Het autoverkeer in Groningen groeit minder snel dan elders in het land. Maar volgens Groningen Bereikbaar is daarmee ook al het positieve gezegd. De avondspits blijft namelijk een probleem, waarbij gevraagd wordt om oplossingen.
Uit cijfers blijkt dat er in 2022 op een gemiddelde werkdag minder auto’s van en naar Groningen reden in vergelijking met het jaar ervoor. Groningen Bereikbaar heeft de bewegingen gemonitord door telpunten in te richten op de toegangswegen naar de stad. “Het gaat om een relatief klein verschil van 1,4 procent minder autoverkeer, maar toch is het opvallend te noemen”, meldt Groningen Bereikbaar. “Vooral omdat we al snel in 2022 afscheid namen van de coronamaatregelen en we in de rest van het land juist weer meer auto’s op de weg zagen verschijnen. Als we de cijfers van vorig jaar vergelijken met het jaar 2019, het jaar voor de coronacrisis, dan hebben we in Groningen zelfs te maken met een daling van 8,1 procent van het aantal autobewegingen.”
Ochtendspits
Dat er minder auto’s op de weg rijden lijkt vooral goed nieuws te zijn voor de ochtendspits: “In 2019 waren er vijftig procent meer vertragingen dan in 2022. Als we de cijfers vergelijken met het coronajaar 2021 dan had 2022 tien procent meer vertragingen. Toch zijn er nog altijd flink minder vertragingen dan in het jaar 2019.” Groningen Bereikbaar geeft aan dat de vertragingen gemeten zijn op de aanrijroutes naar de ring, de ringwegen zelf en de belangrijkste vijftig kilometer-per-uur wegen in de stad.
Avondspits
De avondspits blijft echter een zorgenkindje. “De vertragingen in de avondspits in 2021 en 2022 zijn vergelijkbaar. Het patroon blijft ook redelijk stabiel. De verklaring is dat de vertrektijden aan het einde van de werkdag minder verspreid zijn dan in de ochtendspits. Men wil waarschijnlijk toch op tijd thuis zijn voor het avondeten. Als we samen de avondspits willen verminderen dan mogen de piepers dus eerder of later op tafel komen.” Uit de cijfers blijkt verder dat steeds meer mensen de P+R-terreinen weten te vinden. Het gaat om een stijging van 34,1 procent. Ook het openbaar vervoer vanaf P+R-terreinen is met een opmars bezig is. Vorig jaar ging het om 38 procent meer check-ins dan in 2021.