Deze week rijden er vanwege werkzaamheden geen treinen van Groningen richting Winschoten en Veendam. Door Arriva worden er bussen ingezet. Voor Gert Luttje uit de stad werd het zaterdagavond een onvergetelijke rit.
Hoi Gert! Wat is er gisteravond precies gebeurd?
“Voor mijn werk had ik gisteravond Magisch Samhain in Bourtange bezocht. Een prachtig evenement dat in het teken stond van de seizoenswisseling en de cyclus van het leven. Met collega’s zijn we na afloop naar Winschoten gereden waar ik vervolgens met het trein vervangend vervoer verder zou reizen naar Stad, naar mijn huis. De bus zou om 23.50 uur vertrekken. Maar waar ik ook keek, er was geen bus. Bij de halte stond ik samen met een student die naar station Europapark moest. Ik ben een app gaan checken waarmee je kunt zien waar een bus of trein zich bevindt. Op het moment dat ik keek bleek de bus al richting Scheemda te rijden. Verdorie, dacht ik. Hebben we nu de bus niet gezien? Hebben we het voertuig gemist?”
Ik kan me voorstellen dat je op zo’n moment flink schrikt, want het zal één van de laatste bussen zijn geweest …
“Dat klopt. Dit was de een-na-laatste. Korte tijd later keek ik opnieuw naar de app en toen zag ik dat de bus gedraaid was en onderweg was naar Winschoten. En warempel, korte tijd later doemde er een bus op. Op de lijnfilm voor op de bus, waar de bestemming wordt weergegeven, stond ‘mooi weer bus’. Het was een oud voertuig van vervoersbedrijf GVB. Ik heb voor de zekerheid aan de chauffeur gevraagd of dit wel de bus richting Groningen was. En dat bleek zo te zijn. Hij vertelde dat hij de tekst op de bus niet aangepast kon worden, want hij wist niet hoe dat werkte.”
Dan denk je, eind goed al goed. Maar dit was niet het hele verhaal te zijn hè?
“Het was nog maar het begin. De buschauffeur bleek uit de Noordoostpolder te komen. Het was zijn eerste rit op de trein vervangende bus en hij had nog nooit eerder gereden in deze regio van Groningen. Dan zul je waarschijnlijk denken dat er dan allerlei hulpmiddelen paraat staan. Bijvoorbeeld routenavigatie. Maar daar maakte hij geen gebruik van, omdat de batterij van zijn telefoon nagenoeg leeg was. Het apparaat opladen was ook niet mogelijk omdat de oude bus niet beschikte over usb-laders. Kortom, ik heb de beste man maar wat wegwijs proberen te maken.”
In principe is dat de snelweg volgen richting Groningen …
“Ja. Maar bij deze rit was het de bedoeling dat de stations aan de spoorlijn aangedaan zouden worden. Dus je rijdt via de snelweg, maar bij elke plaats met een station moet je er af. En dat bleek een hele klus te zijn. Toen we bij Hoogezand de snelweg af wilden bleek één van de eerste rotondes afgesloten te zijn vanwege werkzaamheden. Ja, en dan sta je daar met je bus. Ik heb toen geadviseerd om via Kolham te rijden, en om van daar naar Hoogezand te rijden. Uiteindelijk arriveerden we rond 02.30 uur bij het Hoofdstation. Het is een rit geworden die ik nooit weer ga vergeten.”
Wat is volgens jou de moraal van dit verhaal?
“Dat ik ongelofelijk veel respect heb voor de chauffeurs die dit werk verzorgen. Als ik het goed begrijp, dan is het ontzettend lastig om aan chauffeurs te komen. Van heinde en verre worden chauffeurs gevraagd om hier ritten te rijden. Natuurlijk had ik gisteravond ontzettend kunnen gaan balen. Maar ik ben in gesprek geraakt met deze chauffeur, en ik heb veel bewondering gekregen voor hun werk en wat er bij komt kijken. Uiteindelijk was ik als een kind zo blij toen we bij het Hoofdstation arriveerden. Mijn boodschap zou zijn om wat meer respect te hebben voor de chauffeurs, om ze wat vaker te begroeten bij het instappen van de bus. Hun werk is belangrijk, waarbij ze dit soms onder moeilijke omstandigheden uit moeten voeren. Dat moeten we niet vergeten.”
De werkzaamheden aan het spoor duren tot volgende week zondag.