Jumbo wil aanlegsteiger voor boten naast graansilo in Oosterpoort

nieuws
Foto: Erick Bakker

De eigenaar van supermarkt Jumbo aan de Beren wil een aanlegsteiger voor boten bij de oude graansilo naast de Griffebrug in de Oosterpoort. Het hoofdkantoor van 14 Jumbo winkels in Noord Nederland, waaronder die aan de Beren, gaat kantoor houden in de voormalige graansilo. De benedenverdieping is bestemd voor horeca.

De Maripaan Groep, dat zijn de 14 Jumbowinkels van franchisenemers Anrico Maat en Paul Papo, verhuist binnenkort naar de Oosterpoort. Op de eerste en tweede verdieping van het markante pand komen kantoren en de wens van Paul Papo is dat op de begane grond weer een horecabedrijf komt met een groot terras rondom het pand.

“Juist omdat de oude graansilo direct aan de Oosterhaven ligt zien wij kansen. Zie je het voor je? Je vaart met je boot door de Oosterhaven, legt dan je boot aan bij onze steiger en pakt een terrasje. De plek is geweldig”, aldus Paul Papo.

De oude graansilo staat tussen de Bonte Brug en de Griffebrug aan het begin van het Oude Winschoterdiep.

 

Deel dit artikel:

  1. Let erop het oude Winschoterdiep wordt door de aanleg Zuidring geen vaarroute meer ! Tevens ook niet meer voor mastschepen > Hoornsediep/Noord Willemskanaal ook daar vaste betonviaducten met beperkte doorgang !

  2. Wat er al niet aan oud Hanzeatisch water is gedempt, helemaal volgooien met (woon-)schepen?

    Mag er nog iets van zichtbaar water overblijven? Want als er iets stedelijks is, is dat het wel.

  3. NEE, dat is het enig passenende woord voor dit plan.
    Openbare PLEK dreigt te worden ingepikt door VVD vriendjes tot JUMBO-steiger

    Ik ken – toevallig en heel speciaal – de oude Graansilo nog van vroeger.
    Niks lekkerder dan vrij over het water kunnen kijken.
    Heb absoluut geen behoefte aan nog meer terrasboten.
    Kijk naar Amsterdam, daar loopt het ze allemaal over de oren.

    Overigens kan iedereen – burgers – daar nu gewoon liggen met een bootje?
    Of is dat al een eigen locatie?
    Kunnen belanghebbenden bezwaar maken?

    Als het inderdaad een Jumboruil is voor de VVD & Supermarkt- picknickkleedjes – die alleen maar meer consumptie aanwakkeren – lijkt het al me helemaal geen goed idee.

    Overigens, waarom moeten hondenbezitters wel zakjes meenemen om de poep van hun honden op te ruimen en als zij dat nalaten, waarom krijgen zij dan een poepvette boete…?

    En waarom worden volwassen geachte studenten en overige horecatypes door de VVD vuilnis-wethouder Joost van Keulen in de pizzawatjes gelegd en ontzien…?

    Mevrouw Kiki

  4. @Pieter C.J.Muijzert
    Aan de situatie bij het Oude Winschoterdiep veranderd nagenoeg niets. Als je daar nu gaat kijken vind je twee vaste bruggen me een doorvaarthoogte van nog geen meter en een dikke vette ringweg ongeveer 6m boven je hoofd. In de nieuwe situatie blijven die bruggen liggen en wordt het water iets ondieper doordat de ringweg naar beneden wordt gebracht. Dit heeft echter geen invloed op de typen boten die daar langs kunnen varen, want dat blijven alleen heel lage bootjes (kano’s, roeiboten, sup’s).

    Verder lijkt mij dit een prima plan er is veel ruimte om de SILO heen welke nu niet gebruikt wordt terwijl het zo’n mooie plek is. Dit biedt een extra manier om van het water te genieten. De functie van de waterweg wordt hiermee weer ingevuld alleen dan met een modern kader. Een aanlegsteiger hoeft niet veel ruimte in te nemen maar maakt te plek voor boten heel functioneel.

  5. Is de overburen aan de kanaalzijde ook gevraagd of deze hier op zitten te wachten? Nu kunnen deze nog op lange zomeravonden op het balkon genieten van de rust, welke tezamen met hun privacy met een terras aan de waterkant zal gaan verdwijnen.

  6. Wat lees ik Hoornsediep/Noord Willemskanaal niet bevaarbaar door vaste brug door aanleg zuid ring? Dat is toch niet waar kan dus geen enkel jachtje meer naar het Paterswoldse meer? Nooit iets over gelezen hebben de ondernemers meerschap zitten slapen?

    1. Nee hoor er gaat straks een beperkte doorvaarthoogte gelden voor de scheepvaart, hoog genoeg om een nog redelijk binnenvaartschip of motorjacht onderdoorgang te verlenen, te laag om een zeiljachten met staande masten onderdoorgang te verlenen, iets wat je in de rest van de stad triest genoeg, nu nog altijd dagelijks ziet gebeuren, met grote onnodige verkeersopstoppingen tot gevolg.

  7. Hoornsediep/Noord Willemskanaal niet bevaarbaar? Dat is niet correct:

    Momenteel is de beperkende factor qua hoogte de Van Ketwich Verschuurbrug, deze kan in geopende toestand maximaal schepen met een hoogte van 5.40m doorlaten. Ook de fietsbrug in Assen kent eenzelfde beperking.

    De nieuwe Julianabrug welke onderdeel is van Aanpakringzuid wordt minimaal 5.40 hoog en zal dus niet de beperkende factor zijn op het kanaal.

    Er is slechts 1 toegang tot het paterswoldsemeer, welke zeer krap is dus sowieso alleen kleine bootjes toe laat. Het Noord Willemskanaal maakt momenteel al geen deel uit van de staande mast route.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *