‘Ring Zuid onmogelijke opgave zonder versoepelde eisen’

nieuws
Foto: Combinatie Herepoort

Omgevingsmanager Bert Kramer van Combinatie Herepoort ziet geen andere oplossing voor de Zuidelijke Ringweg dan versoepeling van de harde eisen die de opdrachtgevers van het project hebben gesteld:  “Zo is het een onmogelijke opgave.”

Dat laat de omgevingsmanager weten in een interview met bouwvakblad Cobouw. “Er moet ongelofelijk veel werk op een heel klein oppervlak gebeuren. Iedereen kijkt mee en dan blijkt de uitvoering verraderlijk lastig. ‘s Nachts kunnen we niet aan het werk vanwege de vleermuizen en geluidsoverlast van de trillende palen, maar overdag zijn de scholen gevuld en rijden er 200 bussen. Zeg het maar”, zo stelt Kramer. “Veel belangen zijn ronduit strijdig. Rijkswaterstaat hamert op het contract, de gemeente komt op voor de omgeving en de provincie houdt vast aan de techniek. Allemaal logisch, maar praktisch onuitvoerbaar.”

Volgens Cobouw houdt Kramer de moed er wel in: “De ontwerpfase is voor 70/80 procent achter de rug, we bouwen om naar een uitvoeringsorganisatie. Het werk ligt niet helemaal stil. We zijn op vier plekken aan het werk, volgens definitief ontwerp.”

Deel dit artikel:

  1. Mij lijkt het meest logisch: leg dit werk stil (exclusief de Helperzoomtunnel) en stel de rest van de uitvoering uit tot na de aanpak van de Ring West. Je hebt dan een goed doorstromende omleidingsroute (west-noord-oost en vv), zodat je de hele Zuidelijke ring dicht kan gooien en je handen vrij hebt.

    Maar ik ben geen expert.

    1. De westelijke ring zit nog in het begin van de ontwerpfase. Dat gaat allemaal veel te lang duren. Je zou moeten kijken of je niet wat alternatieve routes voor het verkeer van Vinkuizen naar de noordelijke ring kunt aanleggen. Zodat je een groot deel van de verkeerslichten op de ring west kunt opheffen en het verkeer richting vrijheidsplein via opritten de ring op leidt. Leg dus alvast de ontsluitingsweg van de toekomstige wijk de Held 3 aan naar de op en afritten van de N355 bij de Reitdiephaven. Die zou toch al verbonden worden met de siersteenlaan. Dan kun je voor langere periodes verkeer via de noordelijke ring omleiden. Waarschijnlijk zou een richting voldoende zijn.

      1. Vertel me welk ring zit in de ontwerp fase ?

        Oude Friesche Straatweg met laan 40-45

        Of

        Nieuwe ruime westelijke rondweg ?

        of verbindingsweg Westpoort met N 355 kruispunt nieuwe rondweg Aduard ? ( dat is geen rondweg )

    2. Misschien wel, maar ik betwijfel of dat genoeg is.

      De Zuidelijke Ringweg zoals die er nu ligt is nog redelijk snel herstelbaar naar de oude situatie (als dat nodig is; wellicht kan de tijdelijke weg in gebruik blijven). Je hebt dan je handen vrij, zelfs voor een aantal jaren.

      De aannemer is wat dit betreft vrij eerlijk: het gaat niet lukken zo. Wat zij willen, wat het meest ideaal zou zijn, is eigenlijk alleen haalbaar als je de weg afsluit. En het lijkt mij dat je dat echt alleen maar kan doen als je zonder oponthoud, of in ieder geval zonder stoplichten, over de west-, noord- en oostring kunt rijden.

      1. Hij zegt niet dat het niet gaat lukken. Hij zegt dat het niet gaat lukken binnen de randvoorwaarden die aan de ombouw gesteld zijn. Dat betekent dat hij meer ruimte nodig heeft om het uit te voeren (zowel fysiek als in tijdvakken). Dan moet je dus kijken of je dat op een andere manier kunt oplossen.

    3. @O. Kars:

      Bedoel je dat de Helperzoomtunnel een omleidingsroute moet worden? Dat is geen goed idee. Doorgaand verkeer moet je niet door een woonwijk heensturen.

      1. Let erop Helperzoom tunnel heeft een beperkte doorrij hoogte.

        We zullen nog veel feesten meemaken .

  2. Weet weinig van alternatieven. Maar was er meteen tegen om doorgaand verkeer door Groningen te laten rijden. Toen de plannen met verdiepte wegen met groen erboven kwamen en GroenLinks daar heel blij mee was wist je het wel. Tijdelijke oplossing en daarna zitten we weer met de gebakken peren.

    Het is heel simpel, er zijn weer tramplannen. Schijnbaar geld zat dus! Stop dat nu in die ringweg en maak een goede oplossing. Nieuwe plannen maken, stilleggen en grotendeels om Groningen heen. Extra nieuwe routes. Dan hebben we misschien zometeen iets, in plaats van een nieuwe opstopping de komende 50 jaar zoals het er nu uitziet.

    Wat een prutsers ook.

  3. Maak een dubbele doorgaande weg vanaf Westpoort richting Friesestraatweg, verdubbel diezelfde Friesestraatweg zowel richting westelijke ring als richting Zuidhorn , verbind deze op de huidige westelijke en noordelijke ringweg en ga pas dan, als het überhaupt nog nodig is met de zuidelijke ring aan de slag. Vergeet de tunnelbak en ga uit van het oude plan uit de jaren `80 welke voorzag in een extra ringweg boven de bestaande ringweg om zo het verkeer zo snel als mogelijk langs de stad te laten rijden.

  4. Vroeger als je naar Harlingen ging moest je
    Via Leeuwarden door de stad wat een drama altijd , en kijk nu eens via Drachten kun je in een keer doortrappen naar Harlingen – Amsterdam , een ruimer haak om groningen
    Is de beste oplossing

  5. Voor een dubbeltje op de eerste rij, dat is niet mogelijk. Vind het sowieso al een mispeer om te kiezen voor zo’n neptunnel met open bakken. Gewoon betalen voor een echte tunnel met normale breedtes van rijstroken. Maar dat is natuurlijk weer te duur, Europa en ontwikkelingshulp moet wel betaald worden van links natuurlijk…

  6. Beste mensen , Ik vertel de Staten leden en gemeenteraadsleden al heel lang, deze zuidring kan er tussen Hereweg en Europaplein niet liggen.
    De constructie breedte is 34 m + (2 x 2 m) 4m = 38 m + aan beide zijden 10 m werkruimte = 58 m en die ruimte is er niet.
    Dit stuk is nu 17,50 m breed.
    Langs dit werk kan mag geen verkeer rijden.
    Op dit stuk rijden volgens de laatste xijfers 78.000 personen autos en 5000 vrachtautos per werkdag.
    Waar denken jullie deze 83.000 voertuigen langs te sturen.
    RWS moet de stekker r uit trekken.
    De aannemer weet nu nog steeds niet welke palen ze moeten gebruiken voor de 22.000 palen.
    Ze denken de 1200 wat 1500 m1 verdiepte weg c.q. tunnel in 1 a 2 jaar te bouwen, Sorry hier heb je 3,5 a 5 j voor nodig.
    Hei je 4 palen per stelling per dag of zoals zij denken 16 per dag. Tel zelf maar uit hoe lang je alleen met de palen nodig hebt.
    De water vergunning van HunzeenAa is voor de 3 e keer afgewezen. Het moet in een gesloten systeem verpompt worden en diep de grond in of een waterdepot maken want het water onder – 20 m is zout.
    Er is geen tijdsschema te maken.
    Stoppen dit werk en er moet is een ruime nieuwe westelijke ringweg om de stad aangelegd worden om al het verkeer kwijt te raken.
    Die nieuwe westelijke ringweg gaat van A 7 via Westpoort langs de gemeente grens met Leek en Zuidhorn. Over het spoor met op – en afritten > Suikerunie dan aansluiting met N 355 en door over Reitdiep via Zernicke over van Starken borgkanaal over spoor(Noorder station-Sauerd) naar N 46/noordelijke ringweg.Indien klaar dan kun je naar de zuidring kijken.
    1. Nijverheidsplein laten wervallen
    2. Jullianaplein niet 8 m de lucht in maar aquaduct erin en alle wegen krijgen hun eigen vrije tunnels
    3. Verdiepte weg /tunnel laten vervalen. De weg op de huidige hoogte verbreden van 2 x 2 naar 2 x 3
    4. De op en afritten handhaven Hereweg / Oosterpoort en afrit zuidwest zijde Europa weg voor alleen rechts
    afslaand verkeer en viaduct over Europaweg van 2 x 2 naar 2 x 3 rijstroken
    5 Bruggen over Winschoterdiep er uithalen en vervangen door aquaduct
    6 De rijbanen niet 310 cm maar 325 cm
    Die 310 cm = vrachtauto van buiten tot buiten spiegel
    7. sluit Jullianaplein – Europaweg sluite voor vrachtverkeer en gevaarlijke stoffen.
    Dit verkeer om de west en noordzijde .
    Vracht verkeer van de A 28 naar westen en dan de rondweg.
    Anders via N 33 Assen > Zuidbroek naar oostzijde stad Groningen
    8 Maak in de noordring ook aquaduct onder Eemskanaal door.
    9. Voor de stad een viaduct in Europawegover kruispunt Griffeweg/Sontweg en viaduct over Dansterdiep

    Ik heb de afgelopen week de nieuwe verkeers aantallen verkregen over 2017
    meeste verkeer slaat af :
    1, > Assen A 28
    2. > Europaweg
    3. > Laan 40-45
    De grootste stroom verkeer rijd west> Oost en van Oost > west het door gaande verkeer
    en niet de bewering dat het grootste % ter plaatse moet zijn.
    De verkeersaantallen van RWS op Jullianaplein zijn 10-30 % overtrokken en onjuist.

    Betreft de woorden van omgevingsmanager Herepoort ook gewerkt voor RWS en voor gem Groningen en prov Groningen laat alle eisen vallen ,Dat kan en mag niet dat is contract vervalsing.
    Hierom heeft BAM infra/VolkerWessels/vHattumBlankevoort zich terug getrokken.
    Deze combinatie heeft met lage prijzen ingeschreven en geef nu aan RWS allemaal gewijzigde lengtes/diktes dus alles veel duurder.
    Zoo gaat dit niet.

    1. Zijn die aquaducten die je noemt niet net zo lastig te bouwen, Pieter?
      En wat doen we met alle knooppunten zoals Europaweg, Laan Corpus den Hoorn en de GasUnie?

      Wat we willen is de onderkant van de trechter groter, ipv de bovenkant hoger.

    2. Een kantonnier is nog geen verkeerskundige, dat blijkt maar weer.
      @Pieter, waarom nemen ze je niet serieus? Is er sprake van een groot complot waarvan wij geen weet hebben?

  7. De Grote Klap (Groninger Forum):

    Het vakblad Cobouw meldt dat – volgens nieuwe eisen – de Zuidelijke Ringweg met brandwerend beton moet worden gebouwd.
    De opdrachtgever heeft ondertussen 5 miljoen opzijgezet vanwege nieuwe eisen op het gebied van brandwerend beton.

    Noodzakelijke vragen:
    1. Het omstreden gebouw De Grote Klap (Groninger Forum) is van hoogwaardig beton.
    > is het brandwerend beton
    > is het brandwerend ijzer?
    2. Wordt DE Grote Klap bij brand – door de extreme hoeveelheid aan ijzer – een onbeheersbare vuurbal?

    https://www.brandveilig.com/onderwerpen/brandvertraging/brandwerende-constructies-regels-normen-46520
    https://www.bouwenmetstaal.nl/uploads/themas/Cobouw_8122015.pdf

    ===

    Zuidelijke Ringweg:

    OOGTV kopt op 20 november 2018
    “Ring Zuid onmogelijke opgave zonder soepeler eisen.”

    Omgevingsmanager Bert Kramer van Combinatie Herepoort ziet GEEN ANDERE OPLOSSING
    voor de Zuidelijke Ringweg dan VERSOEPELING van de HARDE EISEN die de opdrachtgevers van het project hebben gesteld:
    “Zo is het een ONMOGELIJKE opgave.”

    Dat laat de omgevingsmanager weten in een interview met bouwvakblad COBOUW.

    “Er moet ONGELOOFLIJK veel werk op een HEEL KLEIN oppervlak gebeuren.
    IEDEREEN KIJKT MEE kijkt mee en dan blijkt de uitvoering VERRADELIJK lastig.
    ‘s Nachts kunnen we niet aan het werk vanwege de vleermuizen en geluidsoverlast van de trillende palen,
    maar overdag zijn de scholen gevuld en rijden er 200 bussen.
    Zeg het maar”, zo stelt Kramer.

    “VEEL belangen zijn ronduit STRIJDIG.
    Rijkswaterstaat HAMERT op het contract,
    de gemeente KOMT OP voor de omgeving
    en de provincie houdt VAST aan de techniek.
    Allemaal LOGISCH, maar praktisch ONUITVOERBAAR.”

    ===

    Zeer klein gedeelte uit artikel Cobouw:

    Het werk aan de Ring Groningen ligt al maanden bijna stil.
    Tegenstrijdige belangen, hoge eisen, vleermuizen en een afgekeurd ontwerp frustreren de uitvoering.
    Max Bögl, Züblin en de vier Noordelijke bouwers hikken nu al aan tegen twee jaar vertraging en een miljoenenverlies.
    Een expertteam doet een uiterste poging om het project vlot te trekken.

    ====

    1. Iedereen heeft recht op het gegeven dat zijn/haar belang wordt uitgevoerd.

    2. Er kan dus geen sprake zijn van de versoepeling van harde eisen.

    3. Die harde eisen zijn niet voor niets gesteld.

    Als je bovenstaande teksten 100% tot je door laat dringen kan het werk dus simpelweg NIET worden uitgevoerd.
    Dat hadden alle deskundigen en verantwoordelijken van te voren moeten kunnen inzien.

    Mevrouw Kiki

  8. De hele ombouw van het knooppunt Julianaplein zou eerst een goed tegen het licht gehouden moeten gaan worden of dit na een extra te realiseeren route via Westpoort dubbelbaans naar de te verdubbelen Friesestraatweg met een aansluiting op de ring West en ring Noord nog wel zo uitgebreid plaats moet gaan vinden. Vergeet de tunnelbak en pak het plan uit de 80`er jaren weer op, door de bestaande wegen boven elkaar te gaan leggen. VHet laatste is vele malen goedkoper en je bent ook nog eens veel sneller langs de stad Groningen om zo je weg te kunnen vervolgen richting Hgzd en Duitse grens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *