‘Hoge werkdruk, lage lonen, intimidatie en een bizarre stopwatchcultuur’

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk heeft vrijdagochtend een zwartboek overhandigd bij het callcenter van Transcom aan de Kadijk in Groningen. In het zwartboek staan klachten van meerdere oud-medewerkers over de werkomstandigheden binnen het bedrijf. Transcom zelf herkent zich niet in de aantijgingen.

Tien minuten plaspauze

“De plaspauze is tien minuten per dag. Wij die er al wat langer werkten en vaste contracten hadden, kregen hier weinig mee te maken. Maar andere collega’s, vooral de nieuwere mensen, krijgen vaak op hun kop. En die hebben natuurlijk ook te maken met flexcontracten,” zo schrijft één van de oud-medewerkers, die overigens allemaal anoniem willen blijven.

“We hanteren geen maximum voor het wc-bezoek,” zo vertelt Lars van der Las, Global Operations Manager bij Transcom. “Wel zijn de pauzetijden vastgelegd. Maar als een medewerker bijzonder vaak naar het toilet moet, vragen we natuurlijk of alles wel in orde is. Deze medewerker is wellicht iemand die kort bij ons heeft gewerkt en zich heeft verbaasd over hoe een callcenter functioneert – denk aan uitloggen als je naar de wc gaat. Maar natuurlijk wordt toiletbezoek niet ingehouden op het loon.”

Transcom Callcenter
Het pand van Transcom aan de Kadijk. Foto: Tom Veenstra
‘Genoeg bijgeslapen’ bij burn-out

Daarnaast komen veel werknemers in het zwartboek met klachten over de omgang met medewerkers bij ziekte. Meermaals schrijven werknemers dat medewerkers van Transcom slechts twee keer ziek mogen zijn in een jaar, anders zou hun contract niet worden verlengd. Maar ook andere verhalen gaan rond. “In december stortte ik in en kreeg ik een burn-out. Na mijn bezoek aan de bedrijfsarts ging ik met mijn teamleider praten. Hij vertelde mij dat hij vond dat ik “in zes weken tijd genoeg had kunnen bijslapen” dus moest ik maar weer aan het werk, anders zou hij kijken wat hij met mijn contract aan moest. Toen ik hem vroeg wat hij daar precies mee bedoelde, zei hij: ontslag,”

Van Der Las verwerpt deze kritiek: “In elk bedrijf gebeurt wel eens iets wat niet kan. Dit soort gedrag keuren wij echt niet goed. Op het moment dat een teamleider zo’n reactie geeft, dan geeft dat eerder aanleiding voor een gesprek met hem dan met de medewerker.  Uiteraard krijgt iemand die buitensporig verzuim laat zien niet zo snel een contract, maar als iemand twee of drie keer ziek is in een jaar, is dat geen reden om daarvan af te zien. Als iemand ziekteverzuim vertoont en het lijkt erop dat dat een motivatieprobleem is, dan gaan we wel kijken of we iemand wel een vast contract aanbieden.”

Bonus lijkt op loon

Ook de lonen zijn volgens de oud-medewerkers niet om over naar huis te schrijven: “Sommigen die er al meer dan 13 jaar werken, krijgen helemaal geen loonsverhoging ondanks dat ze wel een positieve beoordeling hebben. Bereik je de schaallimiet, dan krijg je alleen nog maar bonussen die vermeld worden als inflatiecorrecties.” Een andere medewerker schrijft: “Voor het werk wat er verzet moet worden als gewone agent vind ik het salaris wel erg minimaal. De bonussen waren laag en te veel gekoppeld aan prestatie. Het was eigenlijk net zo alsof de bonus die je kreeg het feitelijke loon moest zijn.”

Daarnaast loont het, volgens de oud-medewerkers, qua pensioenopbouw niet om een contract bij Transcom zelf te hebben. Medewerkers via een uitzendbureau krijgen dit wel. ““In het verleden was het een stuk beter, maar er is echt veel veranderd. Transcom heeft geen cao meer sinds 2012. Qua lonen wordt er dus geen cao meer aangehouden. Pensioen wordt niet opgebouwd en inflatie wordt niet meegenomen.” Een andere medewerker schrijft: “Er zijn mensen die het uitzendcontract verkozen boven het Transcom-contract, omdat het simpelweg aantrekkelijker is.”

“De schaallimiet geldt inmiddels niet meer. Deze is niet meer van toepassing binnen onze contracten. Beloningen verschillen per project”, zo stelt Van Der Las. “Als het gaat om eenvoudig werk, betekent meer betalen dan het minimumloon dat je de opdracht niet krijgt. Wanneer werkzaamheden complexer van aard zijn, wordt dat uiteraard met een opdrachtgever besproken. Met andere woorden, de zwaarte van de functie en het gewenste profiel verschillen sterk per project en per opdrachtgever, dus ook het uurloon verschilt. Transcom houdt uiteraard het wettelijk minimumloon aan.” Over de cao schrijft Van Der Las: “Ik zie niet meteen een goede reden om die oude cao nog aan te houden, dus dat staat op mijn lijstje.”

Daarnaast verklaart Van Der Las: “Als het minimumloon omhoog gaat of de nieuwe cao algemeen verbindend wordt verklaard, dan gaan we daar met alle liefde in mee. Ik vind zelf ook dat de beloning in callcenters in het algemeen omhoog moet, maar dan wel allemaal tegelijk. Dat in verband met concurrentie.

Van Der Las vindt het apart dat een lokale fractie van een politieke partij dit zo specifiek op zijn bedrijf spitst, omdat de problemen qua beloning volgens hem een landelijk probleem zijn. Daarnaast vindt hij het ongepast dat de SP niet eerst met de leiding van het bedrijf in gesprek gegaan is, voordat dit zogenaamde ‘zwartboek’ aan de pers gegeven is: “Ons werknemers-tevredenheidscijfer ligt boven de acht en we willen graag volgende week met de SP om tafel om dit cijfer, samen met hen, ook aan de buitenwereld te laten zien.”