Feest der herkenning in Noordelijk Scheepvaartmuseum

Posters, blikken en oude filmpjes. De expositie ‘Made in Stad’ in het Noordelijk Scheepvaartmuseum is een feest der herkenning. “We krijgen echt heel erg veel leuke reacties.”

Het museum opende de tentoonstelling twee weken geleden. Op de expositie wordt honderd jaar reclame van vijf Groningse bedrijven getoond. “Het bijzondere is dat de posters uit het begin van de twintigste eeuw echt gericht zijn op het promoten van de merknaam”, vertelt Michèlle Kind van het museum. “Na de Tweede Wereldoorlog zie je ineens een omwenteling, en richten de bedrijven zich veel meer op het in de markt zetten van een product.”

De afgelopen twee weken heeft het museum al veel bezoekers mogen verwelkomen. “Afgelopen weekend was het bijvoorbeeld erg druk met de Open Monumentendag. En leuk is dan dat we als museum veel reacties krijgen. Mensen bekijken de tentoonstelling, en je ziet de blik der herkenning in hun ogen. De grote koffieblikken van TikTak, of de flesjes Ranja.” Made in Stad is nog tot en met 20 november te bezoeken in het Noordelijk Scheepvaartmuseum.