SP en CU bedenken goedkoper alternatief Oosterhamriktracé

De SP en de CU hebben een alternatief plan ontwikkeld voor het Oosterhamriktracé. Het plan is veel goedkoper dan het plan van wethouder Paul de Rook, er is bijvoorbeeld geen nieuwe brug nodig.

De Rook wil op de huidige busbaan op het Oosterhamriktracé straks autoverkeer. De bussen rijden dan door de Oosterparkwijk, via de E Thomassen à Thuessinklaan, het Wielewaalplein en de Vinkenstraat. In het verlengde van de Vinkenstraat komt later een brug over het van Starkenborghkanaal. De SP en de CU hebben nu een goedkoper alternatief zij maken een ‘knip’ bij de J.C.Kapteynbrug en scheiden op die manier de Professorenbuurt van de Oosterparkwijk. Voor de bussen verandert er niet veel. Die kunnen afgeschermd door bussluizen dezelfde route nemen.

De Korreweg hoeft geen fietsstraat te worden en een brug over het van Starkenborghkanaal en een brug over het Oosterhamrikkanaal is ook niet nodig denken de partijen.

 

Deel dit artikel:

  1. Dat plan van De Rook kost ZESTIG miljoen…? De hele RegioTram (2 tramlijnen) kostte de Stad 68 miljoen. Om het maar even in perspectief te zetten.

    Dit alternatieve plan klinkt niet slecht, ben benieuwd of het ook bereikt wat het plan van de gemeente beoogt.

  2. Paul de Rook is voornamelijk bezig met Paul de Rook. Volgens mij heeft hij ook een abo. bij OOG. Bijna elke dag is hij op TV om te vertellen hoe hij het Groningse belastinggeld uitgeeft met als doel zo snel mogelijk in Den Haag te komen. Zullen we anders een referendum houden, ooh wacht…. Wat zegt D66 daar tegenwoordig ook alweer over?

  3. Het d’66/sp zootje gaat maar door met die vreselijke bussen. Net als een eerdere reactie zegt, is een STADSTRAM het ENIGE goede alternatief voor de langere termijn. Dat zegt zelfs een toonaangevend iemand van het OV Bureau (lijn 15 loopt tegen zijn busgrenzen aan) . En natuurlijk moet de TRAM over de Grote Markt, zoals in tientallen andere steden, waar de tram zelfs door voetgangersgebieden loopt. Maar de heer de Rook c.s. vindt zichzelf erg belangrijk. Hij heeft de bus n.l. uitgevonden. En een pendelbus voor € 0,50! Weg met dat zootje in het stadhuis!

    1. Ik vrees dat met het débâcle van de Uithoflijn in Utrecht en de Hoekse Lijn in Rotterdam, een tram verder weg is dan ooit.

      Niet alleen kunnen wij Nederlanders het politiek blijkbaar niet bolwerken, maar ook projecttechnisch niet. Het is voor Nederlanders schijnbaar extreem moeilijk om een paar rails op de grond te leggen en daar een voertuig overheen te laten rijden.

      De auto en de fiets hebben de toekomst in Groningen. De rest zal moeten wijken, inclusief de bus.

    2. Hoe jij ELKE KEER weer het LIJK “De UITGERANGEERDE TRAM”” erbij probeert te halen ..tjonge ..tjonge..bewonderenswaardig zou ik zeggen.
      Maar een lijk ..blijft een lijk ..
      Want hoe kun jij het beleid verdedigen van GEEN openbaar vervoer ( BUSSEN) meer over de Grote Markt, want dat zou het Hart van Groningen alleen maar ten goede komen ?
      En dan met droge ogen zeggen… hadden we maar voor de Tram gekozen ?
      De TRAM die volgens Karin Dekker het enigste alternatief was voor een bereikbaar binnenstad incluis de RUG en omliggende buitenwijken ?
      We mogen dolblij zijn met de bussen ..er rijd nu vlak bij Harkstede ook al een bus, bij Meerstad de wijk in aanbouw.
      Prima ..ze reden er zelfs al toen er nog geen straatverlichting was met de on/nodige ? schades aan bussen bermen en infrastructuur.
      Dit probleem is redelijk snel met een tijdelijk oplossing opgelost en wordt de komende maanden permanent gemaakt.
      Ze prijzen zich gelukkig ( de passagiers uit Meerstad/Ter Sluis ) die met de bus s’morgens heel vroeg en s’avonds heel laat nog thuis kunnen komen met de bus.
      Dit ….door de frequente en vlotte busverbindingen die met een pro tram beleid heel anders zou zijn gelopen vermoed ik.
      Met de Bus ..!!
      Wat GEEN alternatief was voor de keizerin “hoogvlieger” van Groen links…. genaamd Karin Dekker.
      Voorlopig is het lijnen net uitgebreid en de diensten uitgebreid, en uit jaarlijkse onderzoeken blijkt dat men in de regel uitermate tevreden is met het Groninger openbaar vervoer .met DE BUSSEN dus..!!
      Het alternatief ..wat er voor Karin Dekker niet was, gefocust als ze was noem (het maar kokerblik) veroorzaakt door het groen links denken ..met alleen het perspectief vanaf de fiets.
      Ernstig beperkt dus.
      Met als resultaat ..de bussen zijn er nog.
      Karin niet ..!!
      Zij is met haar clubje bezig om de ontwikkeling van Airport Eelde te traineren, zogenaamd voor het milieu..
      Tuurlijk ..tuurlijk ..

      (TRAM NO WAY… Groningen 2012)

      https://youtu.be/zAfo1_BU2Io

      1. Tegen wie heb je het René? Tegen mij of tegen Robert? In beide gevallen: doe eens wat rustiger, man. Je reageert altijd als door een wesp gestoken als het om de tram gaat. Get over it.

        Ik verdedig trouwens totaal niet het beleid dat de bus van de Grote Markt af wordt gehaald, sterker nog, daar ben ik fel op tegen. Ik vind het zelf ook helemaal geen goed idee om de bus over de Diepenring te leiden, tussen de rest van het verkeer in. Dat komt de reistijd en de betrouwbaarheid van de dienstregeling niet ten goede. En daarmee de aantrekkelijkheid van de bus. Maar dat is wel het beleid dat de gemeente voert. Enerzijds voeren ze verbeteringen door voor het busnet, anderzijds maken ze het onaantrekkelijker door ze bij de meest gewilde stopplekken van de Stad weg te houden (Grote Markt en Vismarkt).

        Hieruit leid ik af dat er meer mensen met de auto zullen komen en dat de Stad daarop moet worden ingericht. Ik denk dat de gemeente ook wel heeft ingezien dat de kosten voor het verbeteren van het busnet niet opwegen tot die paar procent extra reizigers die het oplevert.

        Over de baten van de tram hoeven we het niet meer te hebben, dat verhaal is voorbij dus daar verspil ik mijn tijd niet meer aan. Je bauwt trouwens nog steeds de tegenstanders van de tram na, maar je doet maar. I don’t care.

  4. De SP heeft liever niet dat mensen beroepsmatig de handen uit de mouwen steken. Mensen die voor zessen al in hun autootje stappen om zich naar hun werkplek te verplaatsen? Dat soort mensen moet je niet willen vinden ze bij de SP. Want dit soort mensen zal de zijlijnschreeuwers van SP nooit aan de noodzakelijke absolute meerderheid helpen.

    De oplossing van de SP: meedoen met autootje pesten. Gewoon niet toestaan dat ik en vele anderen om zes uur ‘s-ochtends de eerste wc’s van de dag schoon kunnen maken. Zoveel arbeidsethos is in de ogen van de socialist maar heulen met de kapitalistische vijand.

      1. Uit testjes blijkt dat ik iets intelligenter dan gemiddeld ben. Maar uit andere testjes blijkt ook dat ik niet helemaal spoor.

        Ben overigens lang niet de enige underachiever in de schoonmaak, of ander werk op hetzelfde logistiek-operationeel niveau.

        Ophitsen? Tegen wie? Die figuren van de SP? Ben daar inderdaad absoluut geen fan van. Vallen wat mij betreft in de categorie niet-Groningers (oerbewoners) die hier wel even de dienst uit willen maken. Directieven vanuit Oss en Rotterdam.

        Verder spuug ik op het platte materialisme van de socialist. Kan me nog herinneren dat Hennie Hemmes (SP wethouder uit Oude Pekela) zich rond subsidie-besluit van PS mbt het MONSTRUM zich afvroeg waarom mensen zich zo druk maakten over een gebouw. Dit is wat mij betreft de grauwheid van de socialist ten voete uit. Alles mag kapot, als iedereen (afgezien van de socialistische machthebbers) maar even arm is. Dan leven we met zijn allen in een “realexisterende” heilstaat.

        Ben een sociaal-democraat. Helaas hebben we in Nederland geen sociaal-democratische partij.

      2. Je hebt helemaal gelijk VSH. Een feest van herkenning. Daar is niets aan gelogen. Ook ik ben een sociaal democraat. Vooral de sociaal zwakkeren verdienen mijn speciale aandacht. Zij zijn ook maar opgegroeid in de malaise, wat Groningen altijd heeft voortgebracht. Van generatie op generatie. Van armoede naar armoede. Daarom steekt het mij enorm, dat allerlei lieden van elders hier de politiek komen bedrijven en dus ook dit soort keuzes maken. Alsof we in een walhalla leven. Allerlei andere groeperingen, zoals de studenten kregen de afgelopen jaren een speciale aandacht. En zijn oerbewoners het nakijken.

  5. De vraag is of een nieuwe ontsluitingsweg echt nodig of dat dit een wenselijke weg is van enkele bobo’s. Wie in de bibliotheek duikt van https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl en https://www.aanpakringzuid.nl en de verkeerscijfers vanaf 2013 tot 2017 naast elkaar legt constateert dat de gemeenteraad een beslissing heeft moeten nemen op verouderde en veel hogere verkeerscijfers (bijna 30% hoger). Daarnaast zijn ook niet de geluids- en milieuoverlast cijfers meegenomen, terwijl die door de gemeente op elk gewenst moment kunnen worden geleverd. Met de cijfers waarop het besluit is gebaseerd zou de maximale norm flink zijn overschreden. Het heef er alle schijn van dat de cijfers tijdelijk zijn verhoogd (of weggelaten) om een besluit ten gunste van de ontsluitingsweg te forceren. Er zijn vooruitlopend op het besluit ook al diverse investeringen gedaan: bijv. parkeergarage Cibogaterrein en de aansluiting op de Ringweg. Wie de stukken er nog eens goed op na leest krijgt de indruk dat na het onderzoek van Goudappel in 2013 (de basis van ontsluitingsweg) er verschillende extra argumenten zijn bij gezocht om de ontsluitingsweg te kunnen verantwoorden. De gemeente vindt de wijkbewoners (50% van het verkeer, alhoewel dit niet met zekerheid kan worden gesteld en de gemeente zich verschuild achter computermodellen, echt onderzoek naar wijkverkeeer is er niet gedaan) de grootste boosdoener van het dichtslibben van enkele wegen en niet de forenzen die ‘s ochtends de stad in willen rijden met hun auto en er ‘s avonds weer uit. Er worden geen verkeersknelpunten weggehaald, maar er komen er nieuwe bij. De verkeerscijfers laten zien dat het effect van een nieuwe ontsluitingsweg over de Oosterhamrikkade minimaal is voor het verkeer vanuit Bedum en Zuidhorn. Ook moeten we afwachten of het verkeer vanuit Drachten en Assen zich laat verleiden om gebruik te maken van de ontsluitingsweg. Het is een kleine 5 km extra lange route die de veronderstelde snelheidswinst snel doet verdampen. Het verkeer moet dus uit richting Hoogezand komen. Om hoeveel auto’s gaat het dan? De Sontweg en het Damsterdiep laten in de spits zeker nog meer verkeer toe. Laten we een paar jaar wachten tot de ringweg Zuid klaar is en dan opnieuw bepalen of een ontsluitingsweg nodig is. Kortom: de gemeenteraad zou nog eens kritisch moeten kijken naar het proces voorafgaande aan het principebesluit in 2016, het proces tot op heden en het effect van Ringweg Zuid afwachten.

    Daarnaast zou de gemeenteraad er goed aan doen om het advies (zie bibliotheek https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl) van de Professorenbuurt Oost en de Woonschepen Oosterhamrikkanaal ter harte te nemen:

    “We vinden dat de ontsluitingsweg er niet moet komen, omdat de rekening hiervan zwaar betaald wordt door de leefomgeving, terwijl het rendement niet overtuigend positief is. Is het college hiervan niet overtuigd, dan menen wij dat eerst nader en grondiger onderzoek gedaan moet worden naar rendement en waarborgen voor leefbaarheid van de omgeving, alvorens dit proces een volgende fase in mag gaan. Dit om te voorkomen dat de oplossing van grote problemen worden verlegd naar een volgende fase, waarin vervolgens blijkt dat ze niet zonder grote offers oplosbaar zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *