdubbeling van het spoor tussen Vierverlaten en Zuidhorn en over het keerspoor dat aangelegd wordt in Zuidhorn voor de pendeltrein.

Ballast, opgebroken sporen en afgekruiste seinen
In het filmpje is duidelijk te zien dat er al veel werk verricht is. De voormalige tramlijnen tegenover de Niemeyer-fabriek die opgebroken zijn en waar straks de nieuwe busbaan komt te liggen, de ballast die in Hoogkerk is aangebracht voor het nieuwe spoor en een regiment nieuwe, nog afgekruiste, seinen. Dankzij deze extra seinen is er straks een veel betere verdichting mogelijk in de dienstregeling. Het filmpje dat Martin gemaakt heeft is hieronder te bekijken.

Vanwege de werkzaamheden is er tijdens de beide herfstvakantieweken geen treinverkeer mogelijk tussen Groningen en Buitenpost en Delfzijl. Arriva zet bussen in waaronder een speciale Zernike-shuttle die vanaf Buitenpost rechtstreeks naar de Zernike-campus rijdt.