Onduidelijkheid over wie achter het roer stond bij ongeluk Friesenbrücke

nieuws
Foto: Thomas van der Haar

Was het de 53-jarige kapitein of was het de 57-jarige loods van het havenbedrijf. Er is onduidelijkheid over wie donderdag achter het roer stond bij het ongeluk waarbij een schip tegen de Friesenbrücke voer. Beide heren zijn in ieder geval door de Duitse justitie in beschuldiging gesteld.

“We hebben aanwijzingen dat de loods achter het roer stond ten tijde van het ongeluk”, heeft Karsten Wolff van Zentralen Polizeidirektion Niedersachsen maandag gezegd tegen de regionale omroep NDR. “Het probleem is alleen dat de mannen in de verhoren niet op de kwestie willen reageren, waardoor we daar op dit moment nog geen duidelijkheid over kunnen geven.”

Zowel de kapitein als de loods worden beschuldigd van het in gevaar brengen van het scheepvaartverkeer en het interveniëren van de treindienst. Daarnaast overweegt de officier van justitie ook om een borg in te stellen voor de Russische kapitein omdat er een risico bestaat dat hij onderduikt.

Afgelopen donderdagavond voer het vrachtschip waar de twee mannen aan boord waren tegen de Friesenbrücke bij Weener aan. De brug raakte hierdoor zo zwaar beschadigd dat ze door eigenaar Deutsche Bahn total loss is verklaard. Hierdoor is er de komende vijf jaar geen treinverkeer mogelijk naar Leer.

De Eems zal dinsdag ter hoogte van de Friesenbrücke voor het scheepvaartverkeer gesloten zijn. Een deel van de brug dat bij de aanvaring in het water is gevallen zal er met een kraan uitgetakeld worden.