Foto: Henk-Jan van der Klis via Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
Tussen nu en 2040 maakt Groningen ruim baan voor fietsers en voetgangers en wordt het autoverkeer tussen wijken ontmoedigd. Ook nieuwe vormen van vervoer, waaronder een tramverbinding, liggen op tafel.
Dat blijkt uit de conceptvisie voor mobiliteit, getiteld ‘Groningen goed op weg’, die vrijdag werd gepresenteerd.
De maximumsnelheid voor autoverkeer wordt teruggebracht naar dertig kilometer per uur, op bijna elke weg binnen de bebouwde kom. Dat geldt ook voor de Diepenring, die haar functie als ‘verdeel– en parkeerring’ kwijt gaat raken. Omdat de snelheden lager gaan liggen, wordt er vaker voor gekozen om verkeersstromen te mengen. Dat gaat betekenen dat auto’s fietsers en voetgangers vaker gebruik gaan maken van hetzelfde weggedeelte.
Op termijn ziet het college van B&W kansen voor een tram(achtig)systeem aan de oostkant van de stad. Dat geldt vooral op de corridor tussen het Europapark, het UMCG, het Noorderstation, de Zernike Campus en de corridor richting Kardinge. Of de tram er ook echt komt, is nog niet zeker. Het college houdt echter, bij alle toekomstige plannen, ruimte over om dit plan te realiseren.
Op de spoorlijn tussen Groningen, Delfzijl en de Eemshaven moet een nieuw treinstation verrijzen. “Een nieuw station voor het te ontwikkelen nieuwe stadsdeel De Suikerzijde heeft de hoogste prioriteit en wordt als eerste gerealiseerd”, zo stelt de gemeente.
Ander railvervoer wordt deels losgekoppeld van autoverkeer. De plannen voorzien erin de Stationsstraat (deels) autovrij te maken. Ook op de Eikenlaan wordt een zogenaamde ‘knip’ in het autoverkeer aangelegd. Deze moet komen op de kruising van de Eikenlaan met de fietssnelweg naar de Zernike Campus.
Daarnaast moet iedere wijk een aansluiting krijgen op de ringweg, zodat autoverkeer zoveel mogelijk via de ringwegen en de hoofdwegen kan rijden.
Het ontmoedigen van auto’s zal waarschijnlijk gevolgen hebben voor het gebruik van het openbaar vervoer. Daarom komen er op meer plekken overstappunten, waar verschillende vormen van vervoer op elkaar aansluiten. Ook zet de gemeente meer in op deelauto’s, elektrische scooters en fietsen.
“We maken ruim baan voor fietsers en voetgangers en gaan het autoverkeer tussen wijken ontmoedigen”, vertelt wethouder Philip Broeksma. “We zoeken naar manieren om de ruimte voor het verkeer te beperken, maar wel bereikbaar te blijven. Er komt zo meer ruimte voor groen, ontmoeten en te verblijven. Ook stimuleren we duurzame mobiliteit. Zo maken we het verkeer in Groningen groener en veiliger.”
Naar verwachting wordt in oktober 2021 de definitieve visie van de plannen voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…
Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…
Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…
Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…
Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…
De N361 is vrijdagochtend afgesloten ter hoogte van Wetsinge vanwege een ongeluk. Daardoor ontstond flinke…