CSG Augustinus: “Rekentoets is te snel ingevoerd”

De rekentoets op het voortgezet onderwijs is te snel ingevoerd. Dat zegt het CSG Augustinus naar aanleiding van de slechte scoringsresultaten op de toets die vorige week bekend werden gemaakt.

Uit die resultaten blijkt dat er op het VMBO gemiddeld gescoord wordt, op het VWO goed, maar dat op de Havo slechts de helft van de leerlingen een voldoende haalt. “Een aantal jaren geleden is besloten om de rekentoets onderdeel te laten maken van het schoolprogramma waarbij alle leerlingen deze toets verplicht moeten maken”, vertelt Heidi Westerhuis van het Augustinus. “Voor het VWO telt het mee voor hun eindexamen, voor de Havo en het VMBO voorlopig nog niet.”

De school vindt dat het de leerlingen niet optimaal voor heeft kunnen bereiden. Een goede voorbereiding is dat je al in de brugklas begint met een gedegen lesprogramma. “Voor de leerlingen die nu eindexamen doen, is dat klaarstomen pas in het derde schooljaar begonnen, omdat toen bekend werd dat de rekentoets er kwam. Dat noemen wij niet ideaal.”

Wasila Moktefi is eindexamenleerling VWO en is het met Westerhuis eens. “In de brugklas is ons geleerd om in de wiskunde-lessen de rekenmachine te gebruiken. Ineens wordt halverwege de opleiding besloten om een rekentoets onderdeel te laten zijn van het eindexamenprogramma. Nu was het voor mij niet zo’n heel groot probleem, maar ik durf te zeggen dat hierdoor mede-leerlingen benadeeld zijn. Het is gewoon zo dat basisvaardigheden die je indertijd hebt geleerd, vergeten bent. In een periode van twee jaar dat opvijzelen, naast een druk VWO-programma, is een hele klus.”

De rekentoets bestaat uit verschillende domeinen. Behalve het hoofdrekenen, worden leerlingen ook getoetst op bijvoorbeeld breuken, procenten, oppervlaktematen en context-vragen. Een voorbeeld van zo’n rekentoets is hier te bekijken.