“Behoud en ondersteun Groningen Airport Eelde,” maar Statenleden twijfelen

Behoud en ondersteun Groningen Airport Eelde vanwege het economische en maatschappelijke belang in regionaal en nationaal opzicht. Met dat dringende advies kwam de Raad van Commissarissen van het vliegveld dinsdag aan de gemeenteraden en Staten. Die reageren echter kritisch.

De luchthaven presenteerde dinsdagavond haar visie-, strategie- en toekomstplannen aan de Statenleden van Groningen en Drenthe en de gemeenteraadsleden van Tynaarlo en Assen. “De luchthaven is van onmisbare maatschappelijk en economische waarde voor zowel de regio als ook nationaal”, zegt interim-directeur Bart Schmeink. “Groningen Airport Eelde is onderdeel van schaarse infrastructuur en draagt actief bij aan het vestigingsklimaat van Noord-Nederland. Er zijn 387 fte werkzaam. Bovendien is het de enige opleidingsluchthaven van deze omvang en is de KLM van Groningen Airport Eelde afhankelijk om haar piloten op te leiden omdat de ongeveer 50.000 lesbewegingen per jaar nergens anders ondergebracht kunnen worden. Tevens is maatschappelijk verkeer, zoals de traumahelikopter, donorvluchten en patiëntenvervoer afhankelijk van Eelde.”

Bijdrage vanuit het rijk
Om de nationale infrastructuur in stand te houden moet er volgens het vliegveld een bijdrage komen vanuit het rijk. “De luchthaven blijft ook in de toekomst financiële ondersteuning nodig hebben voor de kosten van beheer en instandhouding en veiligheid. De gesprekken over de financiering met het ministerie en andere betrokkenen zijn gaande.”

Toekomst onzeker
Het vliegveld erkent dat de toekomst van de luchtvaart en ook de toekomst van Airport Eelde onzeker is door de coronacrisis. Maar ook andere externe factoren spelen mee. Bijvoorbeeld de opening van Lelystad Airport en de definitieve inhoud van de Luchtvaartnota 2020-2050. “De luchtvaart begeeft zich in een periode die nog nooit zo onzeker is geweest als nu. Er zijn talloze scenario’s denkbaar voor de toekomst van Groningen Airport Eelde. We presenteren nu dus ook geen menukaart aan scenario’s waar een keuze uit gemaakt kan worden.”

Scenario’s
Wel heeft de luchthaven vier waarschijnlijk scenario’s uitgewerkt. “De werkelijkheid zal ergens binnen de hoekpunten van deze scenario’s uitkomen. Dit is de grondslag van ons bedrijfsplan. In alle gevallen in de exploitatie van de luchthaven kostendekkend.” De luchthaven denkt dat een commercieel profiel met een mix van passagiersverkeer, burgerluchtvaart en vastgoedontwikkeling het meest realistisch is. Veel aanwezige statenleden vonden de plannen onduidelijk en staken dat niet onder stoelen of banken.