Categorieën: Nieuws

Moet de Lelylijn een snelle internationale verbinding worden of moet de trein overal stoppen?

Hoe moet de Lelylijn er uit gaan zien? Moet het een snelle verbinding worden of moet de trein juist overal gaan stoppen? In het Ontwikkelperspectief Lelylijn zijn vier scenario’s gerealiseerd die deze week met gemeentes en provincies gedeeld zijn. De komende periode gaat er op verschillende overheidsterreinen over dit vraagstuk nagedacht worden.

Bij de vier scenario’s gaat het om de ‘Dertigminutengemeenschap’, ‘Vitaal Ecoland’, ‘Stedelijk netwerk’ en ‘Internationale topregio’. Tussen de vier scenario’s zit veel verschil. Zo komen er bij de ‘dertigminutengemeenschap’ stations in vrijwel alle tussenliggende plaatsen. Bij ‘internationale topregio’ zal de trein tussen de Randstad en Groningen alleen in Drachten gaan stoppen. Het idee van de organisatie van de Lelylijn is dat gemeenteraden en provinciebesturen de komende tijd aan de hand van de vier scenario’s na gaan denken over wat zij willen. Aan de hand van alle feedback kan er gewerkt gaan worden aan een definitief scenario.

Snelle trein of stoptrein?
De Lelylijn is een voorgestelde Nederlandse spoorlijn tussen Lelystad en Groningen. Bij de scenario’s wordt er vanuit gegaan dat de nieuwe spoorlijn langs de snelwegen A7 en A6 komt te liggen. Bij ‘dertigminutengemeenschap’ komen er zeven stations waarbij de Lelylijn een stoptrein wordt die vier keer per uur rijdt. Bij ‘Vitaal Ecoland’ staat het klimaat en de natuur centraal. Het bouwen van woningen gebeurt in hoger gelegen gebieden, op waterveilige plekken. Het openbaar vervoer wordt in dit scenario verbonden door middel van ov-knooppunten. Bij ‘Stedelijk netwerk’ is er sprake van grotere groei van wonen en werken in de grote plaatsen, waarbij de trein deze kernen verbindt. Bij ‘Internationale topregio’ richt de ontwikkeling zich op de grootste steden, waar een snelle treinverbinding bij hoort.

Hybride
Een mogelijke conclusie kan zijn dat gemeenteraden en provincies een combinatie van twee scenario’s willen. Bijvoorbeeld een snelle trein en een regionale trein. In dat geval zal er onderzocht moeten worden of zo’n hybride-scenario een mogelijkheid is. Komend najaar moet er een definitief scenario op tafel liggen. Vanaf dat moment kan er ook gesproken worden over de financiering en het tracé waar de trein langs gaat rijden.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

PostcodeStraatprijs valt aan Boerhaavelaan, 25.000 euro en auto voor winnaars

Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…

10 minuten geleden

Catherine Sorgdrager nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg

Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…

1 uur geleden

Weg tussen Stad en Winsum dicht door ongeluk

De N361 is vrijdagochtend afgesloten ter hoogte van Wetsinge vanwege een ongeluk. Daardoor ontstond flinke…

1 uur geleden

Herstel Dorkwerderbrug gaat weken duren, schade aan staalkabels in bedieningswerk

Het herstel van de Dorkwerderbrug gaat zeker nog enkele weken duren. Bij een inspectie heeft…

2 uur geleden

Auto rolt over de kop bij aanrijding op N370

Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…

12 uur geleden

Vrijdag bewolkt met een spatje regen

De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…

13 uur geleden