Overheid moest Combinatie Herepoort geld voorschieten

nieuws
Foto Harro Meijer

De overheid heeft vorig jaar enkele miljoenen aan de Combinatie Herepoort overgemaakt om de damwanden langs de zuidelijke ringweg in te kunnen trillen. Dat meldt het Dagblad van het Noorden

Het probleem ontstond vanwege de vertraging aan de bouw van de zuidelijke ringweg. Daardoor werd het intrillen van de damwanden uitgesteld.

”Volgens het contract zou Herepoort pas geld krijgen voor de damwand als alle planken in de grond waren getrild’’, zegt gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van de provincie Groningen in de krant. ,,Om ze op korte termijn aan geld te helpen, hebben we de aannemer vooraf betaald en de damwand als onderpand verkregen. Als ze allemaal geplaatst zijn, wordt het contract nageleefd en is dit afgehandeld.’’

Deel dit artikel:

  1. M.a.w. we spreken over een solide financiële combinatie, dit zal je als kleine ondernemer nooit gebeuren want dan ga je gewoon failliet.

  2. Als Herepoort onverhoopt failliet was gegaan hadden we tenminste nog een damwand. :p Dit werd natuurlijk mede veroorzaakt door het afblazen van het werk in zomer 2018 door de overheid.

  3. En nu volgt het second opinion rapport Deltares opgesteld 13 nov 2018 tot 8 feb 2019.
    De conclusie is dat de huidige damwanden te krt zijn en in geval een worsst case aanpak de damwanden te kort zijn
    +/- 6 meter .Dud de huidig ingetrild damwand eruit moeten en langere damwanden of cement betoniet wanden in de grond gaan maken.Gebruikte damwanden hebben een oud ijzer prijs en de nu nog niet gebruikte damwanden zullen niet meer dan 50 % opbrengen.Fe sonderingen 2 st Hereweg en Wiggerstraat is zwaar onvoldoende per werkvak moeten 2 sonderingen en waterpeilbuizen geplaatst worden en niet zoals nu slechts 2 voor het gehele werk.De bemaling moet met retour bemaling buiten de damwanden plaats vinden om de waterstand buiten de kuip op hoogte te houden.Zoals het nu lijkt is van westzijde spoor tot 150 m oostzijde oude Winschoterdiep met onderwaterbeton gemaakt worden.
    De westzijde spoor tot Jullianaplein zou droog kunnen indien aangetoond wordt maar daar staat juist het Sterrebos.De voorkeur van RWS en gemeente is geheel met onder water beton.Financieel komen ze her niet uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *