Machinist: “We stoppen niet in Zuidhorn, u kunt niet uitstappen”

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

Een vreemde gewaarwording dinsdagochtend voor stoptreinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden. Door een overvolle trein werd er niet gestopt in Zuidhorn.

“Wij gaan zo direct niet stoppen in Zuidhorn”, meldt de machinist via de intercom aan de reizigers van de stoptrein die om 07.20 uur vertrokken is uit Leeuwarden. “Jullie zullen het vast wel gemerkt hebben, maar de trein is overvol. Dit betekent dat u in Zuidhorn ook niet uit kunt stappen. Reizigers met de eindbestemming Zuidhorn kunnen in Groningen overstappen.”

“Te laat voor college”
“Ik ben hier niet blij mee”, zegt een student. “Ik moet er in Zuidhorn uit om er de bus richting Zernike te pakken. Nu kom ik gewoon te laat voor college.” Ook voor de reizigers op het perron in het Groningse dorp betekent het doorrijden van de stoptrein vertraging. De machinist meldt dat de achteropkomende sneltrein een extra stop gaat maken zodat voor hen de schade relatief gezien mee valt.

Nieuw studiejaar zorgt voor drukte
Vanwege het nieuwe studiejaar dat vorige week begonnen is kampen vervoerders Arriva en Qbuzz op verschillende lijnen met overvol materieel. “Meestal duurt de drukte tot en met de herfstvakantie”, laat een reiziger weten. “Dat is het moment dat studenten alsnog een studentenkamer weten te bemachtigen of dat ze stoppen met hun studie.”

Deel dit artikel:

  1. Ja, eerst willen ze je allemaal in het OV hebben, en als je dan toegeeft,
    wordt het te gevaarlijk op de perrons, en kunnen ze het aantal passagiers
    niet meer aan…
    Als men had kunnen nadenken, hadden ze het tevoren geweten.

  2. Die machinist heeft natuurlijk gelijk: hij is verantwoordelijk voor de mensen in en om de trein.

    Maar als ze kunnen voorspellen dat het tot aan de herfstvakantie drukker is, dan kunnen ze daar ook meer treinen voor inzetten. Zeker nu ze al een poosje de ov-chip gebruiken, kunnen ze prima in kaart brengen wanneer het drukker is. Maar ik neem aan dat Arriva en het OV-bureau alles doen wat in hun macht ligt (terwijl ze de centen nog eens tellen)

  3. Schandalig gewoon. Langere treinen of méér treinen is de oplossing. Maar als je enkelsporige bruggen bouwt (over het van Starkenborghkanaal), dan ben je heel kortzichtig bezig en kunnen er niet meer treinen rijden.

  4. Die directeur van Arriva hoor je nu niet. Wanneer er iets aardigs te melden valt dan staat de man in de frontlinie maar bij een van de vele missers van Arriva drukt hij zijn snor.
    Laten ze het vervoer beter op orde brengen ipv met allerlei flauwekulacties de publiciteit zoeken.
    Het is toch schandalig dat ze aan het begin van het studiejaar dit soort dingen niet op orde hebben.

  5. Inzetten van langere treinen gaat niet zomaar.
    Ten eerste is er niet genoeg materieel beschikbaar om op alle treinen op volle sterkte te rijden. Dit heeft ook te maken met het feit dat de treinen op dit moment allemaal moeten worden omgebouwd voor de nieuwe treinconcessie, die volgend jaar ingaat en tot 2035 zal duren. Alle huidige treinstellen worden in die concessie overgenomen en omgebouwd en daarnaast komen er een aantal nieuwe treinen bij, die door de Zwitserse fabrikant Stadler gebouwd worden.
    Verder kan een trein niet oneindig lang zijn; de perrons zijn daarvoor niet lang genoeg.

    Op dit moment worden perrons wel verlengd, zodat er langere treinen kunnen rijden. Daarnaast wordt er uiteraard aan het spoor gewerkt zodat er vanaf december 2020 een extra sneltrein kan gaan rijden.

    Maar laat ik duidelijk maken dat vervoerders weliswaar fouten kunnen maken, maar dat er soms simpelweg niet goed genoeg ingespeeld kan worden op drukte (vooral in de trein) omdat er niet genoeg materieel is of omdat de infrastructuur er gewoon niet is. Wel rijdt Qbuzz al versterkingsbussen vanaf Winsum en Winschoten rechtstreeks naar Zernike, om die treinen te ontlasten. Wellicht is het ook een idee om dat soort bussen vanuit bijv Buitenpost te laten rijden.

  6. Maar laat men dan tenminste ophouden met het
    gezeik dat iedereen met het OV moet !
    Het werkt reeds nu niet, laat staan over enkele
    jaren, met eventueel vier keer zoveel reizigers !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *