Het zou de NS verboden moeten worden om mee te dingen naar vervoersconcessies op regionale spoorlijnen. Dat zeggen Arriva, Connexxion en Veolia donderdag in De Telegraaf. Volgens de regionale vervoerders heeft de NS voordeel omdat het al een landelijk netwerk heeft.
Stoptreinen van de NS kunnen daardoor perfect aansluiten op intercity´s, zeker omdat ook de stations in handen van de NS zijn, zeggen de vervoerders. Ook kan de NS verliesgevende lijnen exploiteren met winst van intercity´s. De regionale vervoerders kunnen dat niet.
De Tweede Kamer debatteert donderdag over de toekomst van het Nederlandse spoor. Overigens is het zo dat de NS alleen mag meedingen naar regionale lijnen als die een overlap hebben met het hoofdrailnet. Arriva, Connexxion en Veolia willen dat de NS helemaal geweerd wordt van regionale lijnen.
Cora Ziengs, beter bekend als DJ Coco Coquelicot in Stad, draait komende zaterdag niet op…
De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden komende de petitie met 18.000 aan in…
Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…
Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…
Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…
Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…
Bekijk reacties
Ik zou het liever andersom gaan zien, n.l. alle private ondernemingen een eenmalige dankjewelvooruwdienstenvergoeding meegeven en het gehele openbaar vervoer opnieuw in overheids handen.
Want hier in het Noorden ging het supergoed met de treinen toen ze nog in overheidshanden waren? Nee, alle lijnen waar nu Arriva rijdt waren bijna opgeheven.
Sinds Arriva hier rijdt, is de frequentie volgens mij nog nooit zo hoog geweest, en de klanttevredenheid ook niet. Er zal altijd ruimte voor verbetering zijn, maar het is in ieder geval stukken beter dan het was.
.."Stoptreinen van de NS kunnen daardoor perfect aansluiten op intercity´s,..."
Gaat het nou om het in standhouden van de regionale aanbieders of gaat het om de treinreiziger?
De NS is een stuk kleiner dan de meeste regionale vervoerders, want die zijn stuk voor stuk in handen van grote Franse en Duitse bedrijven waarbij de NS een kleine jongen is.
Ach... een kleine jongen vergeleken ..met ??
Met meer dan 32.000 personeelsleden direct dan wel indirect vind Ik nogal wat ..
Maar ja ..sommigen kijken er anders tegen aan ( dat mag).
Voorlopig is het 100% NL... Aandeelhouder(s) Staat der Nederlanden (100%) daar hou ik van..
Deutsche Bahn (Arriva) en Veolia zijn beide ongeveer 10 keer zo groot (300.000+ werknemers).
dat bedoel ik...
Duits..
Ik ben Nederlander..
Je moet Europees denken, dat doen die grote jongens ook. Als de Nederlandse regering dat niet doet, heeft de NS op termijn geen schijn van kans.
Waarom zou de NS geen kans hebben? Naar mijn bescheiden mening is de (Nederlandse) overheid nog altijd eigenaar van het spoor en kan zij zelf bepalen wie er en tegen welke voorwaarden derden gebruik mogen gaan maken van datzelfde spoor.
De Betuwelijn werd destijds aangelegd om zo een goede ontsluiting met het achterland te verkrijgen. In Duitsland is er bekant geen meter extra spoor aangelegd om de flessenhals bij de grens op te gaan lossen, waardoor deze miljardeninvestering feitelijk voor niets is geweest.
Hoezo Europees denken?
De NS heeft niet de slagkracht voor grote buitenlandse investeringen. Daarom is het raar om de NS beperkingen op te leggen op haar thuismarkt. Dat geeft de Veolia's en de DB's een onevenredig voordeel. De Betuwelijn loopt steeds beter en zal op lange termijn zeker een succes zijn.
Ik moet niks...
en toch doe je het....
wat bedoel je met ....."HET"..??
als je.het mij vraagt kun je Inderdaad.. "HET"..niet vaak genoeg doen..
ik moet bekennen dat Ik ..."HET"...doe....
Hoor Arriva en vrienden nergens over het belang van de reiziger.
Dat interesseerde me meer dan ervoor te zorgen dat een buitenlandse international meer winst kan maken.