Foto Andor Heij. Nieuwe intercity (ICNG) op hoofdstation Groningen 2
Geld van de wegenbouw moet geïnvesteerd worden in de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat vindt reizigersorganisatie Rover.
Donderdag blokkeerde de Tweede Kamer het plan om 3,4 miljard van de Lelylijn te investeren in de Nedersaksenlijn met de motie van NSC-kamerlid Olger van Dijk. Voor de Nedersaksenlijn was nog een tekort van 1,7 miljard euro, terwijl de Lelylijn nog 10 miljard nodig heeft naast de nu nog gereserveerde 3,4 miljard euro.
De geldtekorten van beide projecten kunnen net zo goed opgevuld worden met het geld dat naar de wegenbouw gaat, vindt reigersorganisatie Rover. “Men vraagt bij treinprojecten vaak over de ’terugverdientijd’, maar doen we dat ook bij autowegen? Nee, nooit.”
Rover vindt de Lelylijn en Nedersaksenlijn noodzakelijk voor het noorden. “We zijn natuurlijk een club die opkomt voor de reizigers, maar daarachter zitten ook doelen als klimaat, milieu en woonbeleid. Je kunt hier woongebieden ontwikkelen waarbij de Randstad gemakkelijk te bereiken is. En het geeft een economische impuls aan het noorden. Dus investeer in openbaar vervoer, dan verdien je dit maatschappelijk terug.”
Vijf studenten van de Hanzehogeschool zijn naar Fortaleza in Brazilië gereisd om daar voor hun…
De 46-jarige Curt E. is veroordeeld tot tbs met dwangverpleging voor de moord op zijn…
Het gemeentebestuur heeft een wensbeeld voor de Hortus Botanicus in Haren vastgesteld op basis van…
WIJ Groningen organiseert komende woensdag 10 december een lichtjeswandeling in de Schilderswijk. De deelnemers ontdekken…
Agenten hebben woensdagavond tijdens een verlichtingscontrole in Paddepoel een 15-jarige jongen aangehouden die een machete…
De voormalige Poelepoort in Groningen staat afgebeeld om de nieuwe Zilveren Dukaat van de Koninklijke…