Spoorweg naar Delfzijl krijgt fly-over in de stad

nieuws
Spoorlijnen bij overgang Peizerweg

De spoorlijn naar Delfzijl en Roodeschool wordt in de toekomst via een fly-over over de spoorlijn naar Leeuwarden geleid. Dat zegt een woordvoerder van de regio Assen – Groningen.

De maatregel is nodig omdat er meer treinen gaan rijden op beide trajecten. De trein van Veendam gaat doorrijden naar Delfzijl en die van Nieuweschans naar Roodeschool. Een overstap op het hoofdstation in de stad is dan niet meer nodig.

De aanleg van de fly-over valt samen met de aanpak van het hoofdstation. Wanneer dat gaat gebeuren is nog niet precies bekend. De fly-over wordt betaald uit een extra bedrag van 95 miljoen euro dat voor de bereikbaarheid van de stad beschikbaar is.

Deel dit artikel:

  1. Dit is weer strategisch ‘zieken’ van gemeente Groningen. Zo kun je mooi alle infrastructuurprojecten op OV gebied in de provincie jarenlang gijzelen. En blijf je als ‘stad’ mooi alleen over. Mooi weer spelen over andermans RuG noem ik zoiets.

    1. Vreemde reactie. Volgens mij is de provincie ook nog altijd betrokken geweest bij het maken van deze plannen, en blijkbaar vinden zij dit belangrijk genoeg om (een deel van) het geld hiervoor beschikbaar te stellen.

      Verder liggen de problemen grotendeels in de stad, en niet tussen bijvoorbeeld Appingedam en de A7. Het budget is beperkt, dus besteed het dan ook waar de investeringen het meest lonen. In en om de stad dus. Dáár liggen de problemen.

      1. Beste Laurens, zou het mischien kunnen dat die ‘problemen’ worden veroorzaakt, juist omdat alles naar die stad toe wordt getrokken? En die ‘problemen’ zijn er ook alleen maar tussen 07.45 en 08.15 (net iets later op ringweg Zuid, de rest van de dag kun je het bij wijze van spreken redelijk goed gebruiken als joggingbaan. :) )

        Persoonlijk begrijp ik het niet helemaal om vanuit Veendam met een trein naar Groningen te moeten gaan en daarvandaan naar Delfzijl. Daar heb ik, vooral met de OV chipkaart waar ik per km betaal en een flinke extra reistijd heb niet veel aan. (En volgens mij is vanuit Delfzijl eo de wens van de bevolking groter om over Veendam te kunnen (Graag door naar naar Stadskanaal / Emmen / Zwolle) dan via de stad.)

        Persoonlijk heb ik steeds meer het idee dat meneer hier een klein beetje de spindoctor probeert uit te hangen en iedereen die een andere mening erop na houdt probeert te smoren door vreemde tegenreacties te plaatsen. Eigenlijk alleen maar bij infrastructuurprojecten. Mag uiteraard maar is wel jammer.

        Welke voordelen heeft het knutselen op de M2 eigenlijk, behalve dat Groningen zich als een soort Calimero anders niet met Rotterdam kan vergelijken? ‘We’ als stad moesten eerst een magneetzweefbaan van 6 miljard! Daarna een ringweg van 1 miljard! En nu dit?

        Overigens wordt een deel van de ‘problemen’ die hier wordt gecreëerd veroorzaakt door die draak van een ringweg Zuid. (*) Maar daar geloofde u ook al zo heilig in, omdat u daar las ik laatst ergens zelf aan woonde.

        Nou nou…

        (*) (Afsluiten van afritten, die nu als toegangswegen voor de bussen worden gebruikt
        )

  2. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat alles naar de stad trekt. Dit moet je naar mijn mening ook houden, omdat dát juist de kracht van onze provincie is. Een (hoog) stedelijk gebied met daaromheen verschillende cultuurlandschappen en eeuwenoude dorpen. Als we alles zouden verspreiden, zou nu elk willekeurig dorp z’n nieuwbouwplannen hebben, om maar zo groot mogelijk te worden zodat dat ene bedrijventerrein er dan kan komen. Met als gevolg dat het niet alleen druk rondom de stad wordt, maar ook op plaatsen die nu nog erg rustig zijn. Ik moet er niet aan denken dat dit gaat veranderen, en gelukkig gebeurd dit ook niet.

    Voor wat betreft de zuidelijke ringweg heb je deels gelijk (het is inderdaad geen constante drukke stroom van auto’s), echter neemt het niet weg dat het nog altijd het drukste stuk tussen Amsterdam en Bremen is met bijna 100.000 voertuigen per dag. Het is dan toch vreemd dat juist dit gedeelte van de A7 nog met verkeerslichten geregeld wordt, en dat de weg op veel plekken maar over twee rijstroken per zijde beschikt? Een bijkomend voordeel van de ombouw van de weg zou overigens ook nog zijn dat de luchtkwaliteit rondom de zuidelijke ringweg flink verbeterd wordt; een rijdende auto stoot namelijk minder gevaarlijke stoffen uit dan wanneer deze in de file staat.

    Uiteraard zitten er weinig mensen te wachten op een verbinding Veendam – Delfzijl en Roodeschool – Nieuweschans. De gedachte is echter dat reizigers vanuit deze plaatsen rechtstreeks naar station Noord en Europapark kunnen reizen. Dit ontlast het hoofdstation weer, want bij station Noord en Europapark zullen weer nieuwe overstapvoorzieningen komen om verder te reizen naar bijvoorbeeld het UMCG, de binnenstad en het Zernike.

    De ringweg kost overigens geen 1 miljard. 652 miljoen om precies te zijn. Nog altijd veel geld, maar raad eens? Het komt allemaal uit Den Haag! ;-)

    Je persoonlijke sneer ga ik verder niet op in, ik probeer hier een discussie te voeren over inderdaad infrastructurele projecten. Simpelweg omdat dit één van interesses is, maar ook omdat ik veel op de weg zit en daardoor aardig weet waar de knelpunten zitten.

  3. Ik snap het nut van deze flyover niet helemaal. Hoeveel extra geluidshinder gaat de Zeeheldenbuurt hierdoor krijgen? Dit is toch al een kwetsbare wijk met veel koopwoningen in slechte staat. Geef dit Arriva dan zoveel extra ruimte voor meer treinen en minder vetragingen ?

  4. De treinen uit de richting Hoogezand worden gekoppeld aan de treinen richting Sauwerd maar dat betekent niet dat er daardoor meer treinen gaan rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *