GroenLinks: ‘Meer snellaadpalen voor Groningers’

De provinciale fractie van GroenLinks pleit voor meer snellaadstations in de provincie Groningen. Kandidaat-statenlid Jeroen Hut: ‘Mijn ervaring is dat snelladers in onze provincie zeldzaam zijn.’ Maar zijn ze wel nodig?

Volgens Hut is het hard nodig om hier beleid van te maken: “We hebben meer snellaadstations nodig om aan de toenemende vraag te voldoen en de overstap van fossiel naar elektrisch aantrekkelijker te maken. Een betere laadinfrastructuur is erg belangrijk, zodat ook inwoners buiten het stedelijk gebied rondom de stad Groningen kunnen profiteren van de voordelen van elektrisch rijden.”

Het aantal snellaadpalen rondom de gemeente Groningen is dan ook erg gering. Zo heeft FastNed alleen maar laadpalen onder de rook van Haren, bij Marum en bij Scheemda. Daarnaast staan bij P+R Reitdiep en autodealer Century aan de Bornholmstraat nog snelladers. Dat zijn er niet bijster veel, maar de vraag is natuurlijk of Groningen meer laadpunten nodig heeft.

Beperkte groei

GroenLinks stelt dat het tekort van deze palen het elektrisch rijden tegenhoudt, zo staat in het persbericht: “Steeds meer mensen overwegen hun op fossiele brandstof rijdende auto in te ruilen voor een hybride of elektrische auto, maar de onzekerheid over de vraag waar zij de accu van zo’n auto kunnen laden verhindert dat zij de overstap maken.” Cijfers van het CBS laten inderdaad zien dat tussen januari 2017 en januari 2018 het aantal elektrische auto’s groeide van 14 duizend tot 22 duizend. Dat lijkt veel, maar het is maar 1,4 procent van het totaal aantal auto’s in Nederland.

Het kabinet wil dat er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht worden. Om dit soepel te laten verlopen, is goed beleid nodig. Zo heeft de overheid van Noorwegen al maatregelen getroffen. Mensen met een elektrische auto mogen daar bijvoorbeeld op sommige plekken gratis parkeren en hebben toegang tot de busbaan. Daarnaast betalen de Noren een CO2-belasting, die rijden met fossiele brandstoffen onaantrekkelijk moet maken. Het effect is dat bijna 40% van de auto’s in Noorwegen al elektrisch of hybride zijn.

Snel meer laadpalen

Allemaal leuk en aardig, maar in Noorwegen levert dit wel problemen op. Daar staan altijd grote rijen voor de laadstations. En dat is niet zo gek. Over tanken doe je misschien 5 minuten, maar een snellader doet er 33 minuten over. En met een elektrische auto rijd je momenteel nog niet verschrikkelijk ver. Gezien de grote verkeersdrukte rondom Groningen, valt er iets te zeggen voor het beleidsvoorstel van de provinciale fractie van GroenLinks.

Als het aan de fractie ligt, gebeurt dat dus snel. Hut: ‘Onze nieuwe Statenfractie komt komend jaar met een voorstel voor een inventarisatie van mogelijke locaties en de snelle uitrol van een netwerk van snellaadpalen. Hierdoor zorgen wij ervoor dat inwoners in alle delen van de provincie de overstap naar schone mobiliteit kunnen maken.’