Feestelijke lancering Q-link bussen

Luxer met de bus door de provincie rijden kan vanaf 5 januari met de nieuwe bussen van Qbuzz, de Q-link.

De bussen werden vandaag feestelijk onthuld door onder andere  wethouder Joost van Keulen. De bussen zijn voorzien van airco en WiFi. Zo wordt werken in de bus een stuk aantrekkelijker. In de spits rijden de bussen elke tien minuten en omdat ze via vrije busbanen rijden zijn ze ook sneller.

6 Januari gaat het spannend worden, want dan gaan er grote hoeveelheden forenzen gebruik maken van de bussen. Er zullen dan bij zes bushaltes promotieteams klaarstaan om de busreizigers de weg te wijzen

Deel dit artikel:

    1. Hoezo? Dit is maar een pleister op een bloedende wonde. Bussen kunnen het probleem echt niet oplossen. Elke tien minuten rijden er bussen dus de stad wordt nog meer vervuild en fietsers worden omsingelde met mensen op,de weg. Dat vind je fijner? Het verkeer komt nu nog meer vast te staan. En die busbanen stellen weinig voor. Er zijn er maar heel weinig en alleen te gebruiken als stembus rechtdoor moet gaan. De tramplannen waren de beste oplossing geweest nu zijn we alsnog duurder uit als alsnog de tram in de toekomst door gaat.

      1. De nauwe straatjes en pleintjes van Groningen lenen zich niet voor een tram via een vast tracee. Bussen -of anders terug naar de trolleybussen -zijn het maximale wat functioneel is voor openbaar vervoer in en rond ons provinciehoofdstad(je).

      2. Verdiep je trouwens eerst eens in de materie voordat je roept dat de bussen vervuilend zijn, 30 jaar geleden had je gelijk. Toen kwamen er ook nog van die zwarte rookpluimen achteruit een bus. Zie je die nog? Bussen stoten tegenwoordig minder schadelijke stoffen uit als menig personenauto.

  1. Het nu voorgestelde busplan moet het alternatief vormen voor het vorig jaar afgeblazen plan voor de RegioTram. Waar in dat plan een kwaliteitssprong van het ov het uitgangspunt was, poogt het nu voorgestelde plan alleen om de allergrootste problemen met bussen in de stad voor de komende jaren te voorkomen, aldus GroenLinks.

    OV slachtoffer crisis

    Van de oorspronkelijke investering van 300 miljoen euro in het openbaar vervoer is dan ook nog maar 95 miljoen euro overgebleven. “Daarmee maken de Gemeente en Provincie het openbaar vervoer tot een groot slachtoffer van de crisis”, zeggen GroenLinks-politici Mattias Gijsbertsen en Harrie Miedema.

    Capaciteit hoofdstation

    “De problemen met het ov in Groningen liggen vooral op het hoofdstation, dat de toenemende stroom reizigers niet of nauwelijks meer kan verwerken en in de binnenstad, waar de stroom bussen voor veel overlast zorgt voor fietsers en voetgangers.”

    Daarom had het Regiotram project gewoon uitgevoerd moeten worden. Het was de kans geweest voor Groningen
    om het Openbaar Vervoer echt te verbeteren.
    Omdat het grootste deel van de kosten gefinancierd zou worden uit het RSP budget (de compensatie gelden uit
    een ander fiasco in het OV, de Zuiderzeelijn!! ) vielen de kosten mee en zijn op termijn zelfs lager als bij het busproject. Zie hiertoe onderstaande onpartijdige bijdrage uit Belgie:

    Er kan niet eenduidig gesteld worden vanaf wanneer het gebruik van trams efficiënter is dan bussen. Dit dient geval per geval geëvalueerd op basis van vervoerscapaciteit, levensduur, milieu-impact, inpasbaarheid in omgeving, investerings- en gebruikskosten. Een tram is wel meer geschikt om grote reizigersstromen te vervoeren in en naar stedelijke omgevingen”. Dat stelt Vlaams minister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Karin Brouwers (CD&V).

    De trams hebben gemiddeld een langere levens- en gebruiksduur dan bussen (30 a 36 jaar versus 14 a 18 jaar), een grotere maximale capaciteit (250 a 350 reizigers versus 100 a 150 naargelang de lengte) en een lager energieverbruik (ratio energie per reiziger van 40 versus 80 a 100). De ratio investeringskost per voertuig en per reiziger bedraagt voor een tram echter 170 terwijl dat voor bussen 100 is.
    Voordelen van een tram in een stedelijke omgeving zijn de grotere vervoerscapaciteit, de beperkte lokale milieu-impact en het constante ruimtegebruik. “Bij een frequentie van 6 minuten kunnen tussen 1.500 en 2000 mensen worden vervoerd per tramlijn per richting. Voor dezelfde vervoerscapaciteit per bus dienen de bussen om de 3 minuten te rijden. Er zijn dus tweemaal zoveel voertuigen en chauffeurs nodig om dit met bussen te realiseren”, aldus Crevits.

    Auteur: Luc Vanheerentals, Freelancerjournalist (België)

    Het verhaal in Groningen van een tram is veel
    te duur klopt dus van geen kant…

      1. U praat echt tegen beter weten in. Hoezo stadstrein?? Dan heeft u waarschijnlijk nog nooit een tram van dichtbij gezien! In een nauwe binnenstad functioneert een moderne tram aanzienlijk beter dan zo’n enkel of dubbel gelede bus!

        Gaat u maar eens kijken in Amsterdam! Daar rijden de trams al meer dan 100 jaar door eveneens nauwe straten.

        Dat heeft de gemeente Groningen ook wel gezien! Daarom willen ze ook het aantal bussen in de binnenstad verminderen.

        Dat is ook de rare tegenstelling! Aan de ene kant wil men meer en grotere bussen! Maar minder in de binnenstad!
        Ergens klopt hier gewoon iets niet….

        Men had gewoon bij dat goed uitgedachte regiotram project moeten blijven!!!
        Maar ja, met politici met slappe knieen is het kwaad kersen eten!

  2. Wat een afgang! Niets kan ooit een tram vervangen!Zeker een bus niet! De misser van de eeuw, dank zij D’66 en SP. Laten wij dan met de gemeenteraadverkiezingen niet vergeten!
    Verder weg met die z.g. groninger CIty club.
    Hoe meer bussen op de Grote Markt hoe beter.Dat is wat de stadjer wil.

    1. Vergeet ook de rol van de PvdA niet! Die waren eerst ook voor de tram. Steunden na de draai van D’66 en SP hun eigen wethouder (De Vries) niet, die samen met Dekker van Groen Links moest aftreden!
      En gingen vervolgens doodleuk in het nieuwe anti-tram college zitten, waar de grootste tramhater (Joost van Keulen VVD) de verkeers portefeuille van Dekker over nam.
      En de PvdA vond het allemaal best!? Draaikonterij ten top denk ik.

      Het is inderdaad een afgang, dat ben ik volledig met u eens.

  3. Wat wil je met een tram die niet eens door de straten van het uit de kluiten gewassen dorp moet wat Groningen heet? In de stad Munster wat 3 maal groter is heeft men ingezien dat een tram niet past. Wat wou Groningen met een tram, puur arrogant prestige van de gelukkig opgestapte vrouwtje Dekker.

    1. Een stadsbus is net zo breed als de tram!! Verdiep je eerst es in de materie. De stadsbussen worden ook steeds langer, ze stinkend n ze moeten vaker rijden. Daarnaast zwenken ze behoorlijk uit wat je als fietser en voetganger niet goed kunt inschatten. De stadsbussen die nu nog vaker gaan rijden en stinken zullen voor een nog chaotischer stadscentrum zorgen. Lekker veilig he tussen al die voetgangers en fietsers. Een tram had veel minder vaak hoeven te rijden omdat ze veeeeel meer personen mee kan nemen. Daarnaast rijdt het over een rails waardoor het beter gescheiden kan worden van de fietsers en voetgangers zodat er ook minder gevaarlijke situaties ontstaan. In Frankrijk worden in talloze steden die kleiner zijn dan Groningen weer trams ingezet. En daar is hetgeen enorm succes gebleken. Groningen die durft niet en moet over enkele jaren alsnog wer die keuze maken wan de bussen die lossen niets op. Nog meer bussen door onze ” kleine straatjes ” dat is de oplossing?

    2. Ja hoor. Je noemt nu ook direct de grootste Duitse stad zonder tram, terwijl er veel meer vergelijkbare en zelfs kleinere Duitse steden zijn die wél een tram hebben, waarvan ook veel gebruik wordt gemaakt.

      Overigens heeft Münster nog geen 100.000 inwoners meer dan Groningen (295.000 & 198.000), dus hoe je bij die ‘drie keer zo groot’ komt is mij een raadsel..

  4. Laat dan een trein rechtstreeks vanaf het hoofdstation naar Zernike (door)rijden, dan scoor je pas met gelijktijdig grote hoeveelheden passagiersaantallen. Het was toch ook de student welke aanleiding gaf dat Groningen aan de tram zou moeten?

    En laat dan gelijktijdig de stadsbussen zoveel als mogelijk buiten de diepenring stoppen in plaats van de Grote markt aandoen.

    Zorg voor een frequente dienst met enkele bussen vanaf de diverse haltes net buiten de diepenring.

    Beter nog, zorg dat er juist minder in plaats van steeds meer inwoners in deze stad gaan komen door het buiten de stad gaan wonen, in de bestaande dorpen om ons heen, veel meer te gaan promoten.
    Voordelen zijn dan dat je minder inwoners en verkeer in Groningen houdt en dat de voorzieningen in de dorpen behouden blijven waardoor je veel minder kosten aan de voorspelde krimp kwijt zult gaan zijn.

    1. Het geld wat voor de Regiotram bestemd was is inmiddels verdampt. Door de provincie bestemd voor nutteloze wegverdubbelingen naar krimpgebieden. met dank aan de mensen die de tram hebben opgeblazen.

    2. Mensen die volgens jou beter buiten de stad kunnen gaan wonen moeten alsnog naar Groningen reizen omdat ze in de stad werken of willen shoppen dus dat lost helaas niets op.

  5. De hysterie.. rondom de historische Tram plannen zijn geschiedenis ..Voltooid verleden tijd zegt men dan ..
    Stop de energie gewoon in maakbare plannen..
    Voorbeeld .. kap met het “LUCHTKASTEEL” volgens de volksmond het MONSTRUM.
    Kunnen we het geld wat we daar aan overhouden besteden aan de minderbedeelden in de stad.
    Volg linkje en U begrijpt wat met minderbedeelden bedoeld wordt.
    http://hettafelhuis.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *