Foto: Sebastiaan Scheffer
Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) wil onderzoeken of de stopdiensten op de spoorlijn Groningen – Zwolle ook door een regionale vervoerder uitgevoerd kunnen worden. Dat liet Mansveld donderdag weten tijdens een overleg in de Tweede Kamer.
Mansveld doet de uitspraak naar aanleiding van een advies van een commissie die eerder dit jaar voorstelde om gefaseerd kleinere lijnen over te dragen aan regionale vervoerders als Arriva, Connexxion of Veolia. De NS zou op het traject verantwoordelijk blijven voor de intercity’s. Voor haar plan heeft de staatssecretaris echter wel de steun van de Tweede Kamer nodig, en ook moet de provincie Groningen bereid zijn om het traject over te nemen.
Kamerlid Betty de Boer (VVD) heeft laten weten voorstander te zijn van verdere decentralisatie. De PvdA van Mansveld is minder enthousiast. Kamerlid Duco Hoogland van de partij vindt dat als teveel lijnen overgaan naar regionale vervoerders, dit voor een versnippering op het spoor gaat zorgen.
De afgelopen jaren hebben regionale vervoerders regelmatig lijnen van de NS overgenomen. Afgelopen weekend nam Arriva nog het baanvak Zwolle – Emmen over van de NS. Ook werd donderdag bekend dat de stoptreinen op het spoor tussen Roermond – Maastricht Randwyck en Heerlen – Sittard vanaf 2016 door een regionale vervoerder verzorgt zullen worden.
Alle huurders in het Groningse aardbevingsgebied die hun toegezegde vergoeding voor achterstallig onderhoud aan hun…
Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…
Volgens het gemeentebestuur heeft de Dierenambulance Groningen voorlopig geen ontheffing apart nodig voor de zero-emissiezone…
Thermo Fisher, de Amerikaanse biofarmaceut met een vestiging aan de Zuiderweg in Hoogkerk, heeft zijn…
Kringloopwinkel GoudGoed is bijna een week geopend. Volgens manager van WerkPro Bastiaan van Vliet lopen…
Op de kruising tussen de Osloweg en de Gotenburgweg vond vrijdagmiddag een aanrijding plaats tussen…
Bekijk reacties
provincie Groningen 10 km
|
provincie Drenthe 68 km
|
provincie Overijsel 26 km
|
is er iemand die mij uit kan leggen waarom de provincie Groningen bereid moet zijn om het traject over te nemen?
Het liefst een andere vervoerder dan Arriva. Ik wil een woud van in- een uitcheckpalen op het station.
Dan moeten ze niet aankomen met het materieel waarmee Arriva nu rijdt. Dat is qua reizigersaantallen ontoereikbaar