Bewoners Vinkenstraat en Oosterhamrikkade over de rooie om Oosterhamriktracé

Bewoners van het Oosterpark en dan met name die uit de Vinkenstraat en bewoners van de Professorenbuurt Oost zijn helemaal klaar met het gemeentebestuur. Ze zijn kwaad over het voorgenomen besluit van het College van B&W om de plannen voor het Oosterhamriktracé door te laten gaan. Ze vinden dat er niet is geluisterd naar de bewoners.

Het door de bewoners zo gewraakte plan houdt in dat de Vinkenstraat een busbaan wordt en dat auto’s straks over de huidige busbaan, de Oosterhamrikbaan, gaan rijden. Voor de Vinkenstraat betekend dat er dagelijks zo’n 300 bussen door de straat gaan. Daar bovenop komen nog grote aantallen taxi’s en voertuigen van de hulpdiensten. Over de Oosterhamrikbaan rijden volgens berekeningen vanaf 2023 ongeveer 12.000 auto’s en vrachtwagens per dag.

“We krijgen gewoon ontzettend veel meer overlast en fijnstof. We hebben heel veel kinderen hier in de buurt wonen, het is gewoon niet prettig. We wonen hier vanaf december en wisten niets van de plannen” ,aldus de boze en teleurgestelde Maaike Schnymann. Zij woont met haar gezin in een net gekocht nieuwbouwhuis aan de Oosterhamrikade, zo’n vijftien meter van de Oosterhamrikbaan.

Voorzitter van het bewonersoverleg Professorenbuurt Oost, Hans ter Haar, legt in de Vinkenstraat uit wat de bezwaren zijn tegen het huidige plan van het stadsbestuur. “Eind juni komt het voorstel in de raad. We hopen natuurlijk dat de raad zegt dat ze niet verder gaan met dit plan. We hopen met name dat een fractie zoals GroenLinks zal zeggen, we willen dit eigenlijk niet”.

Het woord is nu dus aan de gemeenteraad. Deze zal op woensdag 27 juni een beslissing nemen.

Deel dit artikel:

  1. Als je een huis koopt dan ga je toch na wat er staat te gebeuren in de omgeving het is al wel een paar jaar bekend dat de busbaan ontsloten zou gaan worden? Bovendien hebben de huizen aan de Oosterhamriklaan hier geen last van. Die loopt dwars op de Oosterhamrikkade van de noordzeebrug tot het Oosterhamrikkanaal. Bovendien zal de Korreweg rustiger worden een een prettigere woonomgeving. Het zal ook wel weer om parkeerplekken gaan, want ondanks dat de nieuwbouw aan de Oosterhamrikkade Noordzijde met parkeren op eigen terrein is ontworpen plempen velen hun grote bak gewoon op straat neer. Net zoals aan de bedumerweg zal het verkeer op relatief grote afstand van de huizen passeren. Ik vraag me meer af hoe Nijestee die nieuwbouw gaat regelen en of de hele Vinkenstraat aan de noordkant wel in hun handen is.

  2. Marc
    In de rol van pleitbezorger voor het gemeentebestuur.
    Zo ken ik u weer !
    Het mag geen verwondering wekken dat ik het ook hier volkomen met u oneens ben.
    Dit gemeentebestuur is volkomen de weg kwijt in Groningen.
    Tijd voor een frisse wind !

      1. MarcS.
        de stank is te ruiken.
        Gedachtig onze afspraak promotie te maken voor de grootste miskleun in de stad moet ik hier HET MONSTRUM noemen.
        Echter het voornemen de Vinkenstraat e.o. te verminken komt daar dicht in de buurt.
        Weet u nog een naam te noemen in het rijtje ” HET MONSTRUM. De Beving , Huis van Niks ” voor het door u zo aanbeden gewrocht ?

  3. Ach ja, je kunt je stad maar eenmalig verkloten en daar zijn de laatste paar gemeentebesturen druk mee doende. Een meer dan trieste dag voor dit deel van de stad. En nog belangrijker, en al is ook dit deel van de stad verkloot door studenten, er is een alternatief, een meer dan goed alternatief, waarbij dit deel van de stad kan blijven zoals het op dit moment is.

  4. Dit mag absoluut niet doorgaan, heb je straks dagelijks zo’n 300 bussen over de E Thom. Thuessinklaan. De huizen trillen nu als de bus van Arriva erlangs gaat om de supporters van de Oosterparkwijk op te halen. Er zal minder parkeer ruimte zijn terwijl er nu al te weinig ruimte is en helemaal als er wat bij de kerk te doen is aan de E Thom. Thuessinklaan.Ook zal het verhuizen dan een probleem opleveren want je hebt nog maar 1 baans richting dus als er iemand verhuist ga je opstoppingen krijgen. Tevens zullen de parkeerplaatsen verdwijnen bij de Lidl en Action met als gevolgen dat winkelende mensen hun heil ergens anders gaan zoeken. Dan zullen de winkels moeten sluiten want er zal geen genoeg omzet meer zijn.

  5. Het idee om aan de ene kant de auto’s uit het straatbeeld te willen halen (parkeerbeleid), maar aan de andere kant een nieuwe toevoersweg de stad in aan te leggen is best vreemd. En dan ook nog eens een busbaan maken door een woonwijk, in plaats van nu, erlangs. Wie heeft dat onzalige idee bedacht? En waarom kan het niet allemaal samen over de Oosterhamrikbaan?

    Overigens, aan de schrijver, let even op de straatnamen. De Oosterhamrikbaan en parallel gelegen Oosterhamrikkade, zijn wat anders dan de Oosterhamriklaan. Die laatste loopt van het puntje van de Oosterhamrikkade naar de aansluiting van de Bedumerweg op de Ring

  6. Gaat gewoon door. Die lui in het gemeentehuis en ambtenaren hebben lak aan de burgers. Mooie beloftes doen voor de verkiezingen en daarna krijg je een mes in de rug. vergeet niet dat het grootste deel ambtenaren pvda aanhanger is.

  7. Dit hele plan moet in de grotere context van de bereikbaarheid van de stad niet in de context van het voortuintje van Tante Truus. Dat is inpassing. In dit geval sloopt men het hele huis van Tante Truus en bouwt er nieuw voor in de plaats. Dat zal sowieso ook sociale woningbouw moeten zijn.

    Voor wie vragen heeft graag eerst even dit lezen en de rest van de site bekijken voor hoog van de toren te blazen en alles belachelijk te vinden:
    https://www.aanpakoosterhamrikzone.nl/faq

      1. Marc,
        Gelezen uw reactie van 1 juni 23.25 :
        Kop in het zand steken noem ik dat.
        Gelukkig doen de mensen in de Vinkenstraat e.o. dat niet.

    1. Mensen moeten hun huis en geliefde buurtje maar uitgetrapt worden van gemeentelijke communicatiemedewerker Marc.

      Je haalt GroenLinks wel uit Stalin, maar niet de Stalinist uit GroenLinksers.

      1. Veel verder dan dom schelden kom je niet hè VSH. Geen wonder dat je fan bent van Trump. Van mij mogen ze er allemaal blijven wonen. Dat is iets wat Nijestee met de bewoners moet oplossen. Ik denk dat de gemeente beter voor de variant bundeling kan kiezen. Dan kan de Vinkenstraat gewoon een woonstraat blijven. Zo’n busbaan die het onmogelijk maakt je straat over te steken om even bij je overburen aan te kloppen vind ik maar een lelijke oplossing.

      2. Er worden zelfs sociale huurwoningen gesloopt in deze plannen MarcS. Hoezo oplossen met de Nijestee? De woningzoekenden in zijn algemeenheid worden ook hiermee gestraft. En er is al een enorme krapte. Dit is niet alleen een Nijestee aangelegenheid!

      3. Er komen ook weer nieuwe voor in de plaats. Of die ook sociaal zijn, moet je aan Nijestee vragen, maar ik neem aan van wel. Het lijkt me niet acceptabel dat er minder sociale huurwoningen komen. Wellicht worden het er zelfs meer. Sowieso hebben bewoners recht op wijkvernieuwingsurgentie en mogen dus vrij kiezen uit het aanbod op woningnet, met een vergoeding van dik 6000 euro. Maar met of zonder busbaan, worden die woningen waarschijnlijk toch wel gesloopt.

      4. Dan benadeel je iedereen, die al heel lang op de wachtlijst staan. Door continue de wijkvernieuwingsurgenten voor te laten gaan. Bovendien heeft Roeland van de Schaaf met veel Tam Tam aangekondigd, dat er meer sociale huurwoningen gebouwd gaan worden wegens de krapte. Dat betekent niet, dat je onderhand gaat slopen en die aankondiging een loze belofte blijkt te zijn.

    2. Dag Marc,
      Bedoel je deze zin op de website waarna je ons verwees?
      “Er zijn reële zorgen, bijvoorbeeld op gebied van geluidoverlast, veiligheid, verlies van parkeerplaatsen en woonplezier. In de volgende fase van het project gaan we hierover met de omgeving verder in gesprek.”
      Burgemeester en wethouders willen eerst een volgend besluit afdwingen en daarna wil men in gesprek dat het toch wel erg vervelend is dat die ontsluitingsweg er nu gaat komen. Er is echter geen weg terug want de gemeenteraad heeft al besloten. Het is overigens bijzonder dat B&W de gemeenteraad heeft weten te verleiden om een principebesluit (2016) te nemen op verouderde en incomplete gegevens die maar liefst 30% hoger waren dan de huidige cijfers. Kort na dit besluit wist de gemeente dat het slecht om een microverbetering ging tov de referentiegegevens. De cijfers zijn ruim een jaar lang achtergehouden voor de wijkbewoners om participatie in de keuze van de varianten af te dwingen. Is dit een complottheorie. Nee hoor…. vergelijk de gegevens van voor het principebesluit met die van november 2017 en trek zelf een conclusie.

  8. Het idiote is dat een nieuwe onsluitingsweg met maximale economische groeicijfers (dat hanteert de gemeente in haar onderzoeken) een microverbetering teweeg wordt gebracht. Met een realistische berekening is er geen voordeel meer en is de stad minimaal 90 miljoen euro’s armer en een extra ontsluitingsweg rijker waarmee de medewerkers van het umcg nooit meer te laat op hun werk zullen komen. Dit is het eerste argument dat wordt aangedragen in de notitie “Principebesluit autoverbinding Oosterhamrikkade” (2016). Waarschijnlijk levert een nieuwe onsluitingsweg een tijdswinst voor deze medewerkers van een 10-tal seconden als de drie stoplichten, die nodig zijn om de verkeersveiligheid te borgen op de nieuwe ontsluitingsweg, achter elkaar op groen staan. Laten we het er maar niet over hebben dat het principebesluit dat is genomen gebaseerd was op 30% meer verkeer. Kort na het principebesluit zijn de cijfers naar beneden bijgesteld en vervolgens ruim een jaar verborgen gehouden. De verwachte verbetering als Unique Sellng Point voor het besluit is nu verdampt tot een uiterst minimale verbetering bij een maximale economische groei. Evenals de prachtige plaatjes waarmee de burgemeester en wethouder de gemeenteraad hebben verleid.

  9. ik rij ..waar men mij langs stuurt.
    Niet over de Grote Markt ?
    Prima..
    Niet door de Brugstraat ?
    Prima..
    Laat de mensen maar lopen ..( we worden toch allemaal te dik)?
    De routes zijn in de afgelopen jaren tientallen keren veranderd.
    De nummers dito.
    Lekker handig ..moet je nadenken en puzzelen hoe je op de plek van bestemming komt.
    Tegenwoordig heeft iedereen een APP toch ?
    Je moet ze de kost geven, de mensen die in de Hoornse Meer (wijk) belanden in plaats de Korreweg, omdat ze weten dat het lijn 6 is .
    (was)
    Nu lijn 10 (Korreweg) in plaats van lijn 1 .. oeps 2.. oeps 10..dus..dit even als voorbeeld.

    En dan ligt er een fantastische busbaan, die je echt in No time op de Grote Markt brengt ( NOG WEL) of naar het station.
    Het heeft iets gekost toen ( 1982/1986) 39 miljoen meen ik me te herinneren .
    Net zo duur als onze scheepswerf ( ik bedoel) Museum voor het Station.
    Het was even schrikken… al dat roest rode stalen plaatwerk ..maar alles went toch ?
    Dus ..de mensen in Oosterpark wennen er ook wel aan, denk ik.
    ik vermoed dat de verbinding er niet sneller op zal worden voor het openbaar vervoer .
    Het (voor mijn gevoel) traineren van de busverbindingen is al tientallen jaren gaande.
    Men had zelfs het onzalig idee om een Tram te laten rijden ..
    Misschien wel jammer dat dit niet is doorgegaan ( voor de mensen in de Vinkenstraat en omgeving).
    De Tramlijn zou de komende 10 tallen jaren gewoon blijven liggen, en niet worden verplaats naar de WOONWIJK.
    Het zou ook over de Grote Markt gaan rijden.
    De laatste jaren weren ze steeds meer de bussen via het Centrum gaan.
    Er rijd nu een blauw gedrochtje rond, waar je alsnog 1 euro voor neer moet tellen .
    En de bussen slepen ze van links naar rechts.
    Dat is het nadeel van deze Grote Bussen (dat er 1 stuur in zit ).
    Ik ken enkele mensen met een gaatje in hun hoofd.
    Dat zie je niet aan de buitenkant, maar die hebben een gat waar de meeste mensen hun hersenen hebben zitten.
    Ik heb het idee dat de Gemeente Groningen wel erg veel leden heeft met dit gebrek.
    Maar ik kan me ook vergissen en zijn het uiteindelijk allemaal geniën ( voor zichzelf).
    Ten koste van de rest .
    De doorsnee “bestuurders”..die er alleen voor zichzelf schijnen te zitten.
    Ik kan het ook mis hebben, maar ben bang van niet.
    Ja ..ja ..en ik weet ook dat de beste stuurlui aan wal staan ..
    Dus ..!!
    Ze doen maar ..
    Schone ..schijn …
    Ik ga weer aan het werk ..
    Ik wel ..
    Late dienst tot een uur of 1.
    Voor de bewoners van Groningen .
    Een prettig weekend allen
    Vriendelijk groet René

  10. Je kunt beter 300 bussen hebben dan 12000 auto’s. Maar natuurlijk zou het beter zijn, de bussen door trams te vervangen.

  11. Onzalig plan. De Zaagmuldersweg zal er ook niet rustiger op worden. Al dat verkeer dat graag snel in Beijum wil zijn neemt dit trace en zal ook gedeeltelijk over deze weg rijden. Zal mij trouwens niks verbazen als er iedere dag een enorme file op de Oosterhamrikbaan zal staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *