“Herstel spoorverbinding Duitsland duurt twee jaar langer”

De Meyer Werft uit het Duitse Papenburg zou een nieuw plan hebben om de vorig jaar kapot gevaren Friesenbrucke bij het Duitse Weener te repareren. Dat meldt de Neue Osnabrucker Zeitung (NOZ) deze week.

De Meyer Werft wil niet zeggen hoe het plan er precies uit ziet, maar volgens de NOZ wordt daarin de doorvaart voor schepen verbreed. Er zouden geen meerkosten aan het idee zitten, maar het herstel van de brug gaat wel twee jaar langer duren dan gepland, namelijk in 2023.

Op maandag 23 januari is er in Hannover topoverleg over het herstel van de spoorverbinding tussen Groningen en het Duitse Leer. Tot de brug gerepareerd is, worden reizigers vanaf Weener met bussen vervoerd.

Deel dit artikel:

  1. is toch gods geklaagd we wachten als reizigers al veel te lang op reparatie.
    Volgens mij zit die Meyer werf er gewoon achter. kunnen ze nog grotere schepen bouwen.

  2. Waarom moet dat zo eindeloos lang duren? Als de brug in de verbinding Berlijn -Hamburg had gelegen, was hij al klaar geweest. De Provincie moet er meer achteraan zitten, samen met Duitse grensorganen.

  3. Een tunnel is beter. Zo hebben beide (Arriva/Meyer) geen last meer van elkaar. Beetje duurder. Maar direct een stuk toekomst bestendiger!

  4. 2023??? Waar praten we over.

    7 jaar wachten op een brug is volstrekt onaanvaardbaar!
    De sluis bij Grave werd vorige week op een vergelijkbare manier kapot gevaren!
    Daar is het (tijdelijke) herstel onmiddellijk begonnen, onder het motto waar een wil is,
    is en weg!!
    Maar bij de bewuste brug bij Weener is die wil er helemaal niet bij de Duitsers!
    En “Groningen” reageert helemaal niet of veel te slap.
    Dus gebeurt er gewoon NIETS.

    Toch zou het goed zijn als er een goede spoorverbinding komt vanuit de Randstad naar
    het Noorden en verder naar Duitsland. Dat is heel wat anders dan die “tramlijn” uit de
    19e eeuw die er nu ligt
    Ik denk meer aan een ZuiderZee lijn versie 2.0! Een positieve impuls voor het Noorden!
    Ze hebben er nog recht op ook en “betaald” via 50 jaar “gratis” aardgas, waarvoor ze tot
    dusver slechts aardbevingen “terug” krijgen.

    En die brug? Daar moet uiteraard een TUNNEL komen!!!

    Zie ook http://www.mpwiersema.nl (over de Zuiderzee lijn)

  5. De Nederlanders willen wel, maar de Duitse overheid ligt dwars, die willen geld van Nederland zien. Dat kan natuurlijk niet, maar het lijkt mij dat ze snel aan de slag moeten. Ze worden er immers beide beter van, of zie ik het nu verkeert? Kan natuurlijk, maar vreemd is het zeker.

  6. Ik was van 2000 tot 2004 werkzam an de RUG en ben – als Duitser – regelmatig naar Leer gegaan en van daar uit naar de Oostfriese kust of naar het Rijnland. Ik herinner mee heel goed dat destijds de spoor an de duitse kant ook niet klaar was – in Nieuweschans was het altijd overstappen in een bus. Het is jammer, maar heelas telt Oostfriesland en het hele Noordwesten voor de duitse verkeersplannen bijnaar niet mee – die die ervoor moeten betalen – met langdurige vertragingen van verkeersprojecten en een schlechte infrastructuur zijn de mensen in de Eems-Dollard-Regio. Waarom bv is er geen doorgaande IC tussen Groningen en Oldenburg (1 per uur) tussen zeg maar 6.00 en 01.00 en in het weekeinde doorgaand? Dan nog een stoptrein tussen Groningen en Leer? Waarom is het bijnaar onmogelijk zonder auto van Groningen naar Oudeschans te komen…vragen over vragen…ik denk politiek bestaat er geen interesse een sterk OV in deze dun bevolkte regio van zowel Nederland als ook Duitsland op te bouwen. De Randstad en het Rijnland, Berlijn, Hamburg, München…zijn economisch en qua bevolkingsontwikkeling belangrijker. Heelas! Hartelijk uit Bonn, Siebo

  7. hoi,

    Wat ik van een kennis heb begrepen uit Duitsland met een werkbedrijf is de bureaucratie in Duitsland nog stropender dan in Nederland. Een gemiddelde infraproject op het spoor kan daar soms 10 jaar duren. Daarbij is dan ook gemiddeld 100x het plan gewijzigd zijn.

    In dit geval hebben we het over een gebied dat redelijk leeg overkomt en de landelijke Duitse politiek moet in dit geval betalen. Dat schijnen ze niet te willen, want er rijdt een Nederlandse lijn op. Ik vind het nogal zwak overkomen, maar qua vervoerintensiteit ligt er niet veel. Wel lullig want de spoorlijn zou in Duitsland extra stations krijgen om meer OV-verplaatsingen te krijgen. Daarnaast schijnt een deel van Bunde in Nederland te werken, dus kan daarlangs wellicht extra grensverkeer ontstaan.

    Wat hier wel gemeld wordt en ik het niet mee eens ben is dat de Nederlandse politiek zich niet inzet. Ten eerste ligt die brug in Duitsland, dus zijn de Duitsers verantwoordelijk voor de kosten lijkt me. Wel kan de Nederlandse politiek een deel van de kosten op zich nemen, maar het overgrote deel van de kosten moet Duits zijn lijkt me. De inzet van de Duitsers is hierin het probleem, omdat je de landelijke politiek moet overhalen. De Meijer Werf zit natuurlijk ook van invloed, maar die wordt in het proces meegenomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *