Categorieën: Nieuws

Met de trein van Groningen naar Bad Bentheim?

De Duitse spoorwegonderneming Bentheimer Eisenbahn AG heeft plannen om in 2024 reizigerstreinen te laten rijden naar Coevorden. Dat laat de Duitse omroep NDR weten.

De spoorlijn tussen Bad Bentheim en Neuenhaus werd vorig jaar zomer gereactiveerd voor reizigersvervoer. Sinds 7 juli zijn er vijf Alstom Coradia Lint 41-treinstellen die via Nordhorn naar Neuenhaus rijden. Het bedrijf ziet graag dat ook het baanvak tussen Neuenhaus en Coevorden geschikt wordt gemaakt voor reizigersvervoer. Op dit moment rijden hier alleen goederentreinen van de goederentak van de spoorwegonderneming. Algemeen-directeur Joachim Behrends van AG verwacht volgende maand een positieve kosten-batenanalyse en een financieringsbesluit van het ministerie. “We zijn klaar om te gaan, we hebben alle maatregelen voorbereid zodat we meteen aan de slag kunnen.” De werkzaamheden om het spoor tussen Neuenhaus en Coevorden geschikt te maken voor reizigersvervoer zouden in 2023 van start moeten gaan.

1.530 reizigers per dag
In eerdere plannen werd ook gesproken om de treindienst verder uit te breiden richting Nieuw Amsterdam en Emmen. In 2016 is hier door het instituut CIMA samen met de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek naar gedaan. Het reizigerspotentieel werd toen geschat op 1.530 per dag. In die plannen is toen niet de Nedersaksenlijn meegenomen. De afgelopen jaren is de roep om deze lijn aan te leggen steeds hoorbaarder geworden. Om deze lijn open te stellen moet er een railverbinding aangelegd worden tussen Stadskanaal en Emmen waarbij de spoorlijn Groningen-Veendam en Emmen-Coevorden met elkaar verbonden worden.

Nedersaksenlijn
Het aanleggen van de Nedersaksenlijn kan op de nodige interesse rekenen omdat er een directe spoorverbinding komt tussen de universiteitssteden Groningen en Enschede en deze daarnaast als omleidingsroute kan dienen voor de bottleneck Meppel. De plannen van de Bentheimer Eisenbahn zouden betekenen dat bij groen licht, en bij realisatie van de Nedersaksenlijn, je vanuit Groningen, met één overstap, naar Bad Bentheim kunt reizen. Op het station van Bad Bentheim stopt eens in de twee uur de internationale intercity naar Berlijn die via Osnabrück en Hannover rijdt.

Zuidelijke ringweg
Of de Nedersaksenlijn aangelegd kan worden is echter sinds vorige week onzeker geworden. De aanleg van de vernieuwde zuidelijke ringweg in Groningen gaat gepaard met een grote financiële tegenvaller van vele miljoenen. Om het werk af te kunnen maken is het de bedoeling dat de gelden voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn aangesproken gaan worden. Juist van deze RSP-gelden moet ook de Nedersaksenlijn bekostigd gaan worden.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Weg tussen Stad en Winsum dicht door ongeluk

De N361 is vrijdagochtend afgesloten ter hoogte van Wetsinge vanwege een ongeluk. Daardoor ontstond flinke…

20 seconden geleden

Herstel Dorkwerderbrug gaat weken duren, schade aan staalkabels in bedieningswerk

Het herstel van de Dorkwerderbrug gaat zeker nog enkele weken duren. Bij een inspectie heeft…

1 uur geleden

Auto rolt over de kop bij aanrijding op N370

Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…

11 uur geleden

Vrijdag bewolkt met een spatje regen

De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…

12 uur geleden

Gemeente werkt aan vlonder in Gorechtvijver

De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…

15 uur geleden

Ongeval op A28 richting Haren

Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…

15 uur geleden