Fietsersbond teleurgesteld over Helperzoom-fietsroute

De kruising van het toekomstige fietspad langs de Helperzoom met de Helperzoomtunnel pakt slecht uit voor fietsers.

Dat schrijft de Fietsersbond in een brief aan de gemeente. Het nieuwe tweerichtingen-fietspad aan de oostzijde van de Helperzoom wordt onderdeel van de Fietsroute-plus tussen Groningen en Haren. Dit is een hoogwaardige fietsverbinding waarmee het fietsen prettiger en veiliger wordt en waardoor meer mensen voor de fiets kiezen in plaats van de auto. De fietsersbond vindt het vreemd dat de fietsers in de huidige plannen, voorrang moeten verlenen aan het kruisende autoverkeer vanuit de Helperzoomtunnel.

Deel dit artikel:

  1. Die fietsers moeten niet zeuren. Ze worden nu al in de watten gelegd, maar voeren ’s avonds in overgrote meerderheid geen verlichting en houden zich aan geen enkele verkeersregel. Laat die Fietsersbond zich daar maar eens mee bezighouden, i.p.v. nog meer autootje pesten.

  2. Dit fietsertje pesten is nergens voor nodig.
    Eerst maar eens kijken hoe de situatie zich ontwikkelt als fietsers hier logischerwijs voorrang krijgen, voordat de automobilist weer automatisch op de eerste plek komt.
    P.S. Ik ben zowel fietser als automobilist!

  3. En als auto’s hier voorrang krijgen, stimuleer je dat automobilisten deze tunnel maar vooral de wijk Helpman tóch weer (meer) als sluiproute gaan gebruiken.
    Echt niet doen dus.

  4. fietsers moeten eens een keer stoppen met zeuren over voorrang ze nemen het wel of ze het hebben of niet bovendien lijkt 80% van de fietsers een regelrechte doodswens te hebben ze gooien zich zo rijdende auto’s

  5. Zullen we het maar even niet hebben over het asociale gedrag van veel automobilisten? (afsnijden van voetgangers en fietsers, voorrang nemen waar ze het niet hebben, bumperkleven, gevaarlijk hard rijden etc. etc.)
    Fijn, bedankt.

  6. @Anton,

    Denk te kunnen en te mogen stellen dat 50% van de fietsers bewust voorrang neemt en bewust van rijrichting verandert zonder dit door middel van een hand uitsteken kenbaar te maken. Ook daar waar het toch voor elk en iedereen duidelijk is dat zij voorrang dienen te verlenen of weten/horen (zo nu en dan zelfs zien) dat er verkeer achter hen rijdt wachtend om een afslaande beweging te kunnen maken en/of een weg of kruispunt over te kunnen steken. 15% van de fietsers is zich niet bewust van geldende verkeersregels en de overige 35% zal altijd haar uiterste best doen om rekening te houden met elkaar in het verkeer.

    Bij twijfel aan mijn getallen zou ik voor willen stellen eens een middagje met pen en papier in de aanslag te gaan noteren hoeveel fietsers daadwerkelijk voorrang verlenen op bijvoorbeeld de rotonde op de Korreweg.

  7. Automobilisten mogen blij zijn dat er zoveel mensen op de fiets stappen. Anders zouden deze weggebruikers fijn kunnen aansluiten in de file van automobilisten die relatief vaak last hebben van agressie en hufterig gedrag. Maar ook fietsers kunnen wel een tandje minder. Vaak ben je in het centrum als voetganger je leven niet zeker door al weer agressieve en hufterige fietsers die ook niets of niemand voorrang geven en ook gewoon denken dat rechtdoor gaat voor een echte regel is. Geen idee waarom deze agressie in het verkeer voorkomt, maar het is wel een probleem. Ik zou zeggen, fors bestraffen deze baviaantjes in het verkeer.
    En ik maak gebruik van alle vormen van verkeer: lopen, fietsen, scooter, motor en auto. Agressie in het verkeer is in alle soorten van verkeer het probleem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *