“Italiaanse begrippen maakten eindexamen muziek pittig”

Nog één keer moesten de eindexamenleerlingen van de havo op het Wessel Gansfortcollege aan de bak. Vrijdagochtend stond het examen muziek op het programma. “Ik vond het niet heel moeilijk, en ik denk dat ik het wel gehaald heb.”

Het eindexamen muziek was dit jaar een bijzonder examen. “De afgelopen jaren werd de kennis getoetst door middel van een CD die klassikaal werd afgespeeld”, vertelt eindexamenleerling Mirjam van Ark. “Dit jaar moesten we plaats nemen achter een computer, met een koptelefoon op en een vragenlijst voor ons.” Van Ark noemt het een groot voordeel. “Je kunt nu in je eigen tempo het examen maken, en je kunt fragmentjes zo vaak beluisteren als je wilt.”

Het examen bestond uit verschillende muzikale stukken. “Ik vond het goed te doen”, zegt Thimo Koster. “Er zat een liedje van ABBA in waar we vragen over kregen, een modern popliedje, en een heel gek Afrikaans-achtig liedje.” Koster denkt dat hij het wel gehaald heeft. “Ik reken op een voldoende, alhoewel die Italiaanse begrippen die je bijvoorbeeld gebruikt bij tempo-aanduidingen best wel lastig waren.”

Titia Oosterloo is docent muziek op het Wessel Gansfortcollege. “Ik heb het examen nog niet helemaal door kunnen nemen, maar volgens mij was het goed te maken. Ik denk ook dat de meeste leerlingen het wel gehaald hebben.” Voor de tieners breekt nu een spannende periode aan, want pas over twee weken krijgen ze telefonisch te horen of ze ook inderdaad geslaagd zijn.