Tien elektrische bussen voor Groningen

Qbuzz presenteert vandaag tien nieuwe elektrische bussen. De bussen rijden volledig op groene stroom. Vanaf 10 december worden de bussen ingezet op lijn 1 en 2 tussen Zuidhorn en Groningen.

Uniek aan de bussen is dat ze tussentijds kunnen opladen. Hierdoor hoeven ze niet terug naar de stallingen om energie te tanken. Wethouder Paul de Rook laat weten dat de gemeente ongeveer 4,1 miljoen euro geïnvesteerd heeft in de milieuvriendelijke bussen.

In 2020 moeten alle bussen in de stad elektrisch zijn. Het moet bijdragen aan de doelstelling van Groningen om in 2035 energieneutraal te zijn.

Deel dit artikel:

    1. Wat is je punt eigenlijk?
      Energievretende terrasverwarming afwijzen is duurzaam, en bussen op groene stroom inzetten ook. Prima actie dus, die bussen.
      Gaat het wel goed met je, Doe?

      1. Ik kan beter aan jou vragen als alles goed gaat,waar staat dat ik niet voor deze bussen ben.Ga maar eens een keer bij een congres van de PVD of Groen Links kijken en zie voor jezelf al die roet uitstotende ‘zogenaamde klassiekers’ en ga daar vragen als alles goed met ze gaat.

      2. Stel… stél dat het waar is wat je zegt (maar het is niet zo).
        Maar stel… dat laat onverlet dat terrasverwarming zéér milieuvervuilend en totaal NIET duurzaam is.
        Daar helpen geen op de persoon gerichte schijnargumenten tegen.

    2. Ik zou wel eens willen weten wat de stookkosten zijn van die terrasverwarmers. Die staan dus het grootste deel van de dag en de nacht continu te stoken. Zelfs als er amper iemand op het terras zit. Als je een duurzame doelstelling hebt als stad passen die terrasverwarmers daar zo niet bij!
      Ik ben blij dat er ook nog positief nieuws is, zoals over deze elektrische bussen. Dat rijdt niet alleen fijn als je er in zit, maar scheelt ook heel veel vieze uitlaatgassen!

  1. Geweldig mooi initiatief! Vraag mij enkel af hoelang zo`n bus bij een halte moet staan om bij te laden. By the way, zou de Rook behoudens zijn desinteresse blijkens het gebruik van een smartphone, soms ADHD`er zijn

  2. Prima!

    Ik hoop dat deze technologie robuuster is en minder storingsgevoelig dan andere elektrische-bustechnologieën als de Phileas en de verschillende bandentrams (SLT, Translohr). Maar aangezien dit een soort trolleybus is, zij het zonder bovenleiding, denk ik dat dat wel goed komt.

    Hopelijk vervangen deze bussen uiteindelijk alle bussen. Het is nog steeds geen tram, maar wellicht is dit het beste alternatief dat Groningen kan inzetten.

  3. Al die mensen die denken dat ze milieubewust zijn, de elektriciteit voor die elektrische bus komt gewoon uit een kolencentrale! Ik ga meestal met de fiets, geen auto, geen woon werk verkeer, mag ik nu een keer op een verwarmd terras zitten?

    Overigens mogen bussen en auto’s van mij elektrisch. Zeker in grote steden kan dat lokale vervuiling beperken. Denk aan Bangkok, Mexico Stad, New York. Maar voor Groningen…. niet echt nodig om de vervuiling te verplaatsen naar een kolencentrale.

    1. Veel mensen kopen hun geweten af door bijvoorbeeld een zonnepaneel op zo`n zonnepark aan te schaffen, want het bekt zo lekker dat je te pas en te onpas vol wilt kunnen blijven houden dat je Groen stroom verbruikt, welke idd gewoon van een kolencentrale afkomstig is. Alles over hebben voor het milieu doet het goed in bepaalde kringen.

  4. Waarom niet gewoon de oude vertrouwde klassieke TROLLEYBUS? Die doen het altijd. Kijk maar in Arnhem. Een paar draden door Groningen is allen maar een stedelijk gezicht. Een TRAM zou nog beter zijn.

  5. Het is jammer dat vele mensen een mening hebben. De ontwikkelingen ten aanzien van E-auto’s , E-bussen en fietsen staan in de kinderschoenen. We moeten deze ontwikkelingen de ruimte geven. Het is wel nodig dat ons leef gedrag moet veranderen. We dienen toch de aarde goed achter te laten?

    1. Geboortebeperking zal de enige manier zijn waardoor wij als huidige bewoners de aarde goed achter kunnen gaan laten , zodat de wereld ook na deze generatie nog enigszins leefbaar blijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *