Gemeente wil meer tijd voor pilot ‘digitaal zaken doen met de overheid’

nieuws
Foto: Andor Heij

De vier gemeentes die experimenteren met de regels uit het ‘Wetsvoorstel modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer’, waaronder de gemeente Groningen, willen meer tijd voor het pilotproject. Dat maakte de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) donderdagmiddag bekend.

Per 1 juli 2022 zijn gemeentes verplicht om een digitaal kanaal beschikbaar te hebben voor berichten van inwoners.  Het gemeentelijk systeem voor het ontvangen en het versturen van formele berichten moet dan zo ingericht zijn dat iedereen digitaal zaken kan doen met de overheid.

Volgens de VNG vraagt vooral het inventariseren van bestuurlijke berichtensoorten een forse inspanning. “Het in beeld krijgen van deze berichten kent een doorlooptijd van 6 tot 8 maanden”, zo stelt de koepelorganisatie van Nederlandse gemeentes. Volgens de VNG ontwikkelde de gemeente Groningen wel al een handig overzicht van berichtensoorten, die als checklist kan dienen.

Maar nog lang niet alle doelstellingen zijn gehaald. “Er is nog geen zicht op de gevolgen van de zorgplicht die de Wmebv voor overheden introduceert om passende ondersteuning bij de dienstverlening aan burgers en ondernemers te bieden”, vervolgt de VNG. “Daarom hebben we BZK verzocht het project te verlengen.”