Actiegroep wil verbod op deelscooters in Stad (update)

nieuws

Volgens Actiegroep Scootervrij zorgen deelscooters ervoor dat Groningers jaarlijks bijna anderhalf miljoen kilometer minder fietsen en wandelen en tegelijkertijd bijna niet bijdragen aan het uitbannen van auto’s uit de Stad.

Scootervrij berekende, op basis van cijfers uit 2020 van de gemeente en deelscooter-aanbieders, het aantal kilometer wat Groningers niet meer te voet of op de fiets maakten door het gebruik van de deelscooters. Deelscooters vervangen in de Stad zo’n 1.116.900 fietskilometers, zo stelt de actiegroep. Daarnaast zouden 350.400 wandelkilometers niet meer worden gemaakt.

In Groningen verving in 2020 iets meer dan de helft van de scooter-ritten (51%) een fietsrit. Zestien procent van de ritten verving een wandeling. In totaal liet achttien procent van de gebruikers de auto staan voor een rit met de scooter.

Actiegroep eist verbod van wethouder

Volgens de actiegroep gaan in Groningen opvallend veel fietskilometers verloren. “Groningen profileert zich als fietsstad. Maar deze fietsers blijken in de praktijk verleid te worden door de deelscooter: veel deelscooter-gebruikers maakten voorheen gebruik van de fiets. Hierdoor wordt in Groningen jaarlijks 1,1 miljoen kilometer minder gefietst.”

Molenaar roept het college dan ook op om, na mei 2023, geen nieuwe vergunningen meer te verlenen voor deelscooters in de Stad.  “Fietsen en wandelen is gezonder, duurzamer en maakt de stad leefbaarder dan deelscooters”, stelt de actiegroep. “Als deelscooters een slechte uitwerking hebben, kunnen gemeenten ervoor kiezen om deelscooters te weren. Maar wethouders en ambtenaren laten zich inpalmen door mooie beloftes van scooterbedrijven, en daar zijn de burgers de dupe van.”

Wethouder: ‘Bewegen beter dan stilzitten, maar ogen sluiten voor populaire deelscooter ook niet’

Wethouder Philip Broeksma beaamt dat fietsen en wandelen belangrijk zijn. Maar tegelijkertijd stelt Broeksma dat deelscooters gewoon erg populair zijn, ook in andere steden. “Bewegen is beter dan stilzitten”, aldus Broeksma. “We hebben niet voor niets recent twee vergunningen verleend voor het plaatsen van 600 elektrische deelfietsen. Maar we kunnen onze ogen ook niet sluiten voor de populariteit van de deelscooter.”

Volgens Broeksma loopt de huidige vergunning voor aanbieders Felyx en Check tot en met 30 april 2023. “Tot die tijd rijden er sowieso deelscooters in de gemeente”, aldus Broeksma. “Dit najaar wordt het gebruik van de deelscooter opnieuw geëvalueerd, mede op basis van de uitkomsten wordt gekeken of en hoe we na 30 april 2023 verder gaan met deelscooters in Groningen.”

Update: Dit bericht is aangevuld met een reactie van wethouder Broeksma op de oproep van Actiegroep Scootervrij.