Foto: Sebastiaan Scheffer
De treinen van vervoersbedrijf Arriva gaan energiezuiniger rijden. Hierdoor zal het dieselverbruik verminderd worden.
In de bestuurderscabine van de machinisten zijn apparaatjes geïnstalleerd waar de bestuurder af kan lezen hoeveel diesel hij verbuikt per gereden kilometer. Per vestiging hebben de machinisten een target gekregen. De gegevens die de apparaatjes verzamelen zullen gerapporteerd worden, en zullen uiteindelijk geanalyseerd worden.
Het duurzaam rijden heeft als gevolg dat de machinist een rustigere rijstijl heeft. Ook zal de trein bij stations, met behulp van het elektro dynamisch remmen, rustiger afremmen. Daarnaast zal één van de twee motoren van de trein op stations sneller uitgeschakeld worden, waardoor er minder lawaai en vervuiling optreedt. Wel zegt het bedrijf dat het energiezuinig rijden niet ten koste mag gaan van de punctualiteit. Dat betekent dat een machinist pas energiezuinig mag gaan rijden als aan voorwaarden veiligheid en punctualiteit is voldaan.
Vanaf deze vrijdag kunnen fietsers gebruikmaken van nieuwe stukken van de Doorfietsroute tussen Leek en…
Cora Ziengs, beter bekend als DJ Coco Coquelicot in Stad, draait komende zaterdag niet op…
De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden komende de petitie met 18.000 aan in…
Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…
Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…
Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…
Bekijk reacties
Maak er een wedstrijdje van en geef de best presterende machinist een pluim !