Tekort Parkeerbedrijf valt mee

nieuws

Het tekort van het gemeentelijk Parkeerbedrijf over 2014 valt lager uit dan eerst gedacht, namelijk 120.000 euro.

Deze relatieve meevaller is te danken aan de invoering van de ‘Card only parkeerautomaten’. Het Parkeerbedrijf verwacht voor dit jaar weer een negatief resultaat. Het streven om commerciëler en meer kostendekkend te werken, staat vaak op gespannen voet met maatschappelijke doelen.

Zo draagt het parkeerbedrijf geld aan voor de grote fietsenstallingen en voor het beheer van de P+R-terreinen. Fiets en P+R zijn echter ook concurrenten van de parkeergarages. Bovendien staat de bezetting onder druk, onder meer door de economische ontwikkeling en trends als online-winkelen. Het Parkeerbedrijf verwacht dan ook dit jaar opnieuw verlies te lijden.

Deel dit artikel:

  1. Zou het zp langzamerhand geen tijd worden en eerlijker om fietsers mee te laten betalen aan hun voorzieningen? Immers als automobilist betaal je wegenbelasting, accijns en btw waar de eigenaar van een fiets niets betaald, maar wel van deze gelden profijt kent.

    1. Ben benieuwd hoe je dat precies in gedachten hebt? Fietsen moeten dan hiermee een kenteken krijgen, zal de RDW leuk vinden. Hoe regel je dat men kinderen? Is er een maximum aantal fietsen? Betaalt iedereen hetzelfde per fiets of gaat het naar gewicht, of gaat het om het soort fiets? Of beide?

    2. Middenweg,
      Of ik het met u eens ben ????
      Als uw plan doorgaat vindt ik dat ook wandel -en kinderwagens, autopetten en rollators enz. belast moeten worden.
      En niet te vergeten : de voetgangers !

      1. Schoenen belasten lijkt me ook wel wat. Is toch ook een soort vervoermiddel.
        Fietsers op de een of ander manier mee laten betalen aan hun voorzieningen: wegen, fietspaden, stallingen etc. vind ik niet zo’n gek idee. Als het na aftrek van alle administratieve kosten tenminste de moeite loont.

  2. Het zou in deze stad, het walhalla van studerend Nederland toch geen probleem moeten zijn om een student te vinden welke snel een simpel sluitend systeem weet te ontwikkelen.

  3. Door het stimuleren van het gebruik van de fiets gaan er minder mensen met de auto reizen. Hierdoor zullen er minder auto’s op de wegen zijn waardoor er minder uitstoot is van koolstofdioxide.
    Meer fietsen en minder autorijden is goed voor het milieu, er zijn minder schadelijke gassen, minder geluidsoverlast, minder asfalt, minder ernstige verkeersongelukken, het is gezond etc. etc.
    Het zou wel heel erg dom zijn om zo’n activiteit te gaan belasten. Het zou verstandiger zijn om meer te investeren in goede stallingen, veilige routes ed. De regeling waarbij de belastingdienst de aanschaf van een nieuwe fiets via de werkgever faciliteerde was ook heel positief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *