“Het is wachten op ongelukken in Engelbert”

De ondernemers in Engelbert en Middelbert zijn boos op de gemeente Groningen over de gerealiseerde herinrichting van beide dorpskernen. “Auto’s en vrachtwagens mogen op dit kruispunt uitwijken op het trottoir, en ik begrijp bij God niet waarom de gemeente dat besloten heeft.”

Het probleem in beide dorpjes speelt sinds 2007. In dat jaar liet Jacob Kuil van Kuil Banden een nieuwe bedrijfsruimte bouwen aan de Engelberterweg, langs de A7. “Behalve een nieuw gebouw heb ik toen ook geïnvesteerd in de aanleg van een ontsluitingsweg”, vertelt Kuil. “Kijk, in deze brief van 21-12-2007 staat: ‘Op dit moment worden tekeningen voor deze weg gemaakt. Het ziet er naar uit dat deze route in 2010 wordt gerealiseerd’. Ik weet niet wat voor agenda de gemeente Groningen gebruikt maar in mijn wereld is het 2012 en een ontsluitingsweg is nog nergens te vinden.”

Het bedrijf is mijn kind en ik wil verder
De bedoeling was om een parallelweg aan te leggen vanaf de Engelberterweg langs de A7 met aansluiting op de rotonde bij het Europapark. “Ik heb geen idee waarom de weg er nog niet ligt”, zegt Kuil. “Misschien is het geld op, of misschien heeft het te maken met Meerstad, maar ondertussen duurt het maar voort en begin ik heel boos te worden. Ik heb geïnvesteerd in mijn bedrijf, ik heb afspraken zwart op wit staan. Het bedrijf is mijn kindje, en ik wil graag verder.”

Wachten op de eerste ongelukken
Met een parallelweg die alleen nog op papier bestaat moet het vrachtverkeer naar de bedrijven door de dorpen heen rijden wat voor de bewoners vervelend is. De afgelopen weken zijn diverse snelheidsbeperkende maatregelen als drempels en vernauwingen aangelegd. Ook zijn twee kruisingen heringericht. “De gemeente heeft een veilig kruispunt verandert in een onveilig kruispunt waarbij we op de eerste ongelukken kunnen wachten”, zegt Henk Zonderman van Autobedrijf Zonderman. “Als een vrachtwagen en een auto elkaar moeten passeren op deze kruising dan is dat onmogelijk. Dan moet de vrachtwagen over het trottoir rijden waar normaal ook de kinderen lopen die naar school gaan.”

Een onveilig kruispunt maakt een wethouder sterk
Over een trottoir rijden is in Nederland normaliter verboden. “Maar niet hier in Engelbert. Dit kruispunt heeft van de gemeente toestemming dat auto’s en vrachtwagens uit mogen wijken op de stoep.” Waarom de gemeente deze herinrichting heeft doorgevoerd is voor Zonderman een raadsel. “Misschien dat Karin Dekker graag wil dat dit een 30 kilometer zone wordt. Zij heeft dit inmiddels ook aangevraagd. Daar zullen wij ons ook tegen verzetten. Maar als je een onveilig kruispunt hebt sta je als wethouder heel sterk om er een 30 kilometer zone van te maken.”

Gerechtelijke stappen
Kuil en Zonderman hopen dat de gemeente na de bouwvak met hen om de tafel gaat om te kijken wat er aan de problemen gedaan kan worden. Inmiddels is er beroep aangetekend tegen de 30 kilometer zone en ook is de gemeentelijke ombudsman in de arm genomen die de casus gaat bestuderen.

De gemeente Groningen kon vrijdag niet op de aantijgingen van de ondernemers reageren.

Jacob Kuil in gesprek met verslaggever Sebastiaan Scheffer over hoe de problemen zijn ontstaan:

Eén van de twee gevaarlijke kruisingen ligt midden in het dorp Engelbert. Henk Zonderman legt uit waarom de kruising zo gevaarlijk is:

De kruising in Engelbert na de herinrichting. Foto: Sebastiaan Scheffer
Vrachtwagens en auto’s hebben op de kruising in Engelbert toestemming om over het trottoir te rijden wat gevaarlijke situaties met zich mee brengt. Foto: Sebastiaan Scheffer
Vrachtwagens kunnen moeilijk de draai maken op de kruising. Foto: Sebastiaan Scheffer