Kabinet voorlopig niet van plan om geld uit te trekken voor Nedersaksenlijn en Meppel

nieuws
Foto Andor Heij. Station Emmen. Nedersaksenlijn

Het kabinet gaat voorlopig geen geld uittrekken voor de realisatie van de Nedersaksenlijn en het oplossen van de spoorproblemen bij Meppel. Dat heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur maandagavond laten weten.

In de Tweede Kamer werd maandag gesproken over de 7,5 miljard euro die het kabinet wil investeren in infrastructurele projecten. Vier procent van dit bedrag gaat naar het Noorden, waarbij er voor Groningen geld is gereserveerd voor de aanleg van station Suiker, de aanpak van de westelijke ringweg en het insnijden van het Emmaviaduct. De fracties in de Tweede Kamer waren het er van links tot rechts vrijwel eensgezind over eens dat er te weinig geld gaat naar het Noorden. Zo zou er volgens de fracties ook geïnvesteerd moeten worden in de Nedersaksenlijn en de flessenhals Meppel op de spoorlijn Zwolle-Groningen en Leeuwarden.

Koppeling met woningbouw is onvoldoende
Minister Mark Harbers (VVD) van Infrastructuur en staatssecretaris Heijnen verdedigen de keuze om 65% van de investeringen in de Randstad te doen, en 35% in de rest van het land. In de Randstad worden volgens het kabinet de komende jaren de meeste woningen bijgebouwd. Die huizen hebben wegen en ov-verbindingen nodig. Voor Meppel en de Nedersakenslijn wordt op dit moment geen geld uitgetrokken, omdat de koppeling met woningbouw onvoldoende is.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA): “Eerste fase Nedersaksenlijn beginnen”
Maar tegelijkertijd is men niet doof. Als het gaat om de Nedersakenlijn laat Heijnen weten: “Dat moeten we verder onderzoeken. We moeten kijken wat de mogelijkheden zijn. Zo moeten we op zoek naar budget, want er is nu geen dekking voor om dit plan te realiseren. Wel is er 63 miljoen euro vanuit de regio beschikbaar om de eerste fase te beginnen, waarbij we kijken naar het traject Veendam naar Stadskanaal. Maar zonder budget kan er geen mirt-onderzoek gestart worden.” Een meerderheid in de Tweede Kamer had de staatssecretaris laten weten dat er een half miljoen euro vrijgemaakt moet worden om onderzoek te doen naar de realisatie van de lijn.

Stieneke van der Graaf (ChristenUnie): “Belangrijk voor de verbinding”
Toch is Kamerlid Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie niet ontevreden: “Vanuit de Kamer is er brede steun om de Nedersakenlijn een stap dichterbij te brengen. Het is belangrijk voor de bereikbaarheid en wonen, werken en leren in de regio. Ook is het belangrijk voor de verbinding van Noord met Oost-Nederland en met Duitsland.”

Minister Mark Harbers (VVD): “Verder onderzoek naar situatie Meppel, wellicht extra perron”
Dan Meppel. Het baanvak Zwolle-Meppel is de enige route naar het Noorden. Op het traject zijn regelmatig storingen. De gemiddelde vertraging per week is zo’n negen uur. De fracties van JA21 en BBB willen dat het kabinet 75 miljoen euro uittrekt om de situatie te verbeteren. Het CDA wil dat er nog meer geld geïnvesteerd wordt. En de fractie van de SGP liet weten dat Staphorst een station moet krijgen. Minister Harbers: “Het is belangrijk dat spoorbeheerder ProRail nader onderzoek gaat doen naar de situatie. Als het gaat om oplossingen, dan kan er bijvoorbeeld gedacht worden aan een extra perron in Meppel, of een extra perronspoor. Ook kan er gekeken worden of de snelheid op het traject verhoogd kan worden en het opheffen van spoorwegovergangen die in de weg zitten. Het plan is door de regio begroot op 75 miljoen euro, maar wij verwachten dat door de inflatie dit bedrag flink is gestegen. Dat geld is in onze huidige plannen niet beschikbaar.”

Later deze week wordt er verder vergaderd. Woensdag en donderdag wordt er gesproken over de begroting voor infrastructuur. De verwachting is dat er de komende dagen achter de schermen volop wordt onderhandeld.