Groningen heeft sinds deze vrijdag de eerste volledig elektrische ambulance van Nederland. De komende tijd wordt ermee getest in Stad.
De speciale ambulance is vrijdagochtend overgedragen aan Ambulancezorg Groningen door bouwer Tulatech. Hoewel het voertuig vanaf augustus pas daadwerkelijk patiënten gaat vervoeren, worden er vanaf nu al volop testritten gemaakt om ervaring op te doen.
Laadtijd en actieradius zijn ‘uitdaging’
De ontwikkeling van de ambulance zo’n drie jaar heeft geduurd. De grootste technische uitdagingen hadden te maken met snelheid en actieradius. Waar gewone ambulances eenvoudig en snel kunnen tanken, is laden bij een elektrische ambulance een ander verhaal. Het voertuig wordt daarom in eerste instantie alleen binnen Groningen ingezet, waar radius en laadtijd minder problematisch zijn.
“Als je de accu hebt leeggereden, dan sta je een kwartier tot twintig minuten aan de laadpaal om tot tachtig procent op te laden,” legt Peter Cornelissen van Ambulancezorg Groningen uit. “Daarmee kun je dan zo’n tweehonderd kilometer rijden, afhankelijk van het weer, het gebruik van medische apparatuur en andere factoren.”
Voor de inzet in de binnenstad is dat voldoende, vervolgt Cornelissen. Maar of het voertuig ook regionaal of landelijk bruikbaar is, moet nog blijken. “Bij dertig procent accucapaciteit ga je geen patiënt meer ophalen. Dan ga je terug naar de basis en aan de lader.”
Speciale rijtraining en aangepaste inrichting
Ook het rijgedrag van de ambulance vraagt om aanpassing, onder andere door de zwaardere accu’s en de manier van regeneratief remmen. De elektrische ambulance heeft bovendien een speciaal ingerichte binnenkant.
“Daarom krijgen de chauffeurs een korte rijopleiding van onze eigen instructeurs. Met tips over hoe je het beste met zo’n voertuig rijdt”, vertelt Cornelissen. John Belgers van Tulatech vult aan: “Een elektrische auto is zwaarder dan een gewone. Daarom is de kastindeling volledig aangepast, met lichtgewicht materialen. Toch moeten we alle apparatuur mee kunnen nemen: hartapparaten, beademingsapparatuur, communicatiesystemen. Daar hebben we echt een balans in moeten vinden.”
Proef van een jaar
De toekomst voor e-ambulance is volgens Cornelissen nog niet vastomlijnd, maar wel hoopvol. “Het is een pilot. We gaan kijken of dit werkbaar is. Als het lukt, gaan we verder. Als het niet lukt, dan zetten we het voertuig ergens anders voor in. Maar één ding is zeker: verduurzaming zetten we voort. Al onze dienstvoertuigen worden straks sowieso elektrisch. Het is een goed gevoel dat hij er staat, maar het is een leermoment.”
De testfase loopt ongeveer een jaar. Vanaf augustus zal de e-ambulance daadwerkelijk worden ingezet voor het vervoeren van patiënten. Daarna volgt een evaluatie op basis van verzamelde data en gebruikerservaringen van zowel personeel als patiënten.