Broeksma: ‘De afgelopen tijd geen klachten ontvangen over verkeersproblemen De Poffert’

nieuws
Het meetapparaat ligt al zeven maanden op de weg, waarbij één van de kabels inmiddels kapot is. Foto: ingezonden

Bij de gemeente Groningen zijn de afgelopen tijd geen klachten binnengekomen over verkeersproblemen in De Poffert. Dat laat wethouder Phillip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer woensdag weten.

Broeksma reageert daarmee op vragen van de fractie van de SP. Raadslid Hans de Waard: “In De Poffert spelen al langer problemen met het verkeer. Zo wordt er te hard gereden. Ruim een half jaar geleden is er een installatie geplaatst door de gemeente om metingen te verrichten, waarbij één van de rubberen kabels inmiddels kapot is gegaan en het systeem niet wordt weggehaald. Wat gaat de gemeente aan deze problemen doen?”

Wethouder Broeksma: “Leverancier al twee maal verzocht om apparatuur weg te halen”
Wethouder Broeksma: “De meetapparatuur is niet van ons, maar van de provincie Groningen. Zij verrichten tellingen hoeveel fietsers er passeren. De gegevens die zij ophalen, daar hebben wij ook geen inzage in. Als gemeente hebben we de leverancier enige tijd geleden al gevraagd om deze apparatuur weg te halen. Onlangs hebben we dit nogmaals verzocht, waarbij we gecommuniceerd hebben dat dit binnen twee weken zou moeten.”

“Geen klachten ontvangen”
Broeksma vertelt verder: “De Poffert is an sich een ingewikkelde locatie omdat het deels in de gemeente Groningen en deels in de gemeente Westerkwartier ligt. Naar aanleiding van geluiden in 2019 zijn er in samenspraak met de bewoners meerdere maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo zijn er markeringen aangebracht om de snelheid te verlagen en wordt de aansluiting van het fietspad op de hoofdrijbaan beter aangegeven. Sindsdien hebben wij geen klachten van bewoners meer ontvangen.”

De Waard: “Ik vind het vreemd dat recente klachten niet bekend zijn. Ik ga hier verder onderzoek naar doen.”