Stadse Zwarte Piet blijft zwart

De pieten in Groningen blijven gewoon zwart, tijdens de intocht van Sinterklaas. De pieten worden dusdanig zwart gemaakt dat het niet meer op een huidskleur lijkt.

De Vereeniging van Volksvermaken, die de intocht organiseert, trekt zich wel wat aan van de discussie in Nederland of Zwarte Piet misschien een andere kleur moet krijgen. Er veranderen wel wat kleine dingen. De pieten dragen bijvoorbeeld geen grote gouden oorbellen meer. Ook hebben ze geen dikke rode lippen meer.

Op zaterdag 15 november komt Sinterklaas aan in de stad. De zwarte pieten zullen daarbij niet ontbreken.

Deel dit artikel:

  1. Gelukkig.
    Als chinees zou ik me diep ongelukkig en zwaar beledigd voelen als pieten geel worden. Het einde is dan toch zoek?
    Gele piet nummertje 73 , zo word ik nu al nageroepen.
    Vreselijk.
    Piet moet zwart blijven!
    Rood kan niet..beledigend voor indianen, roze kan niet beledigend voor lesbische vrouwen, blank kan niet beledigend voor autochtonen.
    De meerderheid wil zwart want niemand iszwart.

  2. Logisch, het is immers zwarte piet en niet bruine piet, blauwpiet, pindakaaspiet of pandapiet. Zwart is zwart. Die bruine pieten zijn de schuld van de NOS. Die wilden een piet waar de kindertjes minder bang van waren. Graag wel oorbellen en lippenstift want dat hoort bij zwarte piet.

  3. In essentie is een Zwarte Piet toch ook gewoon zwart van het roet uit de schoorsteen, dus simpelweg roetzwart, niets meer, niets minder.

  4. Wat men een pieten discussie noemt is verworden in een ordinaire scheldpartij tussen volwassenen op internet waarbij men op geen enkele manier rekening houd met de mening van een ander of met kinderen. Intussen zijn er kinderen waarvan de ouders amper het eten kunnen betalen laat staan een mooi sinterklaas cadeau. En daar zit je dan in de klas, met je hongerige maag, oude kleren naast de kinderen die de meest dure cadeaus van Sinterklaas hebben gekregen. Als al die mensen die zich nu zo druk maken eens zouden zorgen dat het voor alle kinderen een kinderfeest wordt. En de volwassen discussie wat inmiddels een scheldpartij is geworden over racisme, historie, het slavernij en koloniale verleden (en wat men er nog meer bij houd) eens niet over de ruggen van kinderen uitvecht.

  5. Dat met lege magen is triest genoeg van alledag gebleken, dat was zo, is zo en zal altijd zo blijven.

    De disccussie over Zwarte Piet is stemmingmakerij, aangezwengeld door enkele zich benadeeld voelende inwoners van de BV Nederland welke zich gesterkt zagen door een of andere overzeese trut van de VN welke daar goede sier mee dacht te moeten en kunnen maken.

  6. Sta er inmiddels wat anders in.

    Vind de argumentatie van tegenstanders (racisme en slavernij) te dom voor woorden. In Spanje hebben Europeanen en Moren eeuwen met elkaar gestreden om het Iberisch Schiereiland.

    Pieterman is een lid van de grote Moorse cultuur. Geen enkele reden om je als Nederlander met roots van beneden de Sahara, je beledigd te voelen door een Moor. Een cultuur van een grootte die beneden de Sahara nooit vertoond is.

    Of denk je dat ze in Timboektoe en bij de Ashanti tot dit…

    http://en.wikipedia.org/wiki/Alhambra

    …waren?

    Zelfde als wij in Iran beledigd zouden zijn als er witgesminkte personen als Oude Grieken worden opgevoerd bij een stuk handelend over het oude Perzië. Zou dat nogal aanmatigend van ons vinden. Dat wij, barbaren uit de Rijndelta ons met de grote Oude Grieken associëren en ons daardoor beledigd voelen. Lachwekkend

    Maar als mensen zich, ondanks de zwakte van hun argumentatie, zich gekwetst voelen, en verdriet van hebben, kunnen we misschien toch over een geleidelijke verandering van Piet nadenken.

    Ben ik nu een landverrader?

  7. Er is toch werkelijk geen kind te vinden die het ook maar iets kan schelen welke kleur (zwarte) Piet heeft.
    Het is een ordinaire ruzie tussen volwassenen zonder dat de ene partij zich ook maar enigszins inleeft in de gevoelens en argumenten van de ander.

    1. Het gaat niet alleen om de kinderen. Het gaat ook om de volwassenen die ooit kind waren en met zwarte piet zijn opgegroeid. Dioe zijn nu allemaal racisten. Wij Nederlanders zijn racisten omdat Quincy en de grachtengordel dat vinden. En nu moeten we mnet het schaamrood op onze kaken onze zondigheid bekennen en onze pieten blauw maken Jack de rechtvaardige!

      1. @Marc: zonder de link zwarte piet –> slavernij te leggen, zou het sowieso wel gezond zijn als Nederlanders zich eens zouden verdiepen in hun eigen slavernijverleden. Wat wij allemaal hebben uitgespookt in Suriname, de Antillen en West-Afrika is niet mals. Nogmaals, zonder de link naar zwarte piet te leggen, zou dat een goede ontwikkeling zijn. Zijn we daar nu in het huidige Nederland verantwoordelijk voor? Dat is een lastige vraag. Is Maxima verantwoordelijk voor de daden van haar vader? Het blijft moeilijk. Maar of we het willen of niet, het slavernijverleden van Nederland is een gegeven.

      2. Zonder de link te leggen? Natuurlijk leg je de link Huib. Ik ben niet verantwoordelijk voor wat de voorvaderen uitgespookt hebben. Het waren bovendien vooral Hollanders en Zeeuwen. We geven de Duitsers toch ook niet meer de schuld van de oorlog? Het slechte is niet verbonden met een nationaliteit of een ras. Het staat er volledig los van.

      3. Huib.

        Sorry, maar hou toch op. De slavernij was een grote schande, maar wat heb ik daar als persoon met Groningse, Drentse, Friese, Poolse, Duitse en een klein beetje eenvoudige Hollandse voorouders (kooikers en dat soort werk) mee te maken?

        Denk niet dat een deel van de landarbeiders uit het Oldambt waar ik van af stam, het niet zoveel beter dan de Surinaamse slaven hadden. Moet ik nou wat gaan vorderen bij het nageslacht van rijke boeren uit die streek.

        Durf wel te stellen dat de gemiddelde creoolse Surinamer gemiddeld meer slavenhoudende voorouders dan ik had. De Amerikaanse activistische regisseur Spike Lee (do the right thing) heeft bijvoorbeeld ook een plantagehouder als voorouder.

        Op het hoogtepunt van de zwaar criminele slavernij, droeg dat tot 2% bij aan het BNP van Nederland. Voor klachten, excuses en genoegdoening went men zich beter tot het oude geld in Holland; bijvoorbeeld de familie Trip.

        De vergelijking met Maxima gaat mank. Als een familielid of vriend van mij zijdelings betrokken is bij een misdadig regime, dan wil ik niets meer met diegene te maken hebben. Zeker als de persoon nog leeft.

        Moi

    2. (zonder dat de ene partij zich ook maar enigszins inleeft in de gevoelens en argumenten van de ander.)?? uitstekend zelfbeeld heb je jac..
      mooi dat je dat met ons wilt delen ..
      is er dan toch nog hoop ?

      1. @VSH: je hebt daar in zoverre mee te maken dat je Nederlander bent en dat het tot je geschiedenis behoort. Om dan te zeggen: ik ben Drent, Fries of Groninger, ik heb er niks mee te maken is toch iets te makkelijk. Drenthe, Friesland en Groningen zijn gewoon provincies van Nederland, al zouden veel Groningers dat tegenwoordig liever anders zien.

        En landarbeiders uit het Oldambt werden niet massaal van een schip gegooid, een zekere dood tegemoet, zoals dat met veel slaven op open zee wel werd gedaan. Die vergelijking gaat dus niet op, al ben ik wel bekend met hoe zwaar het werk vroeger in de veenkoloniën was.

      2. Zie het anders.

        Klein deel van de Hollandse en Zeeuwse (bedankt Marc) geschiedenis.

        Die Oldambter voorouders van mij hoopten dat ze niet in een ijskoude winternacht wegspoelden bij een overstroming als gevolg van een gebrek aan (onderhouden) dijken. Waren blij als ze niet al te hongerig naar bed gingen, en in de lente weer – na een vernederende sollicitatie – weer een betrekking kregen bij een boer.

        Maar voel geen enkele behoefte om bij het nageslacht van de rijke boeren excuses (geld) te vorderen. Lachwekkend idee. Ondanks dat in meestentijds economisch zeer succesvolle provincie Groningen, veel meer werd omgezet dan in Suriname.

        Kinderen zijn op geen enkele manier schuldig/verantwoordelijk aan daden van (voor-) ouders. Wat niet betekent dat je soms wel keihard afscheid moet nemen van levende criminele ouders.

        Hoe zien mensen als mevrouw Shepperd, van het uiterst homofobe Jamaica (hier verbleekt de Russische “homohaat” bij) terugbetalingen voor zich? De Chinezen die hier in de jaren zeventig vanuit Oost-Azie kwamen wonen ook de volle pond meebetalen? En de Ghanezen in de Bijlmer. Hun voorouders speelden een belangrijke rol in de slavenhandel; wordt hun bijdrage verhoogd door een vermenigingsfactor? Aanhangers van de reïncarnatie-theorie kunnen zich wel eens dubbel gepakt voelen; wordt er met hun – mijn inziens – irrationele gevoelens rekening gehouden?

        Moi

  8. Het blijkt maar weer met deze discussie, dat Nederlanders heel gemakkelijk eeuwenoude, prachtige tradities en feesten binnen 1 jaar zomaar bij de asbak zetten. Het is een schandalige vertoning. Soms schaam ik me om Nederlander te zijn.
    Volgend krijgen we vast de discussie over het verfoeilijke christelijke kerstfeest. Want miljoenen inwoners van Nederland vieren dat feest niet.

    1. De muslims zijn ongetwijfeld al aan het nadenken hoe ze het kerstfeest kunnen aanpakken. Ik hou mijn hart vast voor wat ons op dat gebied nog te wachten staat.

      1. het grote plan ( het onderwerpen van de gehele mensheid) is in volle gang.
        Het weerspreken van het bovenstaande zal ontkend worden geheel in de geest van Takiyya.
        Een begrip waar “MEN” “ONS” alle mensen ( de anderen dan de islamiet) allemaal onder vallen.

      2. Zijn moslims in Syrie (Koerden en Alawieten) die ook een kerstboom in huis hebben. Gewoon omdat ze dat net als wij een leuke traditie vinden.

        Maar blijf lekker achter Gekke Geert aanlopen. Mooi alle moslims over een kam scheren.

        (En nee, ik ben niet links. Heb op Fortuyn gestemd, en als Fortuyn nog zou leven, dan zou ik op hem stemmen als hij niet een jongens had misbruikt)

      3. Bijzonder hoe je een geloofskwestie van Zwarte Piet weet te maken. Heeft helemaal niets met elkaar te maken.

      4. @vsh
        Ik had je iets hoger ingeschat dan een LPF aanhanger.
        Veel spijt gehad van je stem op die beweging gesponsord door een dubieus clubje uit de bouwwereld?

  9. Een ordinaire ruzie die door mensen is aangewakkerd die tegen alles wat anders is dan zij denken. ze doen dit alleen maar om de tv en de krant te halen en rotzooi te schoppen.als ze zich hier aan ergeren dan ergeren ze zich aan veel meer dingen en heb ik een advies als het toch slecht is in Nederland. Ga naar een ander land en val ons niet meer lastig met dit gezeur. Zwarte piet moet gEwoon zwarte piet blijven.

  10. Eerlijk gezegd denk ik dat er geen kind te vinden is die het ook maar iets kan schelen.
    Wat een flauwekuldiscussie tussen twee groepen die weinig oog voor elkaar hebben.
    Een ding lijkt me wel zeker, zwarte piet gaat er anders zien. De afgelopen jaren zijn er al allerlei attributen en kenmerken verdwenen, dit zal zo doorgaan. Zeker de commercie zal langzaam allerlei afbeeldingen aanpassen of zwarte piet gewoon laten verdwijnen.
    Ik denk dat er uiteindelijk een bont scala aan gekleurde Pieten overblijft. Voor de traditie maakt dit niets uit. Ook tradities veranderen.

      1. Ah, een ‘echte’ Nederlander. Nu komt de aap uit de mouw. Wat is uw definitie van een ‘echte’ Nederlander? Blank en Telegraaf-lezer?

        Dus alle mensen met een Nederlands paspoort met een Surinaamse, Marokkaanse, Turkse, Chinese, Ghanese, Duitse etc. achtergrond zijn geen ‘echte’ Nederlander? Droom lekker verder. Deze mensen zijn in Nederland en de meesten gaan niet meer weg. Deal with it.

      2. Grote onzin. Geen traditie is onveranderlijk. Het maakt geen moer uit welke kleur de assistent van Sinterklaas heeft.
        Wanneer een traditie door zoiets zou verdwijnen dan is er niet veel verloren.
        Snap niet waar iedereen zich zo druk over maakt.

      3. Tradities veranderen van binnenuit. Niet omdat intolerante lui stennis lopen te omdat ze er iets in wensen te zien wat het niet is en politieke correcte dweilen met een calvinistisch schuldcomplex daar in wensen mee te gaan. Daarbij het overgrote deel van hun landgenoten beledigend. Maar dat zien ze niet,. Nee hun landgenoten zijn helaas kinderachtig en racistisch bovendien. Wat een ellende. Ze zouden het natuurlijk ook weleens niet bij het rechte eind kunnen hebben, maar twijfel bestaat niet. Je bent goed of fout en als je niet bij de goeden hoort ben je fout.

      4. zal ik wat zeggen ik word er zo moe van al dat slapen gelul hier het is een feest voor klein en groot en jack rot op ze hebben altijd wat en dat gelul over slavernij was ergens in 1863 afgeschaft weet niet zelfs dat hadden ze fout 1874 zeiden ze hahaha dus waar praten ze over in de Nederlandse Antillen vieren ze sinterklaas en je raad het nooit met zwarte pieten met rode lippen en een roe in hun hand maar ik moet hun feesten wel leuk vinden wat 6 weken duurt daar zeuren we toch ook niet over en de IS die iemand ze hoofd er afsnijd moeten we dat ook goed vinden dan maar deze kinderen achtige vertoning met van als we onze zin niet krijgen dan gaan we geweld gebruiken keur ik niet goed en dan zeuren over de pieten bah ga naar je eigen land terug dan en laat ons met rust en Wilders heb gelijk we zitten vol met niets neuten die hun handen op houden en genieten van een tweede huis in het buiten land ik weet niet ik denk gewoon uitkeringen er uit en gewoon gaan werken let op dan loopt het hier in Nederland leeg dan vinden ze het geen leuke land meer en meer zeg ik er niet meer over

  11. genaaid door de zwarte hand-ophoud piet van Quincy de zogenaamde subsidie piet. Terwijl de traditie veel verder teruggaat, nog ver voor de slavernij. En die traditie is er ook nog in andere landen. Maar wij zijn blank, wij moeten ons een schuldgevoel laten aanpraten, wij zijn als blanken van nature rascisten, voormalige slavenhouders, zeker als je zwarte piet wilt behouden.

  12. Sinterklaas en Zwartepiet hebben niks met geloof te maken..?? Tuurlijk niet jac..Tuurlijk niet…
    Tjongejongejonge….. nou snap ik al je postings..
    Jij kan er ook niks aan doen..
    hahahaha..hahaha

  13. Het begon in 2011 met de gelijkstelling van Zwarte Piet=racisme als waren het “dingen”, waarvan de essentie van beide samenviel. Nu Zwarte Piet in Amsterdam zonder oorringen en rode lippen en met roetveegpieten deels ontmanteld is, is er geprobeerd te de-esacaleren door zich in te leven in de gevoelens van de bezwaarmakers. Echter, de essentie van Zwarte Piet is gebleven: hij blijft voornamelijk zwart en de vraag is of er nu voldoende is “ontkwetst”.
    In Gouda is Zwarte Piet voor een klein deel gestript. In Groningen is Zwarte Piet juist sterker dan ooit opgetuigd en zwarter dan zwart, zodat, zo is de redenering, de kleur niet als menselijke huidskleur voorkomt. Wat dat betreft kan Zwarte Piet net zo goed een lichtgroene kleur krijgen. De visie lijkt op een tegenzet vanuit irritatie over de aantasting van de traditie van Zwarte Piet. Er is in Groningen geen sprake van de-escalatie en de-polarisatie. Mogelijk vanuit de veronderstelling dat er geen verzet zal komen tegen de verschijning van Zwarte Piet tijdens de intocht. Misschien wordt er nu niet meer zozeer gekwetst als wel gepest. Wordt Groningen dan juist als racisme ontkennend ontmaskerd?

  14. Waar gaat nog dit over, stop toch met deze onzinnige, tijdrovende en in Nederland verworden tot een lachwekkende discussie over Zwarte Piet.

    1. Over onderwerpen gerelateerd aan het geloof, kan niet/nooit genoeg gediscuteerd worden.
      Daarin hoort OOK het geloof over/in Sint en PIET.
      Er zijn zelfs “onwetenden” die beweren dat De Sint niks met geloven te maken heeft.

      Zolang er dia_LOOG is staat men elkaar “nog niet” naar het leven ..
      Gewoon proberen steeds De Midden_WEG te kiezen.
      Ook al zullen radicalen dat belachelijk vinden.
      Altijd gereed voor een dialoog en met vriendelijke groet Uw reaguurder..René

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *