Vertrek dreigt voor Bevrijdingsmuseum Ulgersmaweg

Het Bevrijdingsmuseum dreigt te moeten vertrekken uit haar pand aan de Ulgersmaweg. De gemeente wil dat er vanaf 2019 jaarlijks zestigduizend euro aan huur gaat worden betaald, maar het museum zegt dit niet te kunnen betalen.

“We zijn hier in 2008 gekomen”, vertelt Heiko Ates van het Canadian Allied Forces. “Deze loods stond toen al ruim tien jaar leeg, en van de gemeente mocht ik hier als een soort van anti-kraak intrekken. De afgelopen jaren heb ik het met mijn eigen geld verbouwd, tot het museum wat het nu is.” En dat museum is indrukwekkend. Van een tank tot Amerikaanse legerwagens, en van een twee motorig-verkenningsvliegtuig tot diverse militaire gebruiksvoorwerpen. “We zijn uitgegroeid tot het grootste militaire museum in het Noorden, en eigenlijk wil ik hier heel graag blijven.”

Geld voor huur is er niet
Wethouder Roeland van der Schaaf (PvdA) is op de hoogte van die wens. “Echter hebben we in 2008 afgesproken dat het gebruiken van deze loods voor een periode van tien jaar zou zijn.” Langer blijven is daarbij een optie maar dan moet er jaarlijks wel zestigduizend euro aan huur betaald worden. “Dat geld is er niet”, zegt Ates. “We krijgen geen subsidie en hebben geen andere inkomsten. Dankzij giften kunnen we nu ongeveer quitte draaien, maar een huursom van vijfduizend euro per maand kunnen we niet opbrengen.”

“Deel van de collectie zal verkocht moeten worden”
Tot 1 januari 2019 mag het museum gebruik maken van de ruim drieduizend vierkante meter. “Mochten de plannen doorgaan dan betekent het dat we in 2018 de deuren al moeten sluiten. Er staan hier zoveel spullen en materialen dat we maanden bezig zijn om alles te verhuizen, en waarschijnlijk zullen we ook een deel van de collectie moeten verkopen, omdat we niet alles op andere plekken kunnen stallen.”

Van der Schaaf geeft aan dat er momenteel gesprekken gevoerd worden met de stichting die het museum runt. “We hebben ontzettend veel waardering voor het werk wat meneer Ates verzet heeft, en wat er te zien is in het museum, en we hopen daarom tot een goede oplossing te komen.”

Deel dit artikel:

  1. Ik woon 20 jaar in Groningen en had nog nooit van dit museum gehoord. Misschien tijd om eens een reclame/promotie-campagne te starten?

    1. okee, ruimere openingstijden en kleine toegangsprijs heffen, dan moet er toch iets van te maken zijn. Zou een commerciele jongen naar moeten kijken. Jammer alleen dat het op een industrieterrein ligt

  2. Het was van te voren bekend dat er een einde zou komen aan de kostenloze huur in 2018.
    Beetje kortzichtig als je dan gedurende de 10 jaar dat je gebruik maakt van het pand niet nadenkt over een mogelijke permanente oplossing.
    Vervolgens wordt er een schuldgevoel richting de gemeente geventileerd…beetje wrang.
    En nu moet er uit de zak van de belasting betaler de hobby van een verzamelaar worden gefinancierd.
    En dat in een afnemende belangstelling voor oorlogsmusea.
    Jammer als de verzameling moet worden verkocht
    maar was een beetje zakelijk inzicht niet beter geweest

  3. Er word veel reclame vermeld in regiobladen,scholen komen hier (educatie)zodat nooit vergeten word wat er op 4 en 5 mei gebeurt is dit mag niet verloren gaan.

  4. Kom met enige regelmaat in dit prachtige museum en ik geniet elke keer weer van wat hier is bijeengebracht. Hulde aan dhr Ates. Dit mag op deze locatie niet verloren gaan!

    Oja, Heeft de wethouder (PVDA) misschien deze Euro 60.000 nodig voor de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers?

  5. Dat zou heel erg jammer zijn, ik weet dat Heiko en zijn vader hun ziel en zaligheid in het museum hebben gestopt en er iets heel bijzonders van hebben gemaakt. Als je door het museum loopt proef je gewoon de hele sfeer, en zijn ze altijd bereid een goede uitleg te geven over de voertuigen en de hele opzet en niet te vergeten de geschiedenis en het verloop van de bevrijding waar diverse voertuigen en voorwerpen een rol in hebben gespeeld. En laat meneer Lee Enfield niet zo vreselijk flauw doen en dan druk ik mij voorzichtig uit, ik ken Heiko en zijn vader goed en dit gaat hun echt aan het hart. Hoop dat er een oplossing komt en dat dit levenswerk niet verloren gaat, zowel voor de jongere generatie als voor de stad Groningen.

  6. Allemachtig, ik schrok me een hoedje toen ik het bericht onder ogen kreeg over een eventueel einde van dit museum vol met informatie over de bevrijding door Canadese militairen van de stad Groningen.
    Tweemaal ben ik er geweest en was vol bewondering over alls wat ik heb gezien. Ook bewondering voor degenen die dit hebben bewerkstelligd.
    Het zou de Gemeente Groningen sieren als zij hulp bieden aan de heer Ates en zijn vrijwillige medewerkers die dit alles in de loop der jaren hebben opgebouwd.
    Dit mag NIET verloren gaan.

  7. Het museum is alleen in de weekend van april tot en met september tussen half een en half vijf geopend. Dat is een beetje karig. Het is meer een uit de hand gelopen hobby dan een echt museum. De locatie is nou ook niet echt uitnodigend. Begrijpelijk dat het niet tot het einde der tijden gratis kan worden gehuisvest. Nadenken over de formule en locatie mag best. Doordat de economie aantrekt worden dit soort locatie commercieel weer interessant. Er is een hoop nieuwe activiteit aan de Ulgersmaweg.

    1. De openingstijden zijn vaker als u aangeeft, maar dat is inderdaad en verbeterpunt. De locatie is echter niet interessant. De vraag maar bedrijfspanden neemt nog steeds niet toe. Her en der wordt nieuw gebouwd omdat de rente laag is en bedrijven zich in een beter pand willen vestigen. Dit is beslist geen “beter” pand. Het staat niet voor niets leeg.

  8. Absoluut knap hoe een particulier zoveel mililtaria heeft kunnen verzamelen. Maar de museale en educatieve waarde is verwaarloosbaar. Zie bijvoorbeeld de oververtegenwoordiging van oude vrachtwagens. De collectie is onevenwichtig en hangt als los zand aan elkaar. Er is geen rode draad in de opzet en er wordt geen samenhangend verhaal vertelt. Men komt niet verder dan te vertellen hoe oud iets is en dat het gebruikt is tijdens de bevrijding van Nederland/Groningen. Het enige doel lijkt te zijn om zoveel mogelijk spul in die loods te stouwen.

    Het blijft hoe dan ook een verzameling van een particulier, waar puur voor de schijn een stichting voor is opgetrokken. De financiering van het museum bestaat grotendeels uit contant geld. Uiteraard is er geen collectieregistratie en de boekhouding zal niet meer zijn dan een schoenendoos met wat losse bonnetjes. En als ze echt zo’n daverend succes zijn, dan zouden ze inderdaad entree kunnen gaan heffen. Maar ja, dat verplicht dan wel tot een degelijke financiële administraite met jaarrekening, accountantscontrole, etc. En daar zitten ze echt niet op te wachten. Veel te lastig. Kortom, een hoop krokodillentranen daar.

    1. Dat is een ongenuanceerde reactie. Er kan inderdaad het eea geprofessionaliseerd worden, maar het is beslist geen amateurclubje meer. Professionaliseren lijkt daarom een kleine stap. Van de andere kant, Groningen subsidieert al vele minder interessante sociaal culturele voorzieningen, waarom die wel en deze niet. Waarom moet ik voor de hobby van een ander betalen, en anderen niet voor mijn hobby?

      Dus krokodillentranen, ja deels wel, deels niet. Soms is dat nodig om de politiek in beweging te brengen. Hoe dacht u dat fc Groningen de subsidies in het verleden kregen?
      De huur is trouwens compleet onrealistisch. Het geen interessant pand en de vraag maar bedrijfspanden stijgt nog steeds niet.

  9. Heel erg flauw Jan, en ik druk mij wederom erg voorzichtig uit, wou het in eerste instantie niet noemen maar heb er enkele jaren als vrijwilliger mogen werken een hele leuke gezellige enthousiaste club mensen die vol passie en met grote kundigheid de oude voertuigen en ander materiaal weer helemaal klaar maakt. Alle voertuigen in het museum werken naar behoren en als je ziet in welke staat ze binnenkwamen mag je gerust zeggen dat dit een geweldige prestatie is waar een hoop kennis en vakmanschap achter schuil gaat. Commentaar leveren via een redelijk anoniem berichtje vind ik wel zo vreselijk goedkoop en daar wil ik het dan ook bij laten, maar weet haast wel zeker dat de mensen die dit doen waarschijnlijk nog geen fietsband kunnen plakken, heel spijtig allemaal en hoop ook van harte dat ze alle medewerking van de gemeente zullen krijgen om met dit museum voort te kunnen zetten.

  10. Heel erg flauw Jan, en dan druk ik mij wederom voorzichtig uit, wou het in eerste instantie niet zeggen maar heb er enige jaren als vrijwilliger mogen werken en weet precies met hoeveel liefde en vakmanschap de voertuigen weer in originele staat worden gebracht, echt heel erg goedkoop om er op een semi anonieme manier zo over te schrijven. Je kan blijkbaar in deze wereld niets meer goed doen, ik weet hoe veel moeite en werk er in het museum is gestoken en het is naar mijn mening een echt museum en geen loods die ze zo veel mogelijk vol stouwen met spullen volgens Jan echt walgelijk wat goedkoop. Hoop nogmaals dat er een oplossing komt want dit mag gerust een levenswerk genoemd worden, alleen jammer dat buitenstaanders er anders over denken, en zelf waarschijnlijk nog geen band kunnen plakken. Godspeed Heiko dit komt goed hoe dan ook.

  11. Dan heb je ook lef, 60K per jaar durven vragen voor een loods op een industrieterrein in deze tijd.
    Lijkt me dat dat wel wat goedkoper kan. Straks verkast deze trekpleister naar een ander pand of een andere regio of houdt ‘ie er helemaal mee op. Wat heb je dan, als gemeente?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *