Gemeente herkent zich niet in kritiek van Platform Reclamebelasting

nieuws

Het gemeentebestuur herkent zich niet in de bevindingen van het Platform Reclamebelasting, Het Platform stelt dat de invoering van deze belasting voor grote onrust onder ondernemers zorgt.

Een en ander zou blijken uit een onderzoek onder meer dan honderd bedrijven. Volgens het Platform hebben veel ondernemers te maken met fouten in de aanslagen. Er zijn klachten over verkeerde oppervlaktemetingen, belasting op nauwelijks zichtbare reclame en fouten in adresgegevens. De communicatie vanuit de gemeente zou gebrekkig zijn. Ook bezwaar maken blijkt lastig, aldus het platform van de Vereniging Bedrijven Noord-Oost (VBNO) en een advocatenkantoor.

Gemeente omschrijft gedegen proces

De inventarisatie van de reclame-uitingen is door een gespecialiseerd bureau uitgevoerd, stelt een woordvoerder namens het college. Het bureau doet dit werk ook voor andere gemeenten met reclamebelasting.

Het gemeentebestuur laat weten dat er vorig jaar rond de 5.000 voormeldingen zijn verzonden. 1.410 mensen hebben dit gecheckt. Van hen hebben 339 aangegeven dat er iets niet klopt. Sinds het verzenden van de 5.000 aanslagen in januari zijn er rond de 100 bezwaarschriften ingediend.

Ondernemers konden, voordat de aanslag verstuurd werd, hun gegevens controleren om zo eventuele onjuistheden te melden. Volgens de gemeentelijke woordvoerder zijn uitingen van degenen die hebben gereageerd vervolgens nogmaals gecontroleerd. Ook zijn er, waar nodig, aanpassingen doorgevoerd.

Mensen die problemen hadden met inloggen op het portaal of het anderszins lastig vonden zijn volgens het college telefonisch op weg geholpen. Het was ook mogelijk om reacties op een andere manier dan via het portaal te melden. Na een aantal weken is het portaal gesloten en zijn de aanslagen opgelegd. Deze controle voorafgaand aan de aanslag heeft volgens het college geen invloed op de gebruikelijke bezwaarprocedure. Dat is en blijft gewoon mogelijk.

Er is geen drempel opgeroepen bij het maken van bezwaar, besluit de woordvoerder: “Natuurlijk kan de invoering her en der leiden tot onvoorziene problemen, vragen en onduidelijkheden. Mochten er ondernemers zijn die hier tegenaan lopen dan kunnen ze contact opnemen met het Noordelijk Belastingkantoor.”

‘Opbrengst blijft op peil’

De uitvoeringskosten zijn vooraf in kaart gebracht en het college zegt geen indicatie te hebben dat de praktijk daar substantieel van zal afwijken. Dat geldt ook voor de prognose van de opbrengst. Ze herkent zich dus niet in wat het Platform daarover zegt.