Wethouder: ‘Geen pasklare oplossing voor verkeersoverlast Goeman Borgesiuslaan’

nieuws
Verkeersdrukte op de afrit van de zuidelijke ringweg naar Helpman - Foto: 112 Groningen

Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer heeft nog geen oplossing voor de verkeersproblematiek in de Goeman Borgesiuslaan en de Savornin Lohmanlaan in de wijk Helpman. Dat liet Broeksma weten tijdens een raadsvergadering.

In een meningsvormende sessie werd gesproken over de Doorwaadbare Stad. In deze visie van het gemeentebestuur krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte en moet door maatregelen het aantal auto’s in wijken en leefruimtes afnemen. Wethouder Broeksma: “Als u gaat vragen of de auto straks op elke plek kan komen waar je nu ook met de auto kunt komen, dan is het antwoord ja. Maar niet meer via de kortste weg.”

Rita Pestman (PvdA): “Als je voor een volle parkeergarage komt te staan moet je vele kilometers omrijden”
Raadslid Rita Pestman van de PvdA: “Als je nu in je auto vanuit Ten Boer naar Stad rijdt en je komt bij een parkeergarage terecht, waarbij blijkt dat deze garage vol is, dan moet je heel veel kilometers rijden om bij de volgende garage te komen.” Broeksma: “Daarom is het belangrijk om de aanvoerroutes goed te faciliteren. Om automobilisten tijdig op de hoogte te brengen in welke garage ruimte is. De Stad staat voor een grote opgave. Groningen groeit de komende jaren naar 270.000 inwoners. Er worden elke dag 400.000 bewegingen gemaakt, 200.000 mensen reizen elke dag naar de stad, en vertrekken ook weer. Dat moet gereguleerd worden. Het aantal autokilometers binnen de ring willen we met 21% verlagen. Dat is een sensationele winst waar de inwoners binnen de ring winst bij hebben.”

Piet Nienhuis: “Deze situatie kan niet in een woonwijk”
Maar de bereikbaarheid leidt ook tot problemen. Tijdens de vergadering spreekt Piet Nienhuis in namens de bewoners van de Goeman Borgesiuslaan en Savornin Lohmanlaan. Nienhuis: “De wijk Helpman heeft de laatste jaren veel last van sluipverkeer. Door de nieuwe inrichting van de Helper Brink, het permanent sluiten van op- en afritten bij het Sterrebos en het open stellen van de Helperzoomtunnel, rijden er veel meer auto’s door Helpman. Het aantal is toegenomen van 1.500 naar 3.500 per dag. Het beleid is om interwijkverkeer via de ringwegen door te laten stromen, maar in Helpman gaat dat niet vanzelf. De route door de wijk is het meest aantrekkelijk. Kunnen we daarom niet de Goeman Borgesiuslaan inrichten tot een 30 kilometer-zone? Ik zie hoe gevaarlijk het nu is voor kinderen die naar school fietsen en voetgangers die een ommetje maken. Deze situatie kan niet in een woonwijk.”

Benni Leemhuis (GroenLinks): “Moeten we niet wachten tot ring zuid klaar is?”
Raadslid Benni Leemhuis van GroenLinks: “Op dit moment wordt er gewerkt aan de zuidelijke ringweg. Is het niet verstandig om te wachten tot de werkzaamheden klaar zijn?” Nienhuis: “Uit onderzoek blijkt dat slechts een fractie van het verkeer afkomstig is van de A28. Het grootste deel van de auto’s die door onze wijk rijden bevindt zich al op de Verlengde Hereweg. Dit is een permanente situatie.”

Wethouder Broeksma: “Welke problemen kunnen we oplossen?”
Toch heeft Broeksma niet een oplossing: “Ik heb de afgelopen periode een aantal keren met u gesproken, maar ook met de wijkvereniging Helpman. Helpman is tenslotte groter dan alleen de Goeman Borgesiuslaan en de Savornin Lohmanlaan. Op dit moment heb ik niet een oplossing hier voor. De Goeman Borgesiuslaan is een weg met verschillende karakters en breedtes. Ook rijden er via deze weg lijnbussen. U vertelde zojuist dat u tien jaar geleden ook heeft ingesproken en dat uw verwachtingen toen bewaarheid zijn geworden. Dat bedoelt u misschien cynisch. De vraag die op tafel ligt is wat acceptabel is. Hoe zit het met de fietsveiligheid? Hoe zit het met de leefbaarheid? Maar ook, welke problemen kunnen we oplossen? En welke maatregelen kunnen we nemen. Dit wordt vervolgd.”

Vorig jaar herfst maakte verslaggeefster Tess Henssen een reportage over de problematiek: