Wijkpaleis Paddepoel ontvangt recordaantal bezoekers: “3.000 meter radiatorfolie en 3.000 ledlampen”

nieuws
Foto: sergei akulich via Pixabay

Het Wijkpaleis Paddepoel timmert al een hele tijd goed aan de weg. Maar zo druk als dat het er deze maand is, zo hebben ze het nog niet eerder gezien. Een gesprek met Els Struiving van het Wijkpaleis.

Hoi Els! Ik heb begrepen dat jullie in de afgelopen drie weken 715 mensen hebben mogen verwelkomen …
“Klopt. En dat is een record. Zoveel mensen hebben we nog nooit eerder ontvangen. Het heeft te maken met het aanbieden van energiebesparende producten. We zagen dat er in de stad verschillende uitdeelacties zijn, waarbij de Korrewegwijk één van de eerste wijken was die dit aanbood. Wij hebben daarop contact gezocht met de gemeente en gevraagd of wij samen met Duurzaam Groningen ook niet zoiets in Paddepoel konden organiseren. Dat heeft een tijdje geduurd, en onlangs was het zo ver.”

Hoe hebben jullie de actie precies opgetuigd?
“Het gaat om het aanbieden van energiebesparende maatregelen. Dan moet je denken aan tochtstrips, radiatorfolie en ledlampen. Woningcorporaties hebben hierin hun eigen acties. Maar in de wijk Paddepoel zijn er ook een heleboel woningeigenaren. We hebben afspraken gemaakt met de gemeente, en zij hebben een selectie gemaakt. Uiteindelijk hebben 1.850 gezinnen in de wijk een uitnodigingsbrief gekregen. Met deze brief kon men op 2 en 9 februari bij ons langs komen om producten in ontvangst te nemen.”

Je vertelde dat er 715 mensen naar jullie toe zijn gekomen. Dat gaat dus richting een opkomst van vijftig procent …
“Klopt. En daar zijn we heel blij mee. Er zit trouwens wel een mooi verhaal aan vast. In de eerste brief die verstuurd werd, stond het verkeerde adres. De Eikenlaan werd genoemd. Terwijl wij een ruimte hebben in winkelcentrum Paddepoel. Dus uiteindelijk hebben de mensen twee brieven ontvangen. En we zijn in Paddepoel ook een beetje eigenwijs. We mochten namelijk voor de twee dagen geen reclame maken. Omdat men bang was dat er heel veel mensen op af zouden komen. Wij hebben daarom gevraagd of de spullen die op de dagen over blijven, of die ook op andere dagen gegeven mogen worden. En dat mocht.”

Nu zijn er in het verleden vaker acties geweest om mensen in aanraking te laten komen met energiebesparende maatregelen. Wat verklaart dit succes?
“Ik denk het contact. Bij eerdere acties konden mensen iets via een website bestellen. Terwijl onze indruk is dat mensen een product graag even willen zien. En er komt ook een stukje onhandigheid om de hoek kijken. We kregen een mevrouw op bezoek die vertelde dat ze de ledlampen de deur had uitgedaan. Die lampen gingen zo ontzettend langzaam aan. Wat blijkt nu. Ze had in plaats van een ledlamp een spaarlamp aangeschaft. En we krijgen ook vragen van mensen hoe ze radiatorfolie of een tochtstrip moeten installeren. Wat voor jou en mij vanzelfsprekend is, is dus voor heel veel mensen helemaal niet zo makkelijk. Ze denken te moeilijk. Een meneer dacht bijvoorbeeld dat hij, om de folie te installeren, eerst de radiator moest verwijderen.”

Kunnen er nog materialen bij jullie gehaald worden?
“Jazeker. Dat kan deze week voor het laatst. Wij zijn komende donderdag, vrijdag en zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur geopend. Mensen kunnen dan op vertoon van de uitnodigingsbrief de spullen meekrijgen. En wat wij natuurlijk hopen is dat de mensen ook hierna vaker bij ons langs zullen komen. We proberen ze tijdens hun bezoek aan ons ook uit te leggen wat we doen, wat we aanbieden. Want inderdaad. We zetten hele mooie stappen in de wijk, op heel veel verschillende fronten. En hoe meer mensen daar achter gaan staan, hoe meer stappen we kunnen zetten.”