Trein die door rood reed had aanzienlijke vertraging

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

De trein van vervoersbedrijf Arriva die vrijdagavond een rood sein miste op het station van Uithuizermeeden reed met een aanzienlijke vertraging. Dat blijkt uit onderzoek van OOG TV.

De bewuste trein vertrekt vrijdagmiddag onder treinnummer 37653 om 17.22 uur vanaf het Hoofdstation richting Roodeschool. Tot Sauwerd rijdt de trein volgens de dienstregeling. Op Sauwerd moet er echter gewacht worden op een ’tegentrein’, waardoor de trein vier minuten te laat arriveert in Winsum. In Baflo bedraagt de vertraging rond de zes minuten.

Om 18.07 arriveert de trein op station Uithuizermeeden, wat vijf minuten te laat is. Direct na binnenkomst van de eveneens met vijf minuten vertraagde ’tegentrein’, vertrekt de 37653, rijdt door een rood sein, en komt tot stilstand op een spoorwegovergang waarvan de slagbomen niet naar beneden zijn gegaan. Er raakt niemand gewond. Een incident als dit wordt in de spoorwegwereld als ‘ernstig’ omschreven.

Wat is er mis gegaan?
Waarom het mis heeft kunnen gaan is speculeren, al laten bronnen, die niet met naam genoemd willen worden, weten dat er verschillende mogelijkheden zijn. Station Uithuizermeeden heeft twee perrons. Trein 37653 komt om 18.07 uur binnen op perron 1 dat aan de oostkant beveiligd wordt door sein 222. Heeft dit sein daadwerkelijk de rode kleur getoond? Of was er een storing? In het calamiteitenoverzicht wordt op vrijdag 9 september niet gerept over een storing op dit baanvak. Terwijl er in de middag wel van alles mis ging op het baanvak.

Treinen reden de hele middag met vertraging
Uit het logboek waarin de treintijden worden geregistreerd, blijkt dat er vanaf 12.00 uur sprake is van een hardnekkige vertraging waar vrijwel alle treinen hinder van ondervonden. Vaak gaat het om enkele minuten, maar er zijn ook uitschieters. De trein van 13.02 uur naar Roodeschool heeft bijvoorbeeld dertien minuten vertraging, en die van 16.32 uur zelfs negentien minuten. Deze vertragingen kunnen de oorzaak zijn dat de infrastructuur zich anders heeft gedragen dan wat gebruikelijk is.

Wijzigen van treinpaden bij vertraging
Het treinverkeer in Nederland wordt in goede banen geleid door de verkeersleiders van spoorbeheerder ProRail. Dit werkt volgens een geautomatiseerd systeem dat 24 uur per dag door verschillende ogen in de gaten wordt gehouden. Bij vertragingen hebben de verkeersleiders de mogelijkheid om het geautomatiseerde systeem te onderbreken, en treinpaden op die manier aan te passen. Bij vertragingen kan het bijvoorbeeld handig zijn dat treinen elkaar op andere stations passeren. Dit brengt extra handelingen met zich mee, waardoor men vergeten kan zijn om een sein tijdig op groen te zetten, waardoor het incident heeft kunnen plaatsvinden.

Machinist niet bekend met baanvak
Een andere mogelijke optie waarom het mis heeft kunnen gaan kan te maken hebben met de bekendheid van de machinist op het baanvak. Een anonieme bron laat weten dat de laatste maanden diverse machinisten van Arriva zijn overgestapt naar de NS. Met het huidige aantal machinisten kan Arriva niet alle treinritten uitvoeren, waardoor er de afgelopen weken verschillende machinisten uit het hele land zijn ingevlogen om in te springen. De anonieme bron laat weten dat deze mensen wel ingewerkt worden, maar ook al heel snel zelfstandig op pad gaan. “Het is daarom maar de vraag hoe bekend ze zijn. Weten ze bijvoorbeeld waar alle seinen staan, en wissels liggen?” Daarmee is overigens niet gezegd dat de machinist op deze bewuste trein ook daadwerkelijk een nieuweling is. Deze informatie hebben we namelijk in dit onderzoek niet boven water kunnen krijgen.

Spoorbeheerder ProRail, de politie, en de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn in ieder geval een onderzoek gestart naar de oorzaak. Wanneer de resultaten van dit onderzoek te verwachten zijn, is nog onbekend.