“Bezuinigen op tram, niet op zuidelijke ringweg”

Als het aan de Stadjer ligt, dan wordt er eerder bezuinigd op de regiotram dan op de zuidelijke ringweg.

Maandag, bij de presentatie van de voorjaarsbrief, bleek dat de gemeente drastische maatregelen moet nemen om uit de financiële zorgen te komen. Daarbij komen ook grote projecten in gevaar.

Twee grote projecten waar op kan worden bezuinigd zijn de regiotram en de zuidelijke ringweg. In totaal moet er 80 miljoen worden bezuinigd. Het niet doorgaan van de regiotram zou 67 miljoen opleveren. Het is niet bekend wat er bespaard wordt door het niet aanpakken van de zuidelijke ringweg.

Deel dit artikel:

  1. Als het aan mij zou liggen, dan zou ik eerder bezuinigen op de ringweg. Een tram zorgt namelijk voor minder bussen naar drukke plekken zoals het zernike wat in de planning ligt. Daarnaast moet er rekening mee worden gehouden dat fossiele brandstoffen, waar bussen op rijden, duurder worden en waarschijnlijk de tram op termijn om die reden al uit zou kunnen. Daarnaast is de capaciteit van 1 tram natuurlijk veel groter dan 1 bus. Een andere optie wat natuurlijk ook nog kan, is zoals in Arnhem gewoon de “trolleybussen”, bespaar je ook op brandstof.

  2. Tja, en als de tram niet wordt aangelegd dan zitten de bussen in 2020 overvol. Kijken wat DE stadjer dan zegt? ‘Gut, waarom heeft de gemeente in 2012 die tram afgeblazen?’

    Gewoon aanleggen dus die tram. Levert nog werk op ook.

  3. Lekker suggestief stuk, 4 mensen geinterviewd die tegen de tram zijn en dus vinden alle stadjers de aanpak van ringweg belangrijker dan de aanleg van de tram? Ongetwijfeld zal een groot deel van de stadjers de aanpak van de ringweg belangrijker vinden, maar dat geldt echt niet voor alle stadjers!

  4. hou toch op met die rot tram de ringweg is vele malen belangrijker dan een tram het gaan namelijk niet alleen om het vervoer van mensen maar men is even vergeten dat al het vrachtverkeer van en naar de stad gebruik maakt van de ringweg al het verkeer komende vanaf de a28 en de a7 zowel vanuit richting duitsland als vanuit richting friesland moeten over de ring en dat is nu al niet te doen dus de keuze is snel gemaakt, tenminste als ze op het stadshuis een beetje kunnen nadenken

  5. Wat is dit voor suggestieve sensatie-journalistiek ? Kan de opsteller van dit bericht zich verantwoorden ? Hoezo de stadjer ? Dus je loopt op de markt, zoekt vijf willekeurige tegenstanders uit die niet op basis van feiten en gedegen onderzoek maar alleen op sentimenten hun mening vormen en concludeert dat ‘de stadjer’ iets vindt. Wat een slechte journalistiek !!!

    1. Tjah ..Jasper..diegene met de microfoon bepaald eigenlijk wat jij ziet of hoort.
      En inderdaad kan er gemanipuleerd worden.
      En uit ervaring weet ik dat zoiets gebeurd.
      Iedereen is wel iets geweigerd ( vermoed ik) om te plaatsen als eventueel commentaar op een stukje in de krant op tv of op een site.

      Ook al zou de journalist niet willen hij zit met zijn eigen ideeën over een bepaald onderwerp.
      Voor/of tegen.

      Onafhankelijke journalistiek blijkt moeilijk te zijn.
      Men is voor of tegen en men wil dat vermelden.
      De journalist probeert de gouden middenweg te vinden en zo goed en kwaad als het gaat fifty/fifty te publiceren.
      Als bijvoorbeeld blijkt dat 80% van de bevolking tegen de Dure tram is ( om wat voor reden dan ook) kan je het pech hebben als voorstander, dat 6 van de 8 geïnterviewden tegen is …en dat komt dan in het nieuws.
      Jou indruk is dan men zoekt de tegenstanders uit en publiceert dat.
      In jou ogen is de onafhankelijkheid in het geding.
      Terwijl dat nou net niet ( mag men aannemen) de bedoeling van de journalist ..toch..?

      Met vriendelijk groet

      René Strobos tegenstander van de tram

  6. Peter en Jasper hierboven hebben gelijk. Ik heb betere nieuwsitems van Oog gezien. Enorm suggestief dit. Er zijn zat stadjers voor de tram. En los daarvan is het ook niet zo heel interessant wat de gemiddelde stadjer nu, anno 2012, vindt. De stadjers verwachten namelijk ook dat in 2020 er nog goed OV is in de stad en de bereikbaarheid goed is. Daarvoor hebben we bestuurders die dat nu moeten regelen zodat in 2020 de bereikbaarheid goed is. Niks doen is dus geen optie.

  7. Er wordt wel degelijk iets gedaan om ook in de toekomst verkeersstromen te kunnen handelen. Transferiums en busbanen werden en worden aangelegd. Trouwens, vandaag zat ik toevallig in een nieuwe gelede stadsbus die qua ruimte, geluid, snelheid en zitcomfort de schurende, schokkerige tram (ben jaren tramgebruiker geweest in Rotterdam, dus ik kan het weten)ver achter zich laat.
    Dus geen tram op stroom uit de kolencentrale om het noodlijdende Zernike op te leuken maar een snelle,comfortabele,efficiente bus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *